Bonzer

Produktion af solceller afhænger i høj grad af Kina: Det vil dansk-tysk virksomhed nu gøre op med

Del

I dag er vi sikre på, at Kina står for 97% af verdens samlede produktion af silicium – en hovedkomponent i bl.a. solceller. Nu vil dansk-tysk virksomhed styrke forsyningssikkerhed, arbejdsvilkår og bæredygtighed ved at bringe udvindingen af silicium til Europa.

Siden solcellernes popularitet virkelig ramte det danske marked i 2012, har der med jævne mellemrum været fokus på den manglende transparens i forsyningskæderne.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Kina står for ca. 97% af verdens samlede produktion af silicium. Det medfører i sig selv nogle udfordringer, da resten af verden bliver afhængige af Kina, når der skal bruges silicium i solcellepaneler, computerchips og andre elektroniske enheder.

»En af de helt store problematikker ved kinesisk dominans på markedet er, at der er en kæmpe mangel på transparens, så vi ved ikke, om arbejdsforholdene er i orden, når silicium udvindes«, udtaler Emil Helgren, der er Chief Technical Officer hos solcellevirksomheden Viasol A/S – en del af 1KOMMA5°.

Solcellebranchens mørke skyggeside

Solcellebranchen har i mange år haft en mørk skygge liggende over sig, hvor uigennemskuelige forsyningskæder, uetiske arbejdsforhold og manglende bæredygtighed har tynget den solrige samvittighed. Den helt store synder har været silicium, der er det råstof, der benyttes, når solcellepaneler skal produceres.

Med den kinesiske dominans på silicium-markedet har der været dokumenteret direkte tråde til fabrikker i den kinesiske region Xinjiang – se fx “In Broad Daylight; Laura Murphy 2021” og Operation X/TV2 – hvor flere forskere har belyst, at der udføres tvangsarbejde under slavelignende arbejdsforhold.

Det har været et ømt punkt for mange danske solcellevirksomheder, der ikke kan stå inde for de dårlige arbejds- og produktionsforhold, men som samtidig heller ikke er stoppet med at benytte sig af leverandører med kobling til Xinjiang.

Øget forsyningssikkerhed

Silicium er nemlig essentielt i solcellepaneler, computerchips og andre elektroniske komponenter, men manglen på gennemsigtighed, beviser på slavelignende arbejdsforhold og ikke-bæredygtige produktionsmetoder har skabt debat og bekymringer ift., om solcelleindustrien overhovedet er værd at kaste sine penge efter.

I dag importerer danske solcellevirksomheder hovedsageligt solcellepaneler fra Kina, hvilket gør dem sårbare over for udfordringer i den globale forsyningskæde. Dog gør det også, at man i mange tilfælde ikke kan vide sig helt sikker på, hvilke forhold ens produkter er produceret under.

Krigen i Ukraine har også understreget risikoen ved at være afhængig af én enkelt leverandør og et produktionssted.

»Det skaber nogle bekymringer, at Kina står for ca. 97% af verdens samlede silicium-produktion. Vi har behov for at være mindre afhængige af ét land, særligt når den silicium, der udvindes, ikke kan leveres efter de etiske standarder, som vi er nødt til at sætte krav i forhold til«, udtaler Emil Helgren.

Samtidigt med at man ville få øget forsyningssikkerheden gennem en diversificeret værdi- og forsyningskæde, mener Emil Helgren, at det ville føre til forbedrede arbejdsforhold og større gennemsigtighed i solcelleindustrien.

En europæisk solstrålehistorie

Den dansk-tyske GreenTech-gigant, 1KOMMA5°, har udviklet solceller, der er baseret på tyskproduceret silicium.

»Lanceringen af solcellepanelerne markerer et skridt i retning af at løse nogle af de mest presserende udfordringer, som solcelleindustrien står over for. Særligt de betydelige emissioner, der opstår under produktionen af kinesiske solcellekomponenter, hvor 70% af energien, der bruges til fremstillingen, kommer via fossile brændstoffer«, fortsætter Emil Helgren.

1KOMMA5° ønsker at ændre dette ved at investere i en ren og lokal forsyningskæde i Europa. Herunder bruges der store mængder grøn energi under produktionen af panelerne, hvilket er med til at reducere CO2-udslippet med ca. 50% sammenlignet med produkter, der indeholder kinesisk silicium.

