Fiskars Group

Fiskars Group opkøber Georg Jensen og udvider sin portefølje af luksusbrands

Del

Den finske koncern Fiskars Group, der ejer flere internationale designbrands, har underskrevet en aftale med Investcorp om et 100% opkøb af Georg Jensen – det anerkendte danske luksus livsstilsbrand inden for interiørprodukter til hjemmet samt smykker.

Med dette opkøb vil Fiskars Group styrke sit udbud af luksusprodukter til hjemmet. Koncernens portefølje af brands inkluderer bl.a. ikoniske heritage varemærker som Royal Copenhagen og Waterford og Wedgwood. Med Georg Jensen udvides koncernens andel af omsætning fra luksusbrands fra 25% til over en tredjedel.

“Et ikonisk brand med en stærk arv og fokus på originalt design som Georg Jensen udgør et perfekt strategisk og kulturelt match med den eksisterende familie af brands i Fiskars Group. Vi er meget glade for at kunne byde Georg Jensen og deres ansatte velkommen i Fiskars Group”, udtaler Nathalie Ahlström, Fiskars Group’s Præsident og CEO.

“I Fiskars Group ønsker vi at bygge holistiske livsstilsbrands, som forbrugerne omgiver sig med i hjemmet,-og netop dét passer Georg Jensen godt ind i. Baseret på vores erfaring med at være relevante og forstå forbrugernes behov ser vi mange muligheder for at videreudvikle dette respekterede og populære livsstilsbrand,” tilføjer Ahlström.

I 2022 var Georg Jensens omsætning EUR 158.1 million, og EBIT var EUR 14.9 million. Købsprisen (Enterprise Value) på EUR 151.5 millioner bliver betalt kontant samt gældsfinansieret. Transaktionen forventes afsluttet i Q4 og er underlagt gældende betingelser for en sådan overdragelse.

Genforening af skattede danske designbrands

Georg Jensen har en fælles historie med Royal Copenhagen, der er et af Fiskars Groups eksisterende brands, da begge tidligere var del af det forhenværende Royal Scandinavia A/S. Begge brands er udpeget som Kongelig Hofleverandør.

Genforeningen af de to populære danske designbrands skaber attraktive kommercielle aktiveringsmuligheder. Georg Jensen har en stærk position i direct-to-consumer (DTC) salgskanaler med over 50% af salget fra egen retail og e-commerce. I forhold til markeder ser Fiskars Group potentiale i at udvide brandets tilstedeværelse i eksempelvis Kina. Kommerciel ekspertise i eksekvering, DTC og Kina er tre ud af fire transformatorer i Fiskars Groups vækststrategi. 

“Under Fiskars Groups ejerskab har vi haft fokus på at løfte Royal Copenhagens brandposition, nære den stolte designarv og styrke produktkategorierne for kommende generationer. Vi har øget investeringerne i brandet og truffet modige beslutninger i forhold til salgskanaler og markeder. Med sin næsten 120 år lange historie og stærke fokus på håndværk, kreativitet og design passer Georg Jensen rigtig godt ind i Fiskars Groups portefølje af interiørbrands i luksus segmentet. Vi ser frem til at byde Georg Jensen velkommen”, udtaler Jacob Siboni, Vice President for Royal Copenhagen.

Webcast til analytikere, investorer og medier 

Fiskars Groups President og CEO Nathalie Ahlström og CFO Jussi Siitonen er tilstede til overtagelsen i dag, 14. september 2023, kl. 11.15 EEST/ KL. 10.15 CET i en live webcast.  

Webcasten afvikles på engelsk og kan ses her https://fiskars.videosync.fi/info   

En on-demand version af webcasten og præsentationsmaterialer er tilgængelige på koncernens hjemmeside. /Personlige oplysninger indsamlet under eventen vil ikke blive brugt til andre formål.

FISKARS CORPORATION 

Nathalie Ahlström 
President & CEO 

Læs mere her:

Fiskars Group’s stock exchange release on 14 September 2023

Pressebilleder kan downloades her: https://fiskars.emmi.fi/l/7_CNvkzMRSvx

Kontakter

Billeder

Download
Download
Download
Download
Download
Nathalie Ahlström, CEO, Fiskar Corporation
Nathalie Ahlström, CEO, Fiskar Corporation
Download

Om Georg Jensen

Georg Jensen er et dansk designbrand grundlagt i 1904 af sølvsmeden af samme navn. Virksomheden tilbyder ikoniske og moderne produkter i kategorier inden for interiørprodukter til hjemmet og smykkedesign, og repræsenterer begge ca. halvdelen af Georg Jensens omsætning. Georg Jensen har hovedkontor i København og er repræsenteret i over 10 lande. Europa er Georg Jensens største marked og udgjorde 52% af omsætningen i 2022, efterfulgt af APAC med 41% og Nordamerika med 6%. Virksomhedens primære salgskanaler er wholesale, retail og e-commerce. I 2022 stod direct-to-consumer kanaler (egen retail og e-commerce) for mere end 50% af Georg Jensens omsætning. 

Georg Jensen har to egne produktionssteder; ét i København for sofistikerede sølvobjekter og ét i Chiang Mai, Thailand for smykker. Virksomheden komplementerer sin egenproduktion med specialiserede tredje-parts leverandører, hvortil produktionen af boliginteriørprodukter er outsourcet.   

I 2022, beskæftigede Georg Jensen 1,205 ansatte (FTEs). Georg Jensen ansatte vil blive Fiskars Group ansatte efter overdragelsen er fuldført.

Georg Jensen deler historik med Royal Copenhagen, da begge brands tidligere var ejet af Royal Scandinavia A/S.

Om Fiskars Group

Fiskars Group (FSKRS, Nasdaq Helsinki) er et globalt hjem for designdrevne varemærker inde- og udenfor hjemmet. Vores brandportefølje inkluderer Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Moomin Arabia, Waterford, og Wedgwood. Vores brands er tilstede i over 100 lande, og vi har ca. 350 egne butikker. Vi har tæt på 7,000 ansatte med en global omsætning i 2022 på EUR 1.2 milliard.

Vi står sammen om et fælles formål: at gøre hverdagen ekstraordinær igennem nyskabende design. Siden 1649 har vi designet tidsløse, funktionelle og smukke produkter, samtidig med vi driver innovation og holdbar vækst. Læs mere: fiskarsgroup.com 

Følg pressemeddelelser fra Fiskars Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Fiskars Group