Unge faglærte skal kæmpe for guld til Danmark

Det bliver det største Skillslandshold nogensinde, målt på antal deltagere, når 21 af de dygtigste danske unge i 20 forskellige fag tager til Polen for at kæmpe for guld til Danmark. Skillslandsholdet stiller op for Danmark i 20 forskellige fag ved EuroSkills 2023 i Gdansk 6.-9. september.

Deltagerne står overfor 22 timers intens og koncentreret præstation over tre dage, når det danske landshold skal dyste på faglige skills. Aldrig før har Danmark stillet med så stort et landshold.

- Vi er stolte over at kunne sende det største Skillslandshold nogensinde afsted til europamesterskaberne. Det viser, at vi har en stor gruppe unge med både ambitioner og talent, der gerne vil udvikle sig selv og deres fag, når vi giver dem muligheden. De unge har trænet siden DM i februar og de er helt klar til at vise Europe, hvor dygtige vi er i Danmark, siger formand for SkillsDenmark, Søren Heisel.

Skillslandsholdet er både et forum, hvor ambitiøse unge kan udvikle deres faglighed, men SkillsDenmark håber også at landsholdet kan være med til at vise, hvor langt man kan komme som faglært.

- Skillslandsholdet repræsenterer det ypperste af den danske talentmasse i en lang række fag. Det har været fantastisk at følge dem under deres forberedelse og det bliver endnu mere spændende at følge dem i Gdansk. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at mange af deltagerne på landsholdet vil komme til at spille vigtige roller i forhold til deres virksomheder og vil være med til at udvikle deres brancher senere i livet. Så det kan godt betale sig at følge med, når konkurrencerne løber af stablen i Gdansk, siger næstformand i SkillsDenmark, Michael Boas Pedersen.

EuroSkills 2023 arrangeres af organisationen WorldSkills Europe, der samler skills-organisationer i 31 europæiske lande – heriblandt SkillsDenmark i Danmark.

Mesterskaberne foregår i Amber Expo og Polsat Arena i Gdansk, Polen. Konkurrencedagene løber fra 6.-8. september, og vinderne afsløres ved medaljeroverrækkelse om aftenen den 9. september.

Danmark er vært for europamesterskaberne i 2025, der skal afholdes i MCH og Jyske Bank Boxen i Herning.

Følg Skillslandsholdet på skillsdenmark.dk.

For yderligere information:

Kommunikationschef, SkillsDenmark: Rudi Damkjær – 2092 3464

Skillslandsholdet kæmper for guld til Danmark ved EuroSkills 2023 i Gdansk, Polen.

Ny Kongensgade 15

1472 KBH K