På lørdag kommer fællesskabsdrømmen til live i Aarhus

Hvad har arabiske og thailandske kulturforeninger, klimabevægelser, løbeklubber og blæseorkestre tilfælles? De har komSAMMEN – den store fællesskabsdag på lørdag under Aarhus Festuge 2023.

Gellerup Havefest er blot én af de mange fællesskaber rundt i hele Aarhus, der inviterer til komSAMMEN på lørdag.

I Aarhus har man et særligt fællesskab og nogle helt særlige fællesskaber. Skulle man være i tvivl, er det blot at tage rundt i smilets by lørdag den 2. september.

Her slår Aarhus Festuges store fællesskabsinitiativ komSAMMEN sine folder. Godt 40 forskellige fællesskaber og foreninger i hele byen og omegn afholder åbne arrangementer i fællesskabets navn, som Festugen har hjulpet med at ideudvikle og bidraget med indslag til.

"Ved at invitere byens mange foreninger og fællesskaber til at fejre deres sammenhold og dele det med resten af byen har vi nærmest åbnet en Pandoras æske af ideer og engagement. Hvis man ikke i forvejen var det, så bliver man bare super imponeret og stolt over alt det, Aarhus har at byde på", siger Rikke Øxner, direktør for Aarhus Festuge om de mange fællesskaber, hvor størstedelen holder dørene åbne for alle interesserede.

Fra Thailand til Todbjerg
KomSAMMEN havde sin succesfulde urpremiere under sidste års Festuge. Her var forstæder som Hjortshøj og Malling dagens hovednavne i Festugeprogrammet - til stor begejstring for de involverede

I årets udgave finder man ikke blot en stor geografisk spredning med aktiviteter i Todbjerg, Ormslev og Ajstrup. De deltagende fællesskaber tegner også et smukt miniportræt af byens mange forskellige kulturelle stemmer.

Her kan man på dagen tage del i alt fra Blæseorkestrenes Dag, og klimaoptog med Extinction Rebellion Aarhus til 150-års jubilæum for Botanisk Haves Venner og kunstudstilling på Galleri Tese arrangeret af Aarhus for Solidarity med beboere fra udrejsecentret Kærshovedgård.

Flere af arrangørerne er endda gået sammen om at afholde arrangementer. Det gælder blandt andet de to thailandske foreninger Moradok og Thai Heritage Aarhus, som vil fremvise aspekter af traditionel thailandsk kultur på Vesterbro Torv – hvor man desuden også kan stifte bekendtskab med foreningen Usbekiske Initiativer.

Når kulturmøder bliver en realitet
Også Gellerup er stærkt representeret med to arrangementer til komSAMMEN. Flere fællesskaber i bydelen arrangerer en stor fælles havefest med masser musik og børneaktiviteter, mens Arabisk Dansk Kulturhus fylder Gellerupscenen med fællesspisning, film og koncerter. Begge åbne arrangementer, der rækker hånden ud – ikke mindst til dem, der sjældent færdes i Aarhus V.

"Vi har altid nydt at dele vores kulturelle sammenkomster med så mange som overhovedet muligt fra nær og fjern. Det at mødes om kultur bliver først til et kulturmøde, når vi deler den med andre, og det er i kulturmødet, at vi fremmægler udvikling og sammenhold", fortæller Imad Kaaovach fra Arabisk Dansk Kulturforening, der tidligere bl.a. har arrangeret Palæstinensisk Film Festival i Aarhus.

Med komSAMMEN er kimen lagt for, at unikke kulturmøder kan spirre i hele Aarhus.

Info om komSAMMEN

• Læs mere om alle arrangementerne og de deltagende fællesskaber på dette link: https://www.aarhusfestuge.dk/samlinger/komsammen-2023/
  • Aarhus Festuge har i foråret haft to open calls, hvor fællesskaber kunne byde ind med arrangementer og forslag til at få hjælp af Festugen.
  • komSAMMEN er blevet til med støtte fra C.A.C Fonden, Nordea Fonden og Aarhus Kommune.

Klimaorganisationen Extinction Rebellion Aarhus' afholder Red Rebel Brigade rundt i Aarhus' gader med deres letgenkendelige røde dragter.
Arabisk Dansk Kulturhus tager Gellerupscenen i brug til deres store åbnet kulturfest med fællesspisning, filmvisning og koncerter.
Løbeklubberne SPÆN og Nabo Løb har slået pjalterne sammen til fælles 5 km. løb.
Den thailandske forening Moradok er gået sammen med den anden thailandske forening Thai Heritage Aarhus og har fået lov til at benytte Vesterbro Torv til at introducere alle nysgerrige for thailandsk kultur.