5 trin til bedre Wi-Fi i hjemmet

Få ting er mere frustrerende end en ustabil internetforbindelse og det lille roterende buffer-ikon, der kan bringe selv den mest tålmodige sjæl ud af fatning.
Men heldigvis er der nogle ting, du selv kan gøre for at sikre, at du får mest og bedst internet for pengene. Her er fem tips fra netværkseksperterne hos 3.
1. Få styr på dit data- og hastighedsbehov
Hvis du vil sikre dig, at du har den rigtige internetløsning, skal du begynde med at sætte dig ind i, hvor meget data din husstand bruger om måneden, og hvilken downloadhastighed I har behov for.
For de fleste danskere er streaming den mest datatunge aktivitet. Og med et internetabonnement, der indeholder 1 terabyte data kan du streame video i 2500 timer – det svarer til, at du kan se samtlige sæsoner af Game of Thrones 34 gange. Hver måned.
Men for at streame serier, skal du bruge en ordentlig downloadhastighed. Her er det værd at skele til streamingudbyderne selv. Fx anbefaler Netflix en downloadhastighed på 5 Mbit/s, hvis man vil streame i HD-kvalitet.
Er I en familie på fire, der streamer på flere enheder samtidig, betyder det dog ikke, at I skal have en hastighed på minimum 20 Mbit/s. Videoerne buffer nemlig på forskellige tidspunkter, så de trækker ikke data samtidig. Som tommelfingerregel er mellem 20 og 40 Mbit/s download rigeligt til en gennemsnitlig families behov.
2. Tjek din dækning
Når du har fået styr på din husstands behov, er næste skridt at undersøge, hvilke forskellige typer internet, du kan få på din adresse. Det kan du gøre på Energistyrelsens dækningskort på www.tjekditnet.dk, hvor du kan slå din adresse op og se, hvilke teknologier og udbydere der kan matche dit behov og er tilgængelige på din adresse.
Hvis du overvejer mobilt bredbånd og vil have en idé om, hvor stærk forbindelsen er, præcis hvor du står, kan du bruge app’en Oorkla Speedtest. Men husk at lægge lidt til – en router vil nemlig kunne fange et stærkere signal end din telefon.
3. Tjek din routers holdbarhed
I 2014 var iPhone 6 det hotteste, og Donald Trump var bare en rig mand i New York. Meget kan ændre sig på fem år, og det samme gælder for routere.
Har du mobilt bredbånd, er det ekstravigtigt at være opmærksom på, hvor gammel din router er. Jo nyere routerens teknologi er, des bedre er den i stand til at udnytte de forskellige frekvenser, som nettet kører over, og vælge den, hvor der er mindst belastning. Det er især smart, hvis du bor i lejlighed, hvor der er mange routere tæt på hinanden.
En nyere router med opdateret teknologi vil også være langt bedre til at få gavn af de opgraderinger, din internetudbyder løbende foretager på netværket, ligesom der er større sandsynlighed for, at producenten regelmæssigt sørger for de nye sikkerhedsopdateringer.
4. Placér din router rigtigt
Har du mobilt bredbånd, hvor routeren blot skal i stikkontakten, har du en del større frihed i forhold til placering, end hvis du har kablet bredbånd. Der er du nemlig afhængig af at placere routeren tæt på et tv- eller antennestik. Og det kan nemt give problemer. Det er nemlig helt afgørende for din internetforbindelse, at routeren står et godt sted, og heldigvis kan du nemt aflæse signalstyrken på selve routeren.
Selv om det kan være fristende, er det en dårlig idé at placere routeren i et skab eller gemt væk i en afkrog af din bolig. Den bedste placering for routeren er centralt i hjemmet, gerne nær et vindue, men ikke et sted, hvor den risikerer at blive for varm. Og tænk over, hvor mange vægge der er mellem routeren og de enheder, der skal fange dens signal. Bor du i et større hus, kan det være en idé at lave et set-up med mesh-routere placeret i forskellige rum, som alle er koblet op på det samme netværk.
5. Supplér med en antenne
Tidligere kunne det være en udfordring at få godt signal med mobilt bredbånd, hvis du boede langt fra en mast, i kuperet landskab med bakker og træer, eller i bygninger af beton og med isolerede ruder.
Men sådan er det ikke længere. I dag kan man nemlig få routere, der er koblet op til en udendørs antenne, som du fx kan montere på husvæggen eller altanen. Antennen fanger signaler længere væk end en almindelig router, og via et kabel gelejder den signalerne direkte ind i dit hjem.
Relaterede links
Nøgleord
Kontakter
3's pressetelefon
Pressekontakt
presse@3.dk
31 200 202
Kundeservice
Pressekontakt
70 313 313
Billeder

Information om 3 Danmark
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 64 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
Når mobilen sniger sig med til middagsbordet: Mere end 8 ud af 10 danskere oplever, at telefonen forstyrrer nærværet18.8.2025 13:33:28 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra YouGov for teleselskabet 3 afslører det, de fleste af os godt ved, men sjældent siger højt: Vores telefoner stjæler opmærksomheden, dér hvor vi burde være allermest til stede – med vores partner, børn og venner.
Roamingdata fra 3 viser, at kunderne brugte mere data i sommerferien end sidste år8.8.2025 05:32:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny opgørelse over roamingdata fra teleselskabet 3 viser, at 3's mere end 1,7 mio. kunder i perioden 1. juni til 1. august har brugt mere data end ift. samme periode sidste år. Samtidig er der udskiftning i top ti over de mest populære rejsedestinationer.
3 tager endnu et kvartal med vækst i kundebasen17.7.2025 08:30:35 CEST | Pressemeddelelse
Der er fortsat fremgang hos 3, hvor det i andet kvartal af 2025 er lykkedes at hente ca. 31.000 nye kunder. Det bringer 3’s samlede kundebase op på 1,720 mio. kunder.
3 går ind i markedet for internet til boligforeninger i samarbejde med iFiber1.7.2025 05:32:00 CEST | Pressemeddelelse
I samarbejde med iFiber, der er leverandør af internetløsninger til boligforeninger landet over, går 3 nu ind i ny del af internetmarkedet. Sammen vil de ramme de mindre boligforeninger.
3 lancerer i samarbejde med Tryg ny forsikring til mobil og tablet26.5.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag går 3, i samarbejde med forsikringsselskabet Tryg Affinity, i luften med en ny type forsikring, der dækker både mobil- og tablet-enheder. Det nye forsikringstilbud, 3Mobilforsikring, afløser 3Forsikring og dækker mod en bred vifte af uheld – endda også for brugte mobiler og tablets.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum