Kom med i fængsel – nye videoer viser, hvordan virkelighedens fængselsbetjent arbejder

Kriminalforsorgen tager nu utraditionelle metoder i brug for at give danskerne et mere nuanceret og virkelighedsnært billede af fængselsbetjentenes arbejde.

Sikkerhedstjek, medicinudlevering, cellevisitation, gårdtur, rundering, hjælp til indsatte – og tid til kaffepause.

For første gange nogensinde viser nye videoer optaget fra fængselsbetjentes bryst, hvordan virkelighedens fængselsbetjente arbejder.

Videoerne er en del af kriminalforsorgens nye kampagne ”Helt tæt på”, som har til formål at rekruttere flere fængselsbetjente. Men videoerne er også et vigtigt element i at aflive og rykke ved nogle af de myter og fordomme, der både i fiktionen og i samfundet hersker om de danske fængselsbetjentes arbejde.

- Mange har en forestilling om, hvad en fængselsbetjent laver. Nogle forestillinger bygger på input fra fiktionens verden – serier, film og bøger. Andre fra historier til middagsselskaber. Men faktum er, at meget få har et retvisende billede, fordi vi befinder os bag høje mure, og de færreste har set et fængsel indefra. Netop derfor er videoerne vigtige. De inviterer seeren med indenfor i fængslet og med fængselsbetjentens øjne viser de, hvad arbejdet som betjent handler om. Jeg glæder mig til, at vi for første gang kan vise vores verden indefra set med vores øjne. Som kriminalforsorg har vi tunge beføjelser, og det kræver tillid fra samfundet at varetage den opgave, vi har. Den tillid får vi kun gennem åbenhed. Derfor glæder jeg mig til at se videoerne i gadebilledet, siger direktør i kriminalforsorgen, Ina Eliasen.

Videoerne er blevet til via optagelser fra kameraer placeret på 10 fængselsbetjentes bryst. Kameraerne har været tændt under hele vagten, hvilket har givet mere end 52 timers optagelser, der nu er klippet ned til fem videoer af forskellig længde.

Videoerne giver danskerne et realistisk og nuanceret indblik i de mange forskellige opgaver og facetter, arbejdet som fængselsbetjent rummer.

Derfor ser man både, når betjentene gennemgår et sikkerhedstjek inden arbejde, når de afholder morgenbriefing, når de udleverer medicin til de indsatte, når de visiterer en celle for eventuelle ulovlige genstande og når alarmen går. Men man ser også dele af det store og vigtige kriminalitets-forebyggende arbejde med samtaler, motivation og hjælp af den indsatte. Og man ser tiden inden en indsat skal på udgang, og når der er fodboldkamp på plænen.

Kampagnen ’Helt tæt på’ løber over fire uger.

Kampagnen kan ses på kriminalforsorgens sociale medier, på blivfængselsbetjent.dk, på biograflærredet samt i bybilledet.

Om uddannelsen til fængselsbetjent

• Uddannelsen til fængselsbetjent tager tre år og uddannelsen til transportbetjent tager to år
  • Der er løn under hele uddannelsen til fængselsbetjent – og jobgaranti hvis du gennemfører uddannelsen. Man ansættes som tjenestemand.
  • Der er mulighed for at afkorte uddannelsen til fængselsbetjent i op til 10 måneder, hvis man den rette uddannelse og erhvervserfaring.
  • Der er tre skoler, der er placeret i henholdsvis Birkerød i Nordsjælland, Nykøbing Falster og i Møgelkær sydøst for Horsens. Derudover åbner kriminalforsorgen hvert år nye pop-up skoler rundt om i landet, senest pop-up skolerne i Odense og Køge.
  • Uddannelserne har både teori på skolen og praktik i fængsler, arresthuse og transportenheder.
  • Optagelsesprocessen inkluderer en ansøgning, en fysisk test, en online test og et interview.
  • Næste frist for optagelse til kriminalforsorgens uddannelser er 16. oktober med studiestart til januar 2024.
  • Kriminalforsorgen optager nye fængselsbetjente, transportbetjente og værkmestre fire gange årligt i januar, april, august og oktober.