UN Global Compact Network Denmark

DANSKE VIRKSOMHEDER: Partnerskab mellem regeringer og virksomheder er nødvendigt for en grøn og retfærdig omstilling

Klausuleret til 18. september kl. 10:00

Som svar på FN’s generalsekretær António Guterres' opfordring til at iværksætte konkrete, handlingsorienterede planer for at 'redde verdensmålene', er 27 ledende danske virksomheder gået sammen om en opfordring til at styrke samarbejde for at fremme en grøn og retfærdig omstilling til en fossilfri fremtid.

De 27 virksomheder står sammen om at forpligte sig på at tage ambitiøse og målbare skridt for at bekæmpe klimakrisen og kommer med konkrete anbefalinger, der opfordrer regeringer globalt til at skabe ambitiøse og gunstige forudsætninger for en grøn og retfærdig omstilling. Anbefalingerne indebærer at fremskynde investeringer i bæredygtige løsninger, etablere solide reguleringsrammer, støtte små og mellemstore virksomheder og sikre bedre adgang til grøn finansiering. Der er brug for stærke samarbejder mellem virksomheder og regeringer, hvis vi skal nå i mål med målsætningerne for en fossilfri fremtid.

Kollektiv handling med Global Compact-principper og Science Based Targets som rettesnor

Med afsæt i de enorme udfordringer, som klimaforandringer og sammenkoblede globale kriser medfører, fastslår de danske virksomheder, at kun gennem en samlet og principbaseret tilgang kan man effektivt tackle de komplekse problemer, der står i vejen for at opnå verdensmålene inden 2030.

Centralt for deres engagement står forpligtelsen til Science Based Targets-initiativet (SBTi) og transparente og målbare net-zero-mål. Med udgangspunkt i Global Compacts Ti Principper forpligter de deltagende virksomheder sig til at øge transparens, offentliggøre målbare mål for udfasning af fossile brændstoffer, ansvarlig anvendelse af CO2-kvoter, mobilisering af bæredygtige investeringer og fokus på en retfærdig omstilling, der tager hånd om sociale konsekvenser af omstillingen i både egen drift og forsyningskæder.

Brede partnerskaber og konkrete anbefalinger til regeringer

Med blikket fast rettet mod den ambitiøse verdensmåls-deadline i 2030 sender danske virksomheder en klar besked om, at tiden til kollektiv handling og partnerskaber er nu. Derfor kommer de 27 virksomheder med en opfordring til virksomhedsledere og politiske ledere verden over: Skab stærkere incitamenter for at fremme omstillingen til en fossilfri fremtid og sæt konkrete og transparente mål for udfasning af fossile brændsler.

Se og download CEO Statement 2023 her.

Følg pressemeddelelser fra UN Global Compact Network Denmark

Flere pressemeddelelser fra UN Global Compact Network Denmark