Knap 90.000 privatansatte HK’ere får ny formand og genvælger næstformand

Kim Jung Olsen er tirsdag blevet valgt som ny formand for HK’s største sektor, mens Gitte Geertsen er genvalgt til posten som næstformand.

Pressefoto
Pressefoto Carsten Bundgaard

Det bliver Kim Jung Olsen og Gitte Geertsen, der de kommende 4 år skal sætte kursen for HK’s største sektor, HK Privat.

HK Privat organiserer knap 90.000 privatansatte HK’ere, der især arbejder som administrative medarbejdere men også som konsulenter, grafikere, laboranter, tandklinikassistenter, it-medarbejdere mm.

Kim Jung Olsen har været ansat i HK siden 1998, og har de seneste 8 år været faglig chef i HK Privat. Han er valgt til formandsposten uden modkandidater.

- Jeg er beæret og stolt over den tillid, kongressen har givet mig, og jeg ser frem til at klø på med de vigtige opgaver, der venter. Fra nu af med en ny kasket på, siger Kim Jung Olsen.

Han er gået til valg på at styrke indsatsen inden for nogle af de mest klassiske fagforeningsopgaver – nemlig organisering, løn, arbejdstid og uddannelse.

- Vi kan kun matche arbejdsgiverne ligeværdigt, hvis vi bliver flere medlemmer, flere tillidsvalgte og får overenskomstdækket flere virksomheder. Lønarbejdet, herunder ligelønsarbejdet, skal op i et nyt gear, så HK Privat bliver den fagforening i Danmark, der er bedst kendt for det. Og så skal vi tænke nyt og forbedre medlemmernes vilkår inden for især arbejdstid og uddannelse, siger han.

Gitte Geertsen har været næstformand i HK Privat det seneste halvandet år. Hun er ligeledes genvalgt uden modkandidater.

- Jeg er meget glad for at være blevet genvalgt, for jeg er slet ikke færdig med alt det vigtige arbejde, jeg har taget hul på. Vi skal være flere medlemmer og tillidsvalgte, så vi kan værne om og udvikle vores fællesskab. Der er meget at kæmpe for, når det gælder ligeløn og arbejdsmiljø – og alt for ofte bliver udfordringer inden for de områder den enkeltes kamp. Det skal vi have lavet om på. Også for de medlemmer, der ikke er så heldige at arbejde under en overenskomst, siger Gitte Geertsen.

Om Kim Jung Olsen:

• 56 år
  • Uddannelse: Litografisk trykker '87, dimittend fra Den Grafiske Højskole, Grafisk Ledelse og Økonomi '97, diplom i organisationsledelse '06
  • Ansat i HK siden 1998, faglig chef i HK Privat siden 2015
  • Har haft tillidshverv hos Aller Press og Stenby Tryk
  • Bor med sin livsledsager Inaluk i København. 3 voksne døtre og 3 børnebørn

Om Gitte Geertsen:

• 59 år
  • Uddannelse: Diplomuddannelse i beskæftigelsesindsats
  • Aktiv i HK siden 2008: Tidligere formand for OK-gruppen Organisationer, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant
  • Fra slut 90’erne og frem til 2011 folkevalgt i lokalpolitik. Har siddet i kommunalbestyrelse i 3 perioder, først for en lokalliste og derefter for SF
  • Bor med sin kæreste Peter i Taastrup. 3 voksne børn og 3 børnebørn

HK Privat er HK Danmarks største sektor med 90.000 medlemmer.