Lærere kan nu specialisere sig i PPR med kandidatuddannelse fra Aarhus Universitet
Mange kommuner efterspørger, at flere ansatte i den Pædagogisk Psykologiske Rådgivning (PPR) har lærerbaggrund. Det vil styrke arbejdet med at bygge bro mellem skolerne og PPR. DPU, Aarhus Universitet imødekommer nu denne efterspørgsel ved at oprette en særlig PPR-linje for lærere på Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi.
PPR i landets kommuner har i stigende grad på fokus på forebyggelse og pædagogiske indsatser over for hele grupper af børn i skolen frem for udredning og henvisning af enkeltbørn til specialtilbud. Den nye PPR-linje på Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi er et pilotforsøg, der skal understøtte dette fokus ved at skabe bedre samarbejde mellem PPR og lærere, vejledere og andre ressourcepersoner om klassetrivsel, inklusion, klasserumsledelse og specialpædagogik.
PPR-området stiller i dag betydelige krav til de forskellige aktørers kompetencer og evne til at navigere på tværs af fagligheder - med udgangspunkt i barnet, familien og skoleklassen. Charlotte Mathiassen, autoriseret psykolog og leder af Afdeling for Pædagogisk psykologi ved DPU, Aarhus Universitet, håber derfor, at mange erfarne lærere vil benytte sig af den nye mulighed for at specialisere sig i PPR:
”Med den nye PPR-linje på Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi imødekommer vi de ønsker, der fra politisk side har været rejst om en særlig skolepsykologisk og -pædagogisk linje for lærere. Linjen er udviklet i tæt dialog med kommuner, PPR-ledere og skoleledere, og vi er overbeviste om, at den vil bidrage til at kvalificere samarbejdet mellem landets skoler og PPR-kontorer i de kommende år,” siger hun.
Også Claus Holm, leder af DPU, Aarhus universitet er tilfreds med det nye tilbud, som DPU nu vil lancere over for skolerne:
”PPR er under pres fra et stigende antal forældre, som ser en udredning af deres barn som en vej til hjælp og støtte, ligesom en mere heterogen elevmasse udfordrer lærerne på deres ressourcer. Kommunerne har længe peget på behovet for et paradigmeskifte fra diagnosticering til forebyggelse, og forsøget med en specialiseret lærerlinje er netop designet til at understøtte dette behov,” siger han.
Fakta
Den nye PPR-specialiseringslinje på Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi ved DPU, Aarhus Universitet, åbner for optag i foråret 2024 og henvender sig til lærere, der ønsker at specialisere sig i opgaver knyttet til PPR.
På PPR-linjen opnår lærerne specialviden om:
Samtænkning af almen- og specialpædagogiske indsatser
Arbejde med klassefællesskabet og tilrettelæggelse af aktiviteter og undervisning, som skaber deltagelses- og læringsmuligheder for børn med forskellige forudsætninger. Her opnås forståelse af klassedynamikker, som gør, at nogle elever får det særligt vanskeligt i undervisningen, samt forskningsbaseret viden om pædagogiske greb og tilgange, som skaber bedre trivsel for den enkelte og klassefællesskabet.
Tværprofessionelt samarbejde og forældresamarbejde
Lærere med den nye PPR-specialisering vil blive uddannet til at bidrage til tværprofessionelt samarbejde og i at inddrage såvel forældre som andre fagligheder i et konstruktivt samarbejde. De bliver i stand til at navigere i et komplekst arbejdsfelt med mange tværfaglige samarbejdsrelationer, der involverer forskellige tilgange og metoder som fx observation af elever, konsultation, rådgivning mv. De tilegner sig forskningsbaseret viden om fx forældreperspektiver, samarbejde med psykologer og andre fagpersoner og indsigt i relevante lovgivningskomplekser.
Mistrivselsproblematikker, problemforståelser og tilrettelæggelse af interventioner
Lærere på uddannelsen opnår desuden forskningsbaseret viden om hyppigt forekommende typer af mistrivsel og deres årsager, fx skolevægring og angst, samt diagnoseforståelser mv.
Nøgleord
Kontakter
Charlotte Mathiassen, leder af Afdeling for Pædagogisk Psykologi, DPU, Aarhus universitet
M: 61 86 36 45
E: cham@edu.au.dk
Claus Holm, leder af DPU, Aarhus universitet
M: 26 88 56 00
E: clho@edu.au.dk
Links
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Digital publikation udforsker hedens tusindårige historie31.1.2025 11:56:43 CET | Pressemeddelelse
Den 4. februar udkommer publikationen A Place for the Heathlands? En publikation, der gennem tværfaglige bidrag fra arkæologi, historie, økologi og kunstnerisk forskning dykker ned i hedens tusindårige historie. Baseret på fem års forskning i det europæiske projekt HEATHLANDS udforsker publikationen, hvordan mennesker, dyr og miljøer gensidigt har påvirket hinanden i hedelandskaberne gennem historien.
Dansk-polsk forskningsprojekt skal hente fælles vikingefortid frem i lyset30.1.2025 08:43:27 CET | Pressemeddelelse
Salling Fondene og Aarhus Universitets Forskningsfond støtter i samarbejde stort dansk-polsk arkæologisk samarbejde i vikingetidsbyen Wolin – sagaernes Jomsborg - hvor forskere fra Aarhus og Wolin i 2025-2027 gennemfører en stor udgravning
Lars Erslev Andersen forsvarer doktordisputats13.1.2025 09:49:00 CET | Pressemeddelelse
Torsdag den 23. januar 2025 kl. 10.30 forsvarer Lars Erslev Andersen sin doktordisputats med titlen: Den Amerikanske Mission – Mytologi og magt på Aarhus Universitet.
Ny forskningsoversigt: AI kan understøtte læring – men ikke erstatte underviseren16.12.2024 10:47:36 CET | Pressemeddelelse
Med lanceringen af Chat GPT i 2022 blev generativ AI allemandseje på rekordtid, og den nye teknologi er allerede i gang med at vende op og ned på vores uddannelser. En ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet i e-bogsserien Pædagogisk indblik har gennemgået 141 internationale forskningsstudier fra årene 2018-2024 om brugen af Chat GPT og andre AI-chatbots på videregående uddannelser og giver indblik i både pædagogiske muligheder og udfordringer i den nye teknologi.
Ny international undersøgelse: Skellet mellem drenge og piger vokser markant i matematik4.12.2024 10:51:25 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, kortlægger resultaterne fra den danske del af den internationale TIMSS-undersøgelse af 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. I matematik er forskellen mellem drenge og piger fordoblet i forhold til tidligere undersøgelser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum