
Digital brancheløsning åbner døren for omkostningseffektiv ESG-rapportering og samarbejde
Som forberedelse til EU’s kommende ESG-rapporteringskrav (ESRS) har VALIFIED, en digital ESG-platform, sammen med brancheforeningen Danmarks Restauranter og Caféer (DRC) netop lanceret en digital brancheløsning. En løsning der vil hjælpe både små som store virksomheder med ESG-rapportering uden, at det behøver at koste virksomhederne kassen.

De nye rapporteringskrav nærmer sig, og for virksomhederne anses kravene som en både ressourcetung og uforudset tidsmæssig byrde, som kræver særlig viden og kompetencer. For at hjælpe virksomhederne på vej, har VALIFIED og DRC i fællesskab udviklet en brancheløsning, der udover at fungere som en fælles rapporteringsstandard for restaurationsbranchen – også er en sammenhængende digital understøttelse af virksomhedernes ESG-arbejde.
Jesper Kring, CEO hos VALIFIED, forklarer det således; ”Ved at lave en digital ESG-løsning opnår man varig værdi, idet et digitalt system medfører, at det er nemmere at følge med, når der opstår ændringer. Desuden får virksomhederne via løsningen også mulighed for at benchmarke sig selv i forhold til branchen – ligesom de let kan dele data med samarbejdspartnere som for eksempel kunder, forsikringsselskaber eller banken”.
En branchebesparelse på op til 150 mio. kroner
VALIFIED og DRC’s brancheløsning er udviklet med udgangspunkt i en omfattende væsentlighedsanalyse af branchen og dens stakeholders i henhold til de 1144 datapunkter, der indgår i ESRS. Dette er en stor fordel for den enkelte virksomhed, idet virksomheden ikke skal starte fra nul med at lave en dybdegående væsentlighedsanalyse selv, men de kan tage udgangspunkt i en brancheanalyse og derfra udpege og rapportere egne ESG-handlingsplaner og indsatser, hvilket sparer virksomheden en hel masse tid og penge.
”Helt konkret vil en fælles brancheløsning spare virksomheder konsulenttimer til valg af relevante datapunkter. En proces, der normalt kan koste mellem 50.000 og 100.000 kroner for små virksomheder og langt mere for store, hvis de skal have professionel assistance. På brancheniveau kan der være tale om en samlet besparelse på mellem 75 mio. og 150 mio., udover de øvrige fordele som en digital ESG-Platform som VALIFIED bidrager med,” fortæller Jesper Kring.
Birgitte Wad, Innovationschef hos DRC, udtrykker følgende om den fælles brancheløsning: "Udvælgelsen af de relevante datapunkter inden for E, S og G er noget af det, som kan ende med at trække tænder ud på virksomhederne. I samarbejde med VALIFIED og vores medlemmer har vi identificeret 70 datapunkter, som er relevante for branchen; CO2 og energiforbrug, lokalsamfund og medarbejdere, biodiversitet og økosystemer, emballage og affald – for blot at nævne nogle”.
Undervejs i udviklingsfasen har VALIFIED og DRC været i tæt sparring med DRC’s medlemmer. Blandt andet har én af de større medlemsvirksomheder: Sticks'n'Sushi, som allerede har flere års erfaring med bæredygtighedsarbejde, bidraget med konkret feedback til valg af datapunkter, samt hvordan den fælles løsning kan løfte branchen. At sparre med en større medlemsvirksomhed frem for en af de mindre er et bevidst valg, idet de større virksomheder som ofte har flere interne ressourcer og mere erfaring på bæredygtighedsområdet, som de kan bruge til at agere løftestænger for de små – et samarbejde som ofte er afhængig af en brancheforening som ”mellemmand”.
Nøgleord
Kontakter
Emma Mølhave
Kommunikationsrådgiver
M: (+45) 51 34 61 51
E: emmam@kompas.dk
Billeder
Om VALIFIED:
VALIFIED er en intelligent ESG-platform, der leverer alle bæredygtighedsdata og information, samt den hjælp, der er nødvendig for at træffe bedre forretningsbeslutninger og blive en mere attraktiv virksomhed for kunder, talent og kapital. VALIFIED er stiftet i 2017, og siden dag det været Valifieds ambition at bryde barriere ned der kan accelerere en forretningsdrevet bæredygtig omstilling for at styrke mindre og mellemstore virksomheders vækst og impact potentiale i hele værdikæden.
