Øresundsbron bliver bæredygtig
Fra 2023 vil næsten halvdelen af hele Øresundsforbindelsens energiforbrug komme fra egenproduceret solenergi. Til foråret står 3.840 ekstra solpaneler klar på den kunstige ø Peberholm i Øresund til at booste broens strømproduktion.
”Verdens mest bæredygtige bro. Det er vores vision, og det handler vi på nu”
Sådan forklarer Bengt Hergart, anlægsdirektør på Øresundsbron, planen for broen, der forbinder Sverige og Danmark.
Ved betalingsanlægget står 3.000 m2 solpaneler allerede og producerer strøm, og til foråret vil 3.840 nye solpaneler supplere produktionen, når 10.000 m2 solceller mere placeres mellem motorvejen og jernbanen på Peberholms sydside.
Kuldioxidudledningen fra Øresundsbrons drift og vedligehold udgjorde 350 tons kuldioxid i 2021, hvilket er en reduktion på 40% procent på blot to år. Hvert år optager Peberholm omkring 500 tons kuldioxid, viser beregninger fra konsulentbureaet MOE. Beregningerne er lavet ved at undersøge biomasse.
Bengt Hergart understreger, at broens grønne ambition rækker længere, men at investeringerne giver et meget renere aftryk:
"Vi reducerer vores kuldioxidemissioner fra drift og vedligeholdelse kraftigt med flere og flere indsatser. Øresundsbrons drift er nu klimapositiv. Alene den stadigt stigende vegetation og biodiversitet på Peberholm, som eksisterer takket være etableringen af forbindelsen, kan nu fange mere kuldioxid, end broens drift udleder”
Nu fortsætter Øresundsbro Konsortiet med at gennemgå forretningen for at finde klimasmarte og bæredygtige løsninger. Målet er at overdrage en endnu bedre bro til næste generation.
Fakta: Solceller på forbindelsen
- Mellem kørebanerne i betalingsanlægget, der støder op til jernbanen, er der 3000 m2 solcellepaneler på en dæmning. Den første fase blev afsluttet i 2018, og den anden blev afsluttet i 2021.
- Solpanelerne på betalingsanlægget leverer omkring 550.000 kWh om året, hvilket svarer til omkring 10 procent af den elektricitet, der er nødvendig for at drive forbindelsen.
- Det nye solcelleanlæg på Peberholm består af 3.840 solceller, der tilsammen udgør et areal på 10.000 m2. I alt forventes anlægget på Peberholm at levere 2 GWh solenergi om året.
Fakta: Verdens mest bæredygtige bro
Øresundsbro Konsortiet ønsker at tage sit ansvar for at bidrage til bæredygtig forandring med udgangspunkt i flere af FN's verdensmål. Visionen er at være verdens mest bæredygtige bro i 2025. Vi vil gøre dette på en miljømæssig, socialt og økonomisk ansvarlig måde. Her er nogle områder – som allerede er realiseret indtil videre – set ud fra et miljømæssigt perspektiv:
- Reduceret energiforbrug: Sidste år forbrugte forbindelsen ca. 6,1 GWh elektrisk energi, hvilket er mere end en halvering sammenlignet med 12,7 GWh under broen i det første hele år.
- Solenergi: Med 3.000 m2 solpaneler ved betalingsanlægget og snart yderligere 10.000 m2 ved Peberholm forventes forbindelsen at producere 2,5 MWh solenergi.
- Led-belysning: Sidste år blev 4.500 lysstofrør skiftet til LED-rør i Øresundsbrotunnelen. Energiforbruget til tunnelbelysning skønnes at falde med omkring 50 procent i forhold til de gamle lysstofrør. Siden før er motorvejsbelysning blevet erstattet med LED-lys.
- Energieffektiv pylonbelysning: Øresundsbrons pylonbelysning med LED-armaturer blev introduceret i juli 2020, hvilket giver en energieffektivisering på op til 80 procent i forhold til den tidligere belysning.
- Biodiversitet: Peberholm har klaret sig uden menneskelig indgriben Fra et grynet sted til et imponerende og unikt plante- og dyreliv. Opgørelser viser nu et fald blandt nogle arter. Øresundsbrons fokus er at sikre fortsat stærk biodiversitet og begynder derfor med fredningsindsatser på 10 af øens 130 hektar.
- Vandbaseret maling: Første gang broen blev malet, blev det udført på land med epoxybaseret maling. Nu gøres det i stedet med en vandbaseret maling.
- Grønnere jernbane: Siden 2020 har alle tog, der ruller over Øresundsbrobanen, været drevet af grønnere strøm, også fra vindkraft. Co2-udledningen fra togtrafikken på forbindelsen er faldet med godt 70 procent i forhold til det elforbrug, der tidligere fandtes på jernbanen. Udledningen er reduceret fra godt 500 til 150 ton CO2 om året.
Yderligere information: Kontakt Øresundsbrons presseafdeling på +45 33 41 61 15 eller presse@oresundsbron.com.
Øresundsbron er den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige. Den er 16 kilometer lang og består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm. Øresundsbron drives af Øresundsbro Konsortiet.
Billeder
Information om Øresundsbron
Følg pressemeddelelser fra Øresundsbron
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Øresundsbron
Kraftig stigning i antallet af elbiler over Øresundsbron11.12.2024 10:49:51 CET | Nyhed
Andelen af elbiler, der kører over Øresundsbron, er steget fra 7 procent i januar 2023 til 15 procent i november 2024.
Øresundsbron hjælper med at bygge 5G-jernbaneinfrastruktur6.12.2024 11:07:20 CET | Pressemeddelelse
Øresundsbro Konsortiet bidrager til fremtidens 5G-jernbaneinfrastruktur sammen med Trafikverket og Bane NOR. EU har bevilget en medfinansiering på 18 millioner euro til opbygning af 5G-jernbaneinfrastruktur under det gigantiske 5G4RAILSCAND-projekt.
Øresundsbrons jubilæum 2025 – 25 år Over Broen8.11.2024 07:29:38 CET | Nyhed
I 2025 markerer Øresundsbron sit 25-års jubilæum, hvor vi fejrer, at Øresundsbron igennem 25 år har bidraget til at forbinde Danmark og Sverige. Jubilæumsåret bliver en fejring, vi alle kan være en del af.
Stigende pendling fortsætter over Øresundsbron24.10.2024 09:35:55 CEST | Pressemeddelelse
Pendling i bil over Øresundsbron steg med 12,5 pct. i perioden januar-september 2024 i forhold til samme periode sidste år. Vejtrafikken steg med i alt 2,6 pct. Øresundsbro Konsortiets resultat blev før værdireguleringer 1.279 mio. DKK i januar-september – en stigning på 104 mio. DKK i forhold til samme periode sidste år.
Modkørende trafik i Øresundsbrons tunnel21.10.2024 11:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Vejtrafikken vil være dobbeltrettet i Øresundsbrons tunnel i uge 43. Fra kl. 20.30 d. 23/10 og kl. 21.30 d. 24/10 til kl. 05 næstfølgende dage.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum