Fælles nordisk udtalelse

De nordiske olympiske og paralympiske komitéer samt de nordiske nationale idrætsforbund gentager deres modstand mod at lukke russiske atleter ind i varmen.

De nordiske olympiske og paralympiske komitéer samt de nationale idrætsforbund i Norden har været samlet til nordisk møde i Nuuk i Grøndland.

På mødet blev situationen om atleter fra Rusland og Belarusia i international idræt drøftet. Siden det seneste nordiske møde i februar er den internationale olympiske komité, IOC, kommet med en anbefaling til de internationale forbund om at tillade atleter fra de to lande at konkurrere under neutralt flag. IOC har endnu ikke tilkendegivet, om komitéen ønsker atleter fra de to lande til OL.

Drøftelserne mellem de nordiske lande i Grønland endte med, at landene blev enige om at gentage det budskab, som blev udmeldt i forbindelse med landenes seneste møde i februar. Et budskab, der blev sendt direkte til: den internationale olympiske komité (IOC), de europæiske olympiske komitéer (EOC), sammenslutningen af olympiske komitéer (ANOC), den internationale paralympiske komité (IPC) og de europæiske paralympiske komitéer (EPC).

• The situation with the war in Ukraine has not changed.
  • Therefore, we stand firm in our position, not to open for Russian and Belarusian athletes and officials in international sports participation.
  • Now is not the right time to consider their return; that is our position.
  • We, the Nordic Olympic and Paralympic Committees and Confederations of sports, take this opportunity to reaffirm our steadfast support once again with the Ukrainian people and the demand for peace.
  • The Nordic Olympic and Paralympic Committees and Confederations of sports will work together, and in close dialogue with relevant stakeholders, continue to evaluate and monitor the situation closely.

Bag udmeldingen står de olympiske og paralympiske komitéer samt de nationale idrætsforbund i: Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige, Grønland, Færøerne og Grønland.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.700 idrætsforeninger og godt 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Nyt foreningssamarbejde i Brønderslev: Lokale foreninger skal bidrage til at løfte børne- og ungeidrætten i Danmark13.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

DIF fortsætter med at finde spydspidsforeninger, der skal tegne ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ i det historiske partnerskab med A.P. Møller Fonden. Foreningerne er sat sammen til lokale klynger, og i Brønderslev skal Klokkerholm Idrætsforening, Øster Brønderslev Idrætsforening og Brønderslev Skytteforening samarbejde om at udvikle deres børne- og ungemiljøer.

Nyt foreningssamarbejde i Aalborg: Lokale foreninger skal bidrage til at løfte børne- og ungeidrætten i Danmark13.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

DIF fortsætter med at finde spydspidsforeninger, der skal tegne ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ i det historiske partnerskab med A.P. Møller Fonden. Foreningerne er sat sammen til lokale klynger, og i Aalborg skal Aalborg Svømmeklub, Aalborg Idrætsgymnastik og Bowlingklubben Stenhuset samarbejde om at udvikle deres børne- og ungemiljøer.

Ishockeyturnering for veteraner skaber fælllesskab, bekæmper udfordringer og ensomhed12.6.2024 10:26:26 CEST | Pressemeddelelse

DIF Soldaterprojekt og Danmark Ishockey Union afholder en social ishockeyturnering for alle danske veteran-ishockeyhold, som finder sted den 15. og 16. juni i Ørestad Skøjtehal. Turneringen er en unik begivenhed, der ikke blot byder på actionfyldt sport, men også på en vigtig mulighed for veteranerne til at overvinde personlige udfordringer og tage et betydningsfuldt skridt mod et mere selvstændigt og meningsfuldt liv.