Udover dette, vil 1KOMMA5° også gøre det mere attraktivt for forbrugeren at blive en del af den grønne omstilling via solceller, og tilbyder derfor 25 års produkt- og 30 års ydelsesgaranti.

Nøgleord

Kontakter

Links

Om Viasol/1KOMMA5° Danmark

Vi baner vejen mod en

grøn fremtid med lave elregninger.

Vi har en vision om et CO2-neutralt Danmark, der kan være med til at sikre, at verdenstemperaturen ikke stiger med 1,5 grader.

Vi arbejder hårdt for at kunne tilbyde de bedste, mest bæredygtige og innovative produkter på markedet. Alle vores produkter skal være noget, vi kan stå inde for, så du altid kan spare mest muligt, samtidigt med at du gør en forskel for planeten.

Følg pressemeddelelser fra Bonzer

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bonzer

Bonzer and PL & Partners Enter Strategic Partnership: Specialized Expertise with Full-Service Benefits17.3.2025 09:44:04 CET | Pressemeddelelse

Copenhagen, March 2025: Bonzer and PL & Partners are launching a strategic partnership that effectively solves a classic challenge for businesses: the choice between specialized agencies that work in isolation or full-service agencies with broad, but not always deep, expertise. With this collaboration, the two agencies are combining their specialized skills in SEO and performance marketing with a holistic approach, offering clients the best of both worlds. The agencies will continue to operate in their core areas, but will work together as a unified, integrated team around the client. A key benefit of the alliance is that clients will now only need to deal with one coordinated point of contact. Through joint status meetings and direct communication on platforms like Slack, overhead is minimized, ensuring a more efficient workflow. Clients will no longer face the frustration of juggling multiple specialized agencies, while also avoiding the typical compromise with full-service agencies

Bonzer og PL & Partners indgår strategisk samarbejde: Specialiseret ekspertise med fullservice-fordele17.3.2025 09:34:30 CET | Pressemeddelelse

København, marts 2025: Bonzer og PL & Partners lancerer et strategisk samarbejde, der effektivt løser en klassisk udfordring for virksomheder: valget mellem specialiserede bureauer, der arbejder isoleret, eller full-service-bureauer med bred, men ikke altid dyb, ekspertise. Med samarbejdet forener de to bureauer derfor deres specialiserede kompetencer inden for SEO og performance-marketing med en helhedsorienteret tilgang, hvor kunder får det bedste fra begge verdener. Bureauerne opererer fortsat hver især inden for sine kerneområder, men agerer samlet som ét integreret team omkring kunden. En konkret fordel ved alliancen er, at kunderne nu kun skal forholde sig til ét koordineret kontaktpunkt. Gennem fælles statusmøder og direkte kommunikation i systemer som Slack, minimeres overhead og sikres en mere effektiv arbejdsgang. Kunderne slipper dermed for frustrationer med at skulle jonglere flere specialiserede bureauer, samtidig med at de undgår det typiske kompromis ved full-service-bur

Joe & The Juice vælger Bonzer som global SEO-partner for at styrke international tilstedeværelse10.3.2025 12:34:28 CET | Pressemeddelelse

Den verdenskendte juice- og kaffekæde Joe & The Juice har i dag offentliggjort deres valg af det danske SEO-bureau Bonzer som deres globale SEO-partner. Samarbejdet har til formål at øge kendskabet til kædens signature-produkter og styrke den lokale synlighed i de byer, hvor Joe & The Juice er repræsenteret.​ Partnerskabet markerer således endnu et strategisk skridt i Joe & The Juice's fortsatte internationale ekspansion og digitale tilstedeværelse. "Vi er begejstrede for at samarbejde med Bonzer som vores globale SEO-partner. Deres ekspertise inden for søgemaskineoptimering vil være afgørende for at styrke vores digitale tilstedeværelse og nå ud til endnu flere kunder verden over. Vi ser frem til at se de resultater, dette samarbejde vil bringe", siger Miguel Martin, Digital Marketing Director for Joe & The Juice.​ Bonzer har allerede sat præg på partnerskabet ved at understøtte lanceringen af den nye premium sandwich 'The Steak' gennem målrettet, optimeret indhold, der danner grundla

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye