Kulturværftet & Toldkammeret

I år fik NORD også de unge med

NORD - Nordisk Litteraturfestival 2023 blev afholdt med stor succes den 15. -16. september på Kulturværftet i Helsingør og tiltrak i år flere unge publikummer end tidligere. Alt i alt fik omkring 1000 publikummer oplevelser med nordisk litteratur, da NORD Nordisk Litteraturfestival for 8. gang fyrede op under den nordiske litteratur.

En vellykket og udvidet NORD-Nordisk Litteraturfestival blev denne weekend afholdt på Kulturværftet i Helsingør. For første gang kunne festivalens nemlig tilbyde et - NORD SPECIAL- program om fredagen, hvor 500 gymnasieelever fik fornøjelsen af at opleve litteraturkoncert med ’Ocean Letters’ og spændende forfattersamtaler med islandske Geir Gulliksen og danske forfattere som Caspar Eric, Sebastian Lynggaard og Asta Olivia Nordenhof.

Om lørdagen kunne et hus fuld af publikummer nyde godt af NORD’s hovedprogram, der både bød på forfattersamtaler med et bredt spænd af nordiske forfattere, filmvisning og teater af Lars Norén.

Alt i alt fik omkring 1000 publikummer oplevelser med nordisk litteratur, da NORD-Nordisk Litteraturfestival for 8. gang fyrede op under litteraturen den tredje weekend i september.

Lørdagens formiddagsprogram bød på store forfattere som Iben Mondrup og Tomas Espedal, der begge er aktuelle med nye romaner. Roy Jacobsen og Anders Engberg-Pedersen talte om krig, der siver ud i kunsten, mens NORD satte spotlight på bemærkelsesværdige kvindelige forfattere gennem tiden som Cora sandel og Victoria Benedictsson. Sidstnævnte med Elisabeth Åsbrinks nye bog ’Mit store smukke had’.

Efter frokost kunne publikum opleve et uddrag af Lars Noréns vanvidsrealistiske stykke Sandhed & Konsekvens med skuespillerne Anette Støvelbæk, Niels Ellegaard, Peter Oliver-Hansen og Sarah Boberg.Helle Helle fortalte om sit spritnye roman ’Hafni fortæller’, mens Glenn Bech gik på scenen med svensk- tjekkiske Andrzej Tichý til en snak om menneskelige og sociale forskelle og om at  gøre oprør mod klassesamfund.

Også svenske og norske forfattere som Lina Wollf, Hilde Rød-Larsen, Ingeborg Arvola fyrede op under festivalen med emner om etniske minoriteter, voldeligt begær, grænseoverskridende adfærd og om at skrive en roman, der rejser en Metoo- debat i ens eget land.

Tak til de nordiske forfattere og kunstnere, der besøgte festivalen i år og tak til alle publikummer, der kom NORD-Nordisk Litteraturfestival.

Helsingør Kommunes Biblioteker og Kulturværftet står bag NORD-Nordisk Litteraturfestival, som afholdes på Kulturværftet i Helsingør med besøg af forfattere fra hele Norden.

Kontakt kommunikationsansvarlig, Hanne Lykke Andersen,

email: haand@helsbib.dk, Tlf. 41 86 91 04

NORD - Nordisk Litteraturfestival på Kulturværftet i Helsingør.
    NORD - Nordisk Litteraturfestival
    NORD - Nordisk Litteraturfestival i Helsingør
    NORD - Nordisk Litteraturfestival i Helsingør
    NORD Nordisk Litteraturfestival i Helsingør

Følg pressemeddelelser fra Kulturværftet & Toldkammeret

Flere pressemeddelelser fra Kulturværftet & Toldkammeret

Iværksættervirksomheden Nordsjællands Catering bliver forpagter af cafeen Spisekammeret i Toldkammeret i Helsingør22.9.2023 10:10:06 CEST | Pressemeddelelse

Folkene bag Nordsjællands Catering driver i forvejen en række initiativer inden for restaurationsbranchen i Helsingør. De driver og ejer bl.a. butikken ved Stengade tæt på Helsingør Centeret og forpagter Restaurant Lille Odinshøj i Ålsgårde. Missionen for Nordsjællands Catering er at skabe en forretning, hvor de gode oplevelser på tallerkenen understøtter den positive udvikling af madscenen i Helsingør.

Innovativ kunstudstilling kaster lys over fremtidens digitale arbejdsformer med teknologisk kunst6.9.2023 13:27:27 CEST | Pressemeddelelse

Kulturværftet arrangerer i samarbejde med Datalogisk Institut på Københavns Universitet (DIKU) kunst- og forskningsudstillingen REWORK Artistic Exploratory, hvor fire visionære kunstnere, som alle arbejder med teknologi i deres kunst, præsenterer kreative bud på fremtidens hybride arbejdsliv. Arrangementet finder sted den 21. september og er en del af det ambitiøse forskningsprojekt REWORK.

Symboler og deres betydning er i fokus i Artspace Transits aktuelle udstilling RASHOMON skabt af billedkunstner Viktor-Emil Dupont Billund23.8.2023 11:40:08 CEST | Pressemeddelelse

Vi er omringet af kulturelle symboler og tegn. Hvordan kan vi kritisk undersøge symbolernes effekt på vores tænkning og kultur? Hvilke iboende demokratiske, politiske og miljømæssige aftryk sætter de? Dette er omdrejningspunktet i værket RASHOMON på det helsingoranske udstillingssted for ung samtidskunst – Artspace Transit. Værket kan opleves fra 1. september til 20. oktober.