Ekstra lange lastbiler på motorvejen skal give klimagevinster og afhjælpe trængsel
Snart vil der køre ekstra lange lastbiler på de danske veje. Fra 2024 vil lastbilerne få lov til at øge deres længde og vil dermed kunne fragte mere per køretøj, hvilket giver derved en CO2-besparelse. Det giver fragtvirksomhederne flere og bedre muligheder.
Til oktober fremsætter transportminister Thomas Danielsen et lovforslag, der gør det muligt at køre med ekstra lange lastbiler på op til 34 meter på udvalgte veje i Danmark som en forsøgsordning. Forsøget giver i første omgang mulighed for, at de lange lastbiler, dobbelttrailere, kan køre på forsøgsvejnettet mellem Aarhus og Høje-Taastrup.
- Vi skal udnytte veje bedst muligt, og derfor åbner vi for at kunne køre ekstra lange lastbiler der, hvor vejene tillader det. Når en enkelt lastbil kan fragte mere, giver det både mindre CO2 og færre køretøjer på vejene, og er altså både en gevinst for klimaet og for trængslen, siger transportminister Thomas Danielsen.
I forbindelse med forsøgsordningen er det nødvendigt at lave mindre tilpasninger af statsvejnettet til de ekstra lange lastbiler. Det er Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen, der har analyseret forsøgsvejnettet og udpeget steder, hvor der er brug for ændringer. Der oprettes eksempelvis såkaldte omkoblingspladser til de lange lastbiler, så der er plads til at skille dem ad eller samle dem inden de kan køre videre på det øvrige vejnet.
- Vi skal ikke kun sikre, at lovgivningen er på plads til dobbelttrailerne. Vi skal også sikre de fysiske rammer, så det rent faktisk er muligt og sikkert at køre med så lange lastbiler på danske veje. Vi er derfor i gang med at oprette omkoblingspladser, så der er god plads til, at dobbelttrailere kan køre ud på forsøgsvejnettet, siger ministeren.
Der arbejdes desuden på at lave samarbejdsaftaler med vores nabolande om grænsekrydsende kørsel med dobbelttrailere, således at eksempelvis svenske dobbelttrailer-lastbiler kan køre videre på danske veje uden at omlaste, inden grænsen krydses.
Fakta
Forsøgsordningen med dobbelttrailere kræver en ændring af færdselsloven, således at det bliver tilladt at tilkoble mere end to påhængskøretøjer.
Lovforslaget om dobbelttrailere ventes fremsat i Folketinget i oktober og at kunne træde i kraft den 1. januar 2024.
Forsøget med dobbelttrailere vil løbe i fem år, hvorefter det evalueres.
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Stor stigning i 17-årige, der ønsker at få kørekort21.11.2025 07:01:09 CET | Pressemeddelelse
Siden den 1. juli i år har 17-årige kunnet køre i dagtimerne uden ledsager. Hen over sommeren er der sket en stigning på 45 procent i kørekortforløb for 17-årige sammenlignet med sidste år.
Puljemidler får 920 ellastbiler på vejene20.11.2025 12:00:47 CET | Pressemeddelelse
Omstillingen af den tunge vejtransport får et stort skub fremad med udmøntning af 287 millioner fra puljen til grøn omstilling af vejtransport. 311 projekter får støtte til i alt 920 ellastbiler og 114 projekter med ladeinfrastruktur til lastbiler.
Ny aftale skal udnytte den europæiske jernbaneinfrastruktur bedre19.11.2025 11:26:05 CET | Pressemeddelelse
Der er netop landet en foreløbig aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om en optimering og effektivisering af forvaltningen af jernbanerne i EU. De nye regler vil forventeligt hjælpe med at gøre togforbindelserne mere pålidelige og muliggøre en bedre udnyttelse af jernbanekapaciteten på tværs af landegrænser i EU.
Regeringen garanterer fuld motorvejsløsning mellem Næstved og Rønnede17.11.2025 14:31:15 CET | Pressemeddelelse
Motorvejsprojektet mellem Sydmotorvejen og Vester Egede får tilført 70 millioner kroner, som regeringen sikrer, hvilket betyder, at den fulde motorvejsløsning med to spor plus nødspor hele vejen kan realiseres.
Regeringen garanterer fuld motorvejsløsning for Hillerødmotorvejens forlængelse17.11.2025 12:02:21 CET | Pressemeddelelse
En fuldt udbygget Hillerødmotorvej kræver ekstra 381 millioner kroner, hvilket regeringen nu sikrer. På den måde kan også den sidste etape af en fuldt udbygget motorvej mellem Allerød og Hillerød realiseres.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum