DI-topchef til EU-Kommissionens formand: ”Den grønne omstilling i Europa må ikke tabe tempo”

EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, startede sit besøg i København torsdag i Dansk Industri, hvor hun sammen med topchefer fra ti danske virksomheder diskuterede, hvordan vi får et grønnere og mere konkurrencedygtigt Europa.

EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, og DI's adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, foran Dansk Industri i København. Photo credit: Jesper Knudsen Jesper Knudsen

”Det skal være nemmere at være virksomhed i Europa”. Sådan sagde EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, i sin State of the Union tale onsdag. Dagen efter blev budskabet gentaget på et møde hos Dansk Industri med erhvervsorganisationens topchef, Lars Sandahl Sørensen, og yderligere ti administrerende direktører fra danske virksomheder.

Ved mødet var der fokus på, hvordan vi sikrer EU’s konkurrenceevne og den grønne omstilling. Kommissionsformanden bad også dansk erhvervsliv om hjælp til at identificere flaskehalse i EU-systemet, som bremser udvikling og vækst.

- Den grønne omstilling må ikke tabe tempo, og derfor skal EU markant op i gear, når det gælder grønne investeringer og arbejdet med at skabe bedre rammevilkår for danske og europæiske virksomheder. I går sagde Ursula von der Leyen, at det skal være nemmere at være virksomhed i Europa. Det har vi i dag givet hende nogle input til, da det i fremtiden skal være muligt både at nå vores ambitiøse klimamål og samtidig være konkurrencedygtige, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI, og fortsætter:

- Danske virksomheders varer og tjenester krydser dagligt grænsen til andre EU-lande, og vores samhandel er helt afgørende for Danmarks vækst og velfærd. Men den danske samhandel er også vigtig for Europas udvikling. Vi har for eksempel teknologierne, der kan få os i mål med den grønne omstilling. Og vi har en stærk sundhedsindustri, der bliver vigtigere og vigtigere for millioner af europæeres liv. Hvis de virksomheder også skal være stærke og bidrage i fremtiden, skal EU-lovgivningen tilpasses, så den fremmer og ikke hæmmer udvikling, siger Lars Sandahl Sørensen.

EU-lovgivning, der hæmmer udvikling og vækst, gælder eksempelvis meget lange sagsbehandlingstider og godkendelsesprocesser. Derudover er virksomheder i det seneste års tid blevet pålagt meget omfattende EU-rapporteringskrav, som er administrativt tunge og dyre, også set i forhold til andre regioner i verden.

- I dialogen med Ursula von der Leyen oplevede jeg en oprigtig interesse helt ned i detajlen for de udfordringer og muligheder dansk erhvervsliv oplever. Siden kommissionsformanden satte sig i stolen for fire år siden, har verden ændret sig meget. I dag har vi krig i Europa, vi har haft en omfattende coronakrise, vi er udfordret på vores forsynings- og energisikkerhed og vi oplever global økonomisk turbulens med høj inflation og usikkerhed. Det er udfordringer, som vi kan være med til at tackle, og det vil vi fremover arbejde for kommer til at ske på bagkant af dette besøg, siger Lars Sandahl Sørensen.

Efter Ursula von der Leyens besøg hos DI tog hun videre til Toldboden, hvor hun navngav Maersks nye metanolskib.

Om DI - Dansk Industri

Ny global undersøgelse: Mening på arbejdet stiger for andet år i træk – de unge scorer fortsat lavest22.5.2024 14:37:16 CEST | Pressemeddelelse

Det er blevet mere meningsfyldt at gå på arbejde, viser nye tal fra Voluntas. Det er andet år i træk, at scoren for meningsfuldt arbejde stiger, efter flere år med fald. Ifølge den globale undersøgelse 'Meningsfuldhed på Arbejdet 2024', foretaget af det danske rådgivningsfirma Voluntās, er følelsen af mening på jobbet steget fra 73 i 2023 til 74 i 2024. - Vi er nu for alvor kommet ud af pandemien, der udgjorde et historisk lavpunkt, hvad angår den mening, vi mennesker oplevede i vores arbejde. Vi begynder at mærke et stærkere tilhørsforhold og ser et tydeligere formål med det vi laver, idet vi igen kan forholde os fysisk til vores arbejdsplads, vores kollegaer og det produkt, vi i sidste ende hver især bidrager til. Men vi er bestemt ikke i mål og mange organisationer er stadig ved at finde sig til rette i en virkelighed, hvor både arbejdsformer og indstillingen til selve arbejdets plads i livet, har forandret sig fundamentalt, siger Nicolai E. E. Iversen, Chief Philosophy Officer hos