Dansk fastfoodkæde lancerer Chat-GPT burger
Den 6. september sætter Sunset Boulevard som den første store fastfoodkæde i Danmark en burger på menuen udviklet ved hjælp af den kunstige intelligens ChatGPT. Burgeren ‘Hereford Smokey Bearnaise’ lanceres i samtlige 45 restauranter landet over og smager ifølge kæden intet mindre end ’genialt’.

Hos landets største danskejede fastfoodkæde, Sunset Boulevard, er de begejstrede for den nye teknologi bag ChatGPT. Så begejstrede, at de har valgt at invitere den kunstige intelligens med ind i produktudviklingen
“Hvor to hjerner tænker bedre end én, gælder det, at en håndfuld hjerner og ChatGPT, når brugt rigtigt, tænker bedre end flere tusinde. Som vi ser det, er det fantastisk, hvad den nye teknologi kan bidrage med - også til produktudvikling,” siger Sunset Boulevards administrerende direktør, Jens Broch.
Virksomheden bruger i forvejen ChatGPT som sparringspartner på materialer som præsentationer, stillingsopslag og SoMe kommunikation. Da udviklingsteamet stod overfor at introducere en ny burger, var det ifølge Jens Broch naturligt også her at invitere den nye teknologi med på råd.
“Vi fodrede ChatGPT’en med vores viden om danskernes præferencer, Sunset Boulevards ingredienser og menu og vores metoder omkring tilberedning af maden frisk på bestilling. Efter lidt frem og tilbage, kom den frem med især ét interessant forslag, som vi testede og faldt for,” siger han.
‘Hereford Smokey Bearnaise’ beskrives ifølge Sunset Boulevard af ChatGPT således: "Burgeren kombinerer klassiske ingredienser som Hereford bøf og Bearnaise mayo med en ny ingrediens, Chipotle mayo. Kombinationen er nyskabende men i tråd med de aktuelle trends i dansk madkultur." Kæden selv tilføjer, at burgeren "vigtigst af alt smager genialt".
Selvom Sunset Boulevard er begejstrede for ChatGPT’ens input til burgeren, understreger Jens Broch, at AI ikke kommer til at overtage kædens fremtidige produktudvikling:
"Nej, ChatGPT skal ikke udvikle vores mad fremover. Det er os, der kender vores gæster bedst og kan vurdere, hvad der vil falde i danskernes smag. Men AI kan medvirke til ideudviklingen, og det er vi nysgerrige efter at undersøge nærmere."
AI som hovedingrediens
Sunset Boulevard slår sig ofte op på kvalitet og innovation, og det er, ifølge Jens Broch, ingen tilfældighed, at kæden bliver den første til at lancere en ChatGPT-udviklet burger herhjemme:
“Vi var de første til at fjerne legetøjet fra børnemenuerne for i stedet at plante træer i de danske folkeskove. Vi var blandt de første til at implementere 4-dages arbejdsuge, og vi var de første til at introducere en burger med hamp. Selvfølgelig vil vi også være de første til at lancere en ChatGPT-burger. Vi tænker os om, men vi trækker ikke tingene i langdrag, og vi kan godt lide at teste nye ting af,” siger han.
Sunset Boulevards brug af ChatGPT stopper ikke ved den aktuelle produktlancering. Virksomheden er ifølge Jens Broch meget engageret i at omfavne den nye teknologi og ser masser af muligheder for at styrke forretningen, arbejdsgangene, produkter og idéer med AI.
"AI er kommet for at blive, og vi kan lige så godt sætte os i førersædet og bruge teknologien som medvirkende redskab til at udvikle virksomheden i positiv retning. Værktøjet kan, hvis man går til det med omtanke, bidrage med enormt meget, fx sparring og udvikling af idéer, research og udarbejdelse af ellers tidskrævende materialer," siger han.
Sunset Boulevard forventer, at teknologien også vil styrke effektiviteten og kvaliteten af medarbejdernes arbejde, støtte og hjælpe i løsningen af tidskrævende opgaver og dermed understøtte virksomhedens indførelse af 4-dages arbejdsuge.
Hereford Smokey Bearnaise vil være tilgængelig i alle Sunset Boulevards restauranter landet over fra 6. september.
Billeder
Om Sunset Boulevard
Sunset Boulevard er landets største danskejede fastfoodkæde med 45 restauranter fordelt over hele Danmark samt én på Færøerne og tre i Grønland. Kæden beskæftiger ca. 1500 medarbejdere i Danmark. Sunset Boulevard åbnede den første restaurant i Odense i 1996 og var i de tidligste år mest kendt for sandwich. I dag udgør burgere med bl.a. oksekød fra fritgående irsk kødkvæg hovedparten af menuen og salget.
Følg pressemeddelelser fra Sunset Boulevard
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sunset Boulevard
Ny undersøgelse: Unge prioriterer sociale fællesskaber frem for karriereambitioner27.2.2025 07:22:43 CET | Pressemeddelelse
I kølvandet på Trivselskommissionens nylige rapport, der understreger betydningen af positive fællesskaber for unges trivsel, viser en ny undersøgelse fra Sunset Boulevard og YouGov, at 15-29-årige på arbejdsmarkedet, populært kaldet Gen Z, har samme prioritet: Socialt fællesskab på arbejdspladsen er vigtigere end klassiske karriereambitioner.
Fire år med fremgang – Sunset Boulevard slår endnu en omsætningsrekord18.2.2025 07:27:50 CET | Pressemeddelelse
Sunset Boulevard, landets største danskejede fastfoodkæde, kan endnu engang fejre et rekordår. For fjerde år i streg slår kæden omsætningsrekord med en vækst på 13% i 2024 målt mod 2023. Resultatet lyder på 41,8 millioner kr. før skat mod 29,2 millioner kr. i 2023.
Sunset Boulevard åbner restaurant i Næstved30.1.2025 11:10:33 CET | Pressemeddelelse
Den 6. februar kl. 10 slår Sunset Boulevard dørene op til en helt ny restaurant på Vestergårdsvej 94 i Næstved med nem adgang for både lokale og besøgende. Restauranten skal drives af den lokale franchisetager Jesper Nielsen og familie, der står bag flere succesfulde Sunset Boulevard-restauranter i området.
Sunset Boulevard i HerningCentret åbner efter ny nordisk make-over22.1.2025 10:58:28 CET | Pressemeddelelse
Den 29. januar kl. 10.00 slår Sunset Boulevard i HerningCentret dørene op til en restaurant i helt nye rammer. Efter en gennemgribende renovering, som begyndte den 6. januar, kan gæsterne se frem til at træde ind i en næsten ny restaurant i nordisk design.
Elever fra Skolen på la Cours Vej planter lokal mikroskov19.11.2024 09:31:26 CET | Pressemeddelelse
Den 22. november planter 75 elever fra Skolen på la Cours Vej en 100m² offentligt tilgængelig mikroskov ved skolen på Frederiksberg. Plantningen sker i samarbejde med burgerkæden Sunset Boulevard og netværksorganisationen 2030Skov. Formålet med initiativet er at øge børn og unges naturforståelse og fremme grønne områder i danske byer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum