3F: Godt tilfreds med centrale elementer i ny VEU-trepartsaftale

- Jeg er virkelig godt tilfreds med de centrale elementer i denne aftale, siger forbundssekretær Søren Heisel, 3F.

- AMU-skolerne har i en årrække døjet med en udfordret og usikker økonomi pga. kortsigtede finansierings-betingelser.

Aftalen giver et væsentligt kvalitetsløft til de skoler og AMU-centre, der tilbyder kurser til ufaglærte og faglærte. 119 mio. kr. bliver landets AMU-skoler løftet med hvert år, så langt øjet rækker. Dertil kommer mange flere digitale læringsmidler, så undervisningen bliver både fagligt styrket, mere interessant og up-to-date.

Men ikke nok med det, så er det også sikret med aftalen, at der er lønkompensation under AMU-kurserne på højeste dagpengesats. Dertil kommer kompetencefondenes muligheder for at toppe oven på.

- Vores ufaglærte, faglærte og faktisk hele Danmarks konkurrenceevne og den grønne omstilling er fuldstændig afhængige af et stærkt, smidigt og attraktivt efteruddannelsessystem. Den her aftale, vi nu har indgået, giver et godt fundament for AMU og de almene kompetencer inden for eksempelvis læsning, engelsk og digitale færdigheder, siger Søren Heisel.

Det er også lykkedes at bevare og permanentgøre den Sporskifteordning, der indtil nu var midlertidig. Ordningen er gjort mere fleksibel, men den samlede økonomiske ramme er dog beskåret. Er der risiko for nedslidning i jobbet, så er der nu bedre muligheder for at lægge arbejdslivet om, på de nye og mere fleksible vilkår.

- Det er rigtig vigtigt, at Sporskifteordningen nu fastholdes, og jeg håber, at de penge vi har afsat, vil blive revet væk, siger Søren Heisel.

- Til forskel fra de tidligere trepartsaftaler på efteruddannelse, så er de mange gode tiltag ikke midlertidige denne gang. Det giver virksomheder, medarbejdere og AMU-skoler bedre muligheder for at planlægge indsatsen. Derfor regner vi i 3F med, at virksomhederne nu får gang i en systematisk uddannelsesplanlægning til glæde for konkurrenceevne og ikke mindst den grønne omstilling, siger Søren Heisel.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.