TV 2 Dokumentar vinder Folkesundhedsprisen

Som de første medier modtager TV 2 og Kompagniet Folkesundhedsprisen af Dansk Selskab for Folkesundhed for dokumentaren 'Røgsløret fra tobaksindustrien'.

Hvert år uddeler det videnskabelige selskab Dansk Selskab for Folkesundhed deres pris, Folkesundhedsprisen.

Prisen gives til personer, der "i særlig grad har gjort en indsats for samfundsmedicinen og folkesundhedsarbejdet i Danmark - det være sig inden for forskningen, i praksis, i medierne eller på anden måde."

Tidligere har prisen været givet til forskere samt sundhedsfremmende initiativer og institutioner. Men som de første medier modtager Kompagniet og TV 2 nu prisen.

- En af grundene til, at vi overhovedet laver dokumentarer, er, at vi gerne vil sætte fokus på kritisable forhold i samfundet, så de kan komme frem i lyset, og nogen kan gøre noget ved det. Så når forskere og fagfolk på sundhedsområdet vurderer, at vores dokumentar har haft en særlig betydning, så bliver vi selvfølgelig virkelig glade og stolte, siger redaktør for dokumentaren på TV 2, Lasse Bjerre.

Dansk Selskab for Folkesundhed har valgt at give prisen til TV 2 og Kompagniet, fordi dokumentaren:

• Er velresearchet og velformidlet og har haft stor impact
  • Har nået målgrupper, som ikke kendte til industriens metoder
  • Har sat fokus på de metoder, tobaksindustrien benytter til at promovere nye nikotinprodukter til nye målgrupper gennem hidtil usete markedsføringsmetoder. Hvoraf nogle af markedsføringsmetoderne endda er på kant med gældende lovgivning
  • Har sat fokus på risikoen ved de nye nikotinprodukter
  • Har medført konkret tiltag både i befolkningen og politisk - for eksempel har Folketingets sundhedsudvalg afholdt ekspertudvalgsmøde

Prisen overrækkes til repræsentanter fra TV 2 og Kompagniet på Hotel Nyborg Strand mandag 18. september.

TV 2 og Kompagniet modtager Folkesundhedsprisen af Dansk Selskab for Folkesundhed (Foto: TV 2)

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.