Hver sjette borger over 60 år er blevet kontaktet af telefonsvindlere
Den store opmærksomhed om telefonsvindel har fået flere danskere til at frygte for, at deres egen familie også bliver ramt, og tilsyneladende med god grund. Mere end hver sjette dansker over 60 år har været i kontakt med telefonsvindlere, viser en undersøgelse, som Kantar Public har udført for Gjensidige.

Det store antal sager om telefonsvindel afspejler sig i danskernes bekymring for deres ældre familiemedlemmer. Næsten halvdelen af danskerne er bekymrede for, at deres ældre familiemedlemmer bliver udsat for telefonsvindel, viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Når danskerne bliver spurgt til, om de selv har oplevet at blive udsat for telefonsvindel, så svarer hver sjette borger over 60 år bekræftende på spørgsmålet. Helt præcis svarer 18 procent af danskerne over 60 år, at de har været udsat for en situation, hvor en person har forsøgt at franarre dem vigtige personlige oplysninger, ved for eksempel at udgive sig for at være en myndighedsperson.
“Det overrasker mig faktisk, at tallet er så højt. Når så mange over 60 år har oplevet telefonsvindel, så viser det, at problemet er meget udbredt. Det er langt fra alle sager, som bliver anmeldt, og heldigvis er mange efterhånden også blevet mere bevidste om, hvordan svindlerne bærer sig ad”, siger Henrik Sagild, der er direktør i skade i Gjensidige.
Antallet af anmeldelser af telefonsvindel, hvor den forurettede er over 65 år, steg med 55 procent fra 2021 til 2022. Det viste tal tidligere i år fra politiets National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) ifølge DR. NSK registrerede sidste år 1845 anmeldelser om telefonsvindel eller forsøg på svindel, hvor ofrene var over 65 år.
Ofte foregår svindlen ved, at man bliver ringet op af folk, som udgiver sig for at være fra banken, politiet eller en anden myndighed. Svindlerne er udspekulerede nok til at virke troværdige og tillidsfulde.
Typisk handler samtalerne om, at der er opstået en særlig kritisk situationen, som svindleren vil hjælpe borgeren med at redde sig ud af, ved at der hurtigt skal overføres penge til en sikker konto eller udleveres NemID- eller MitID-oplysninger. Svindleren har ofte maskeret sit telefonnummer, så det ser ud som om, der bliver ringet fra for eksempel en dansk bank, som kunden har tillid til.
”De spiller på følelserne og skaber en stresset situation, hvor svindleren kommer til at fremstå som den, der hjælper dig med at løse et problem. Lige meget hvor venlig og tillidsfuld personen er i den anden ende af røret, må hovedreglen være aldrig at udlevere personlige oplysninger og aldrig at overføre penge. Den slags ville banken aldrig bede dig om”, siger Henrik Sagild.
Gode råd til at forebygge telefonsvindel
Politiet, Ældre Sagen, Det Kriminalpræventive Råd og Finans Danmark er gået sammen om tre fælles råd, som skal klæde ældre borgere på til at undgå telefonsvindel:
• Vær på vagt - det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge.
• Smæk røret på - hellere et nej for meget!
• Hvis du er i tvivl, så ring til banken, politiet (på 114) eller en nærtstående.
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.052 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i maj og juni 2023.
Har du oplevet, at du selv eller et familiemedlem er blevet udsat for telefonsvindel? |
|
Ja, jeg har selv været udsat for telefonsvindel |
15 % |
Ja, et af mine familiemedlemmer har været udsat for telefonsvindel |
10 % |
Nej |
75 % |
Ved ikke |
3 % |
Antal respondenter, som svarer “Ja, jeg har selv været udsat for telefonsvindel”, fordelt på alder: |
|
18-29 år |
15 % |
30-39 år |
10 % |
40-49 år |
14 % |
50-59 år |
11 % |
60 år og ældre |
18 % |
Er du bekymret for, at dine ældre familiemedlemmer kan blive udsat for telefonsvindel? |
|
Ja |
48 % |
Nej |
46 % |
Ved ikke |
6 % |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Det flyder med skrald i vejkanten: Fire ud af ti danskere har set bilister smide affald ud af vinduet17.4.2025 07:39:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvert år ender tonsvis af affald i vejkanten, fordi bilister ikke gider bruge en skraldespand. Problemet er så omfattende, at fire ud af ti danskere det sidste år har oplevet bilister, der smider skrald ud af bilvinduet. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
Hjælp fra YouTube: Sådan søger vi viden om renovering i hjemmet15.4.2025 07:37:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er blevet populært at lave forbedringer og renoveringer i hjemmet uden professionel hjælp. I stedet vælger en stor del af danskerne at finde råd og vejledning på sociale medier som Instagram og Youtube. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og NRGi.
Danskerne glemmer vigtig ting på ferien11.4.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Påsken er lige rundt om hjørnet, og det betyder at rigtig mange danskere pakker bilen og kører udenlands på ferie. Hver fjerde dansker kender dog ikke til reglerne for det digitale kørekort i udlandet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Flertal af danskerne glemmer vigtigt eltjek: Kan få alvorlige konsekvenser2.4.2025 07:40:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er de færreste danskere, der husker at teste deres fejlstrømsafbryder, selvom det kan forhindre brand og livsfarlige stød. En ny undersøgelse fra YouGov, foretaget for Gjensidige og NRGi, viser, at over halvdelen af danskerne ikke ved, hvordan de tester deres HPFI-relæ.
Tusindvis af danskeres ferie bliver påvirket af nye regler fra 2. april31.3.2025 07:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra på onsdag d. 2. april 2025 skal du have en forhåndsgodkendelse, også kaldet Electronic Travel Authorisation (ETA), hvis du skal rejse til Storbritannien eller Nordirland. En ny undersøgelse viser, at lige knap 70 procent af danskerne ikke kender til de nye regler.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum