Kenyanere førte an i Københavns store løbsfest

En varm septemberdag lagde en lille dæmper på løbernes rekordjagt, da den 9. udgave af Copenhagen Half Marathon søndag blev afholdt. Både Norge og Uganda fik dog nye nationsrekorder i et løb, hvor verdensklasseløbere fra Kenya satte et tydeligt fodaftryk på elitekonkurrencen.

59 minutter og 11 sekunder. Så lang tid gik der fra startskuddet på Gl. Kongevej, til Ed Cheserek som den første kunne krydse målstregen på Frederiksberg Allé som vinder af Copenhagen Half Marathon. Den 29-årige kenyaner var ikke nævnt blandt forhåndsfavoritterne, men med en stærk finish kunne han til sidst spurtbesejre landsmanden Bernard Koech og vinde med to sekunder.

Dermed skrev Cheserek sig ind som vinder af den niende udgave af løbet, der med 27.000 løbere satte ny deltagerrekord.

”Det føles fantastisk at vinde her i København. Jeg vidste, jeg var i god form, men er alligevel overrasket over at slutte først her i dag,” lød det fra sejrherren, hvis næste mål bliver New York Marathon i november.

Mens etiopieren Gemechu Dida på tredjepladsen spolerede en total kenyansk triumf, satte landet sig på alle tre podiepladser i kvindernes eliteløb. Længe så det ud til, at Irene Cheptai – der rundede de første 10 km i vilde 30:48 min - ville slå løbsrekorden fra 2021, men vejret var ganske enkelt for godt til rekordtider i dag. Trods personlig rekord 1:05,53 timer manglede der i sidste ende 45 sekunder.

”Det blev simpelthen for varmt til sidst. Men jeg kan kun være tilfreds. Jeg har været skadet i lang tid, og det er mit første løb i år,” lød det fra 31-årige Cheptai, der tilbage i 2017 vandt VM Cross (terrænløb).

Endelig kom Sarah Chelangat fra Uganda ind på en 8.-plads i tiden 1:07:59 timer og satte ny nationsrekord.

Nordisk rekord
Mens den norske stjerne Henrik Ingebrigtsen måtte udgå i sin halvmaratondebut, sørgede hans landsmand Karoline Grøvdal Bjerkeli for norsk succes. Som eneste europæer kunne den 33-årig Grøvdal blande sig i topstriden og slutte som nr. 6 i ny nordisk – og norsk – rekord: 1:07,34 time. Til stor glæde for tv-seerne i hjemlandet, der kunne følge løbet direkte på NRK1.

Aarhus-løber forsvarer DM-titlen
De danske mestre skulle også kåres, og her kunne Jacob Sommer Simonsen fra AGF Atletik med succes forsvare sin titel med tiden 1:03,40 timer – knap to minutter foran nærmeste dansker og som en samlet nr. 25. Aarhusianeren vandt også DM-titlen på den dobbelte distance ved Copenhagen Marathon i maj, og han har nu fået en udmærket start på sin jagt på kvalifikation til næste års olympiske marathon

Hos kvinderne gjorde Carolien Millenaar fra Herning Løbeklub sit første seriøse forsøg på halvmaratondistancen. Det gik overmåde godt med en suveræn sejr i tiden 1:14,50 timer.

Fakta om Copenhagen Half Marathon

Siden etableringen i 2015 har CPH Half haft til mål at være blandt verdens hurtigste halvmaraton

• Løbet er udsolgt med 27.000 deltagere

• Copenhagen Half Marathon er et World Athletics Road Race Gold event