Ekstra lange lastbiler på motorvejen skal give klimagevinster og afhjælpe trængsel
Snart vil der køre ekstra lange lastbiler på de danske veje. Fra 2024 vil lastbilerne få lov til at øge deres længde og vil dermed kunne fragte mere per køretøj, hvilket giver derved en CO2-besparelse. Det giver fragtvirksomhederne flere og bedre muligheder.
Til oktober fremsætter transportminister Thomas Danielsen et lovforslag, der gør det muligt at køre med ekstra lange lastbiler på op til 34 meter på udvalgte veje i Danmark som en forsøgsordning. Forsøget giver i første omgang mulighed for, at de lange lastbiler, dobbelttrailere, kan køre på forsøgsvejnettet mellem Aarhus og Høje-Taastrup.
- Vi skal udnytte veje bedst muligt, og derfor åbner vi for at kunne køre ekstra lange lastbiler der, hvor vejene tillader det. Når en enkelt lastbil kan fragte mere, giver det både mindre CO2 og færre køretøjer på vejene, og er altså både en gevinst for klimaet og for trængslen, siger transportminister Thomas Danielsen.
I forbindelse med forsøgsordningen er det nødvendigt at lave mindre tilpasninger af statsvejnettet til de ekstra lange lastbiler. Det er Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen, der har analyseret forsøgsvejnettet og udpeget steder, hvor der er brug for ændringer. Der oprettes eksempelvis såkaldte omkoblingspladser til de lange lastbiler, så der er plads til at skille dem ad eller samle dem inden de kan køre videre på det øvrige vejnet.
- Vi skal ikke kun sikre, at lovgivningen er på plads til dobbelttrailerne. Vi skal også sikre de fysiske rammer, så det rent faktisk er muligt og sikkert at køre med så lange lastbiler på danske veje. Vi er derfor i gang med at oprette omkoblingspladser, så der er god plads til, at dobbelttrailere kan køre ud på forsøgsvejnettet, siger ministeren.
Der arbejdes desuden på at lave samarbejdsaftaler med vores nabolande om grænsekrydsende kørsel med dobbelttrailere, således at eksempelvis svenske dobbelttrailer-lastbiler kan køre videre på danske veje uden at omlaste, inden grænsen krydses.
Fakta
Forsøgsordningen med dobbelttrailere kræver en ændring af færdselsloven, således at det bliver tilladt at tilkoble mere end to påhængskøretøjer.
Lovforslaget om dobbelttrailere ventes fremsat i Folketinget i oktober og at kunne træde i kraft den 1. januar 2024.
Forsøget med dobbelttrailere vil løbe i fem år, hvorefter det evalueres.
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Brevkasseanlæg bliver frivillige i ældre sommerhusområder28.9.2023 11:16:27 CEST | Pressemeddelelse
Sommerhusområder, der er udstykket før 1973, får mulighed for at lave fælles brevkasseanlæg, men det bliver ikke et krav i den nye postlov.
Hurtige busser i Aarhus skal miljøvurderes7.9.2023 08:03:03 CEST | Pressemeddelelse
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 giver midler til en gennemførelse af miljøvurdering og skitsering af BRT-busser på Ringvejen i Aarhus.
Forligskreds enig om støtte til grænsekrydsende tog7.9.2023 08:00:37 CEST | Pressemeddelelse
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 er enige om at give transportministeren mandat til at støtte et tysk indkøb af tog, så de både kan køre på dansk og tysk strøm.
Nye regler skal give plads til mere gods på lastbilerne til gavn for branche og klima1.9.2023 10:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen har netop afsat 125 mio. kr. på finansloven til, at vognmændene allerede fra 1. januar 2024 kan øge lastbilernes længde og vægt.
400 millioner kroner ekstra til kollektiv transport31.8.2023 12:37:06 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil med næste års finanslov afsætte 400 millioner kroner ekstra til den kollektive transport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum