Von der Leyen sætter vigtigt fokus på grøn konkurrenceevne i Europa

F&P glæder sig over udmeldingerne fra Kommissionens forkvinde Ursula von der Leyens årlige statustale. Det gælder ikke mindst udsagnene om, at europæisk industri skal være mere grøn - og mere konkurrencedygtig, så EU gør op med unødig rapportering.

”Clean-tech-industry” kaldte von der Leyen den grønne dagsorden og hun fortalte om sine tanker om at starte en ”clean-transition-dialogue” med hele industrisektoren i EU.

- Det er virkelig positivt, at Kommissionen vil tage endnu et skridt til, at vi kan få en mere grøn industri i Europa. Målet om en ”decarbonsation” af industrien er et rigtigt godt sigtepunkt – som så skal følges med handling for, at Europa og Danmark kan indfri det, siger Kent Damsgaard, adm. direktør i F&P.

Han kvitterer derfor også for det særlige fokus på konkurrencedygtig europæisk vindenergi.

- Von der Leyens fokus på vindindustrien er helt centralt. Kommissionen vil komme med en ”European-wind-power-package”, og den er mildest talt også efterspurgt af virksomheder og investorer. Vi har brug for at fjerne bureaukrati, der forsinker og fordyrer etableringen af grønne energiprojekter. De danske pensionsselskaber kan som investorer mærke et tydeligt behov, hvis vi skal gøre os håb om at realisere de grønne mål, siger Kent Damsgaard.

Biodiversitet, støtte til landbruget, mangel på arbejdskraft og frygten for billige kinesiske elbiler fyldte meget i talen. Men F&P bemærkede også von der Leyens fokus på et mere konkurrencedygtigt europæisk erhvervsliv.

- Jeg er godt nok glad for at høre et så klart fokus fra Kommissionen på bedre konkurrenceevne – og mindre byrdefuld regulering. Især centralt står en reducering af afrapporteringen fra erhvervslivet på hele 25 procent. Det er virkelig noget, forsikrings- og pensionsbranchen vil kunne mærke. Vi er underlagt en række krav om dokumentation, som vores selskaber bokser med i hverdagen, og som belaster danske forbrugere, siger Kent Damsgaard.

Endelig adresserede von der Leyen, at Kommissionen vil have mere fokus på Kina.

- Hvis vi skal sikre os, at Europa kan opretholde sin position og ikke se sig kørt ud på et sidespor af Kina, så kræver det konkret handling. Derfor er det positivt, at van der Leyen vil beskytte vores industrier fra unfair global konkurrence fra især Kina, siger Kent Damsgaard.

F&P Pressetelefon

Du kan ikke sende sms til pressetelefonen

Tlf:41 91 91 01