Om DRC:
Danmarks Restauranter & Cafeer, DRC, er restauratørernes brancheorganisation, som tilbyder medlemskab til alle danske restauranter, cafeer, barer, diskoteker, hoteller, cateringvirksomheder mv. Branchefællesskabet tæller ca. 1.500 medlemsvirksomheder, og dermed er DRC den største danske repræsentant for restaurationsbranchen.
Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Årsresultat 2024: Bosch fastholder vækstambitioner trods økonomisk modvind31.1.2025 13:18:35 CET | Pressemeddelelse
Forretningsudvikling i 2024: Omsætning på 90,5 milliarder euro – EBIT-margin fra drift på 3,5 % AI styrker kerneforretningen: Software og tjenester forventes at generere milliardomsætning inden 2030 Strategi 2030: porteføljestyring for at sikre konkurrenceevne Bosch investerer i vækstmarkeder trods økonomiske udfordringer: Markedsliberalisering og øgede investeringer for et stærkere Europa
EasyPark Group gennemfører opkøbet af Flowbird Group15.1.2025 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
Selskabet vil aktivt skubbe på digitaliseringen af urban mobilitet over hele verden med evidensbaserede services og løsninger, som kan fremme, at byer bliver bedre at bo i.
Danske gør-det-selv-entusiaster tvivler på deres partnere: ”Jeg gør det bedst selv”9.12.2024 16:01:32 CET | Pressemeddelelse
Danskere har stor selvtillid, når det kommer til at udføre forskellige gør-det-selv-projekter i hjemmet – men er betydeligt mere skeptiske over for deres partners evner. Syv ud af ti mener, at de kan samle et møbel på egen hånd, mens kun fire ud af ti tror, at deres partner kan klare det. Tilsvarende mener seks ud af ti, at de selv kan male eller tapetsere, mens kun fire ud af ti har tillid til, at deres partner kan gøre det. Det fremgår af en ny YouGov-undersøgelse udført på vegne af gulvproducenten Pergo.
Adyen udvider partnerskabet med Zalando Payments for at forbedre betalingsoplevelsen i hele Europa14.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Adyen, den foretrukne finansielle teknologiplatform for førende virksomheder, annoncerer udvidelsen af sit mangeårige strategiske partnerskab med Zalando, Europas førende online modeplatform med flere brands. Det styrkede samarbejde bekræfter Adyens rolle som en af Zalandos betalingspartnere på 15 europæiske markeder, samtidig med, at Adyen bliver den eksklusive betalingspartner for udvalgte lokale betalingsmetoder som Cartes Bancaires i Frankrig og Bancontact i Belgien. Som partner hjælper Adyen Zalando med at sikre, at deres kunder ubesværet kan betale med deres foretrukne betalingsmetoder, og opnå en problemfri betalingsoplevelse på shopping-platformen. Samarbejdet omfatter et fælles fokus på at forbedre sikkerheden og bekvemmeligheden ved online betalinger, med løbende forbedringer af 3D Secure-transaktioner som en del af rammerne for Payment Services Directive 2 (PSD2). Disse forbedringer understøtter både kundernes bekvemmelighed og øger Zalandos konverterings succes. Network Tok
Ny rapport undersøger effekter af vaccination mod rotavirus til børn i Danmark1.11.2024 07:03:02 CET | Pressemeddelelse
En ny sundhedsøkonomisk rapport fra Copenhagen Economics, udarbejdet for GSK, undersøger fordele og ulemper ved at indføre vaccination mod rotavirus i det danske børnevaccinationsprogram. Rotavirus er en af de mest udbredte mave-tarminfektioner hos små børn, og på trods af de alvorlige konsekvenser for både børn, forældre og samfund er vaccinen stadig ikke en del af vaccinationsprogrammet i Danmark.