Lærere kan nu specialisere sig i PPR med kandidatuddannelse fra Aarhus Universitet
Mange kommuner efterspørger, at flere ansatte i den Pædagogisk Psykologiske Rådgivning (PPR) har lærerbaggrund. Det vil styrke arbejdet med at bygge bro mellem skolerne og PPR. DPU, Aarhus Universitet imødekommer nu denne efterspørgsel ved at oprette en særlig PPR-linje for lærere på Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi.
PPR i landets kommuner har i stigende grad på fokus på forebyggelse og pædagogiske indsatser over for hele grupper af børn i skolen frem for udredning og henvisning af enkeltbørn til specialtilbud. Den nye PPR-linje på Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi er et pilotforsøg, der skal understøtte dette fokus ved at skabe bedre samarbejde mellem PPR og lærere, vejledere og andre ressourcepersoner om klassetrivsel, inklusion, klasserumsledelse og specialpædagogik.
PPR-området stiller i dag betydelige krav til de forskellige aktørers kompetencer og evne til at navigere på tværs af fagligheder - med udgangspunkt i barnet, familien og skoleklassen. Charlotte Mathiassen, autoriseret psykolog og leder af Afdeling for Pædagogisk psykologi ved DPU, Aarhus Universitet, håber derfor, at mange erfarne lærere vil benytte sig af den nye mulighed for at specialisere sig i PPR:
”Med den nye PPR-linje på Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi imødekommer vi de ønsker, der fra politisk side har været rejst om en særlig skolepsykologisk og -pædagogisk linje for lærere. Linjen er udviklet i tæt dialog med kommuner, PPR-ledere og skoleledere, og vi er overbeviste om, at den vil bidrage til at kvalificere samarbejdet mellem landets skoler og PPR-kontorer i de kommende år,” siger hun.
Også Claus Holm, leder af DPU, Aarhus universitet er tilfreds med det nye tilbud, som DPU nu vil lancere over for skolerne:
”PPR er under pres fra et stigende antal forældre, som ser en udredning af deres barn som en vej til hjælp og støtte, ligesom en mere heterogen elevmasse udfordrer lærerne på deres ressourcer. Kommunerne har længe peget på behovet for et paradigmeskifte fra diagnosticering til forebyggelse, og forsøget med en specialiseret lærerlinje er netop designet til at understøtte dette behov,” siger han.
Fakta
Den nye PPR-specialiseringslinje på Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi ved DPU, Aarhus Universitet, åbner for optag i foråret 2024 og henvender sig til lærere, der ønsker at specialisere sig i opgaver knyttet til PPR.
På PPR-linjen opnår lærerne specialviden om:
Samtænkning af almen- og specialpædagogiske indsatser
Arbejde med klassefællesskabet og tilrettelæggelse af aktiviteter og undervisning, som skaber deltagelses- og læringsmuligheder for børn med forskellige forudsætninger. Her opnås forståelse af klassedynamikker, som gør, at nogle elever får det særligt vanskeligt i undervisningen, samt forskningsbaseret viden om pædagogiske greb og tilgange, som skaber bedre trivsel for den enkelte og klassefællesskabet.
Tværprofessionelt samarbejde og forældresamarbejde
Lærere med den nye PPR-specialisering vil blive uddannet til at bidrage til tværprofessionelt samarbejde og i at inddrage såvel forældre som andre fagligheder i et konstruktivt samarbejde. De bliver i stand til at navigere i et komplekst arbejdsfelt med mange tværfaglige samarbejdsrelationer, der involverer forskellige tilgange og metoder som fx observation af elever, konsultation, rådgivning mv. De tilegner sig forskningsbaseret viden om fx forældreperspektiver, samarbejde med psykologer og andre fagpersoner og indsigt i relevante lovgivningskomplekser.
Mistrivselsproblematikker, problemforståelser og tilrettelæggelse af interventioner
Lærere på uddannelsen opnår desuden forskningsbaseret viden om hyppigt forekommende typer af mistrivsel og deres årsager, fx skolevægring og angst, samt diagnoseforståelser mv.
Nøgleord
Kontakter
Charlotte Mathiassen, leder af Afdeling for Pædagogisk Psykologi, DPU, Aarhus universitet
M: 61 86 36 45
E: cham@edu.au.dk
Claus Holm, leder af DPU, Aarhus universitet
M: 26 88 56 00
E: clho@edu.au.dk
Links
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Aarhus-forsker skal undersøge bifald med aarhusianske kulturinstitutioner20.6.2024 11:31:08 CEST | Pressemeddelelse
Overalt i verden klapper mennesker for at påskønne andres præstationer. Velkendt adfærd, men også en spøjs adfærd, ifølge adjunkt i kognitiv musikvidenskab, Niels Chr. Hansen. Han skal i et nyt forskningsprojekt gøre os klogere på den mærkværdige adfærd.
Marie Vejrup Nielsen bliver institutleder18.6.2024 09:41:09 CEST | Pressemeddelelse
Det er et kendt ansigt, der skal sætte retningen for Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet de kommende år. Et enigt ansættelsesudvalg har nemlig peget på, at den nuværende konstituerede institutleder, Marie Vejrup Nielsen, skal fortsætte i stillingen.
Dansk film er helt sin egen31.5.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny EU-forskningsrapport med titlen Small European Film Markets: Portraits and Comparisons tegner et billede af dansk film som en ener inden for europæisk film. Rapporten udspringer af Horizon Europe-projektet, CresCine (2023-2026), og blev lanceret sidste uge på filmfestivalen i Cannes. Rapporten sammenligner dansk film med seks andre små europæiske filmlande på en lang række parametre. De øvrige lande er Estland, Belgien (Flandern), Irland, Kroatien, Litauen og Portugal. Den primære periode for sammenligningerne er 2014-2022, mens nyere tendenser kommenteres undervejs.
Forskningsprojekt om kreolsk sprog modtager bevilling24.5.2024 13:44:20 CEST | Pressemeddelelse
Et forskningsprojekt om det kreolske sprogs fødsel og udvikling af Peter Bakker fra Afdeling for Lingstivik på Aarhus Universitet har modtaget en bevilling på knap 6,2 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond. Projektet er det første i verden, der følger et spontant kreeret sprog fra dets fødsel til dets fulde udvikling.
Kunstnerisk forskningsprojekt om generativ AI modtager bevilling24.5.2024 12:24:38 CEST | Pressemeddelelse
Et forskningsprojekt om generativ AI har modtaget en bevilling på knap 6,2 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond. Bag projektet står Søren Bro Pold, lektor på Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab på Aarhus Universitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum