Brønderslev slår Hjørring og Frederikshavn på erhvervsvenlighed

Frederikshavn Kommune er i dybt fald, mens Brønderslev Kommune baner sig vej ind i top 20 i Dansk Industris årlige undersøgelse af lokal erhvervsvenlighed

Efter der sidste år var fremgang over hele linjen, er virksomhederne mere kritiske i årets undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed, som Dansk Industri netop har udgivet. Særligt Frederikshavn Kommune oplever, at virksomhederne er mindre tilfredse end tidligere. Hjørring Kommune er på niveau med sidste års resultat, mens Brønderslev Kommune for første gang siden 2011 er blandt de tyve mest erhvervsvenlige kommuner i landet.

Arbejdskraft er fortsat det vigtigste emne i alle tre kommuner i årets undersøgelse, men resultatet er ikke helt så markant som sidste år.

Frederikshavn Kommune tager det største dyk af alle i årets undersøgelse. Med en tilbagegang på 46 placeringer er kommunen for første gang i mere end ti år i den nederste tredjedel. Kommunen har historisk været kendetegnet ved et højt resultatmæssigt bundniveau, men i år er flere kategoriers resultater i den nederste del. I uddannelseskategorien oplever kommunen den største fremgang og opnår en flot national ottendeplads.

- Frederikshavn Kommune har været inde i en svær periode. Vi ser af og til, at en negativ tendens ruller som en snebold i virksomhedernes opfattelse af kommunen. Den eneste vej frem er dialog mellem virksomhederne og kommunen, og her oplever vi heldigvis en kommune, der er villig til at indgå i en dialog. Senest har vi konstruktivt taget fat i byggesagsbehandlingen, hvor det er min klare forventning, at vi vil se en stigende tilfredshed, når kommunen får implementeret de tiltag, vi har aftalt i fællesskab, siger formand Richard Fynbo, DI Vendsyssel.

Brønderslev Kommune bevæger sig ind i toppen af listen med en placering i top tyve. Med fremgang i syv kategorier er virksomhederne generelt mere tilfredse end tidligere. Kun seks kommuner har en overordnet tilfredshed, der er højere end i Brønderslev. Et af de resultater, der bør fremhæves, er virksomhedernes vurdering af kommunens indsats for at sikre kvalificeret arbejdskraft til virksomhederne. Her opnår kommunen den højeste vurdering i hele landet.

- Selvom der har været bump på vejen, belønnes Brønderslev Kommune blandt andet for den proaktive tilgang til erhvervsarealer. Det er tydeligt at se, når man nærmer sig frakørslerne ved motorvejen, at der sker noget. Det kræver en stadig mere proaktiv tilgang for kommunerne i fremtiden, hvis den demografiske udvikling ikke skal definere fremtidsperspektiverne, siger Richard Fynbo.

Hjørring Kommune har efter en årrække med store årlige udsving stabiliseret sig lige uden for den bedste tredjedel. Kommunen oplever en stor fremgang i arbejdskraftkategorien, hvor kommunen historisk har ligget i toppen, men sidste år gik tilbage i. Kommunen oplever ligeledes en fremgang i kategorien grøn udvikling, men en tilbagegang i den digitale kategori.

- Hjørring Kommune har sat en række indsatser i søen og afslutter i den kommende tid en strategiproces, som i første omgang giver et samlet erhvervsstrategisk udgangspunkt. Vi ser frem til at følge den betydning, som det får på virksomhedernes oplevede service i kommunen, slutter Richard Fynbo.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2023

· DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2023, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 14. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

· 7.950 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.

· Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

· Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvil-kår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

· 92 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks mindre kommuner Dragør, Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Kontakt:

Formand for DI Vendsyssel Richard Fynbo, telefon 2329 4902

Regionalkonsulent for DI Vendsyssel Dennis Jensen, telefon 2065 5202

Følg pressemeddelelser fra DI Vendsyssel

Flere pressemeddelelser fra DI Vendsyssel

Fokus på uddannelse i Vendsyssel: Topplaceringer til Brønderslev og Frederikshavn1.9.2021 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Virksomhederne i Vendsyssel prioriterer uddannelseskategorien højest, når de skal vurdere kommunens erhvervsvenlighed. Det ses, når man sammenligner med landsgennemsnittet i undersøgelsen af Lokal Erhvervsvenlighed 2021 fra Dansk Industri (DI). Men hvor Brønderslev og Frederikshavn Kommune place-rer sig blandt de allerbedste kommuner i landet, får Hjørring endnu ikke fuldt udbytte af Ungegarantien.