Mø satte rekord på Roskilde Festival

To dage inde i musikprogrammet på Roskilde Festival har festivalgæsternes mobilbrug slået rekorder. Teleselskabet 3, der hvert år opruster massivt på sit netværk på og omkring festivalen, har målt et historisk højt dataforbrug torsdag.
Hele 14,2 TB data røg der gennem 3’s netværk torsdag 4. juli 2019. Det er 13 % mere end den tidligere dagsrekord, der blev sat torsdag den 5. juli 2018 – det døgn, hvor både Bruno Mars og Khalid spillede, og Eminem afsluttede sit show lige over midnat.
Hos 3 har man forberedt sig til presset på netværket:
”Kundernes dataforbrug stiger generelt år for år, og det skal jeg love for, det også gør på Roskilde. Derfor har vi arbejdet på netværket i flere uger for at være klar til at håndtere den massive datavolumen, og det vil overraske mig, hvis ikke vi når at slå et par rekorder mere inden søndag. Vi ved fra de tidligere år, at dataupload er størst under de helt store navne, hvor folk lægger billeder og videoer op fra koncerterne. Opkald og sms’er topper typisk lige før og efter koncerterne, hvor folk har travlt med at koordinere med hinanden,” siger Stefan Ring, der er ansvarlig for 3’s netværk på Roskilde Festival, som også fortæller, at Instagram er årets mest populære app på festivalen.
Et blik ind i fremtiden
Med over 130.000 deltagere er Roskilde Festival Danmarks fjerdestørste by målt på indbyggertal, og de mange mennesker på et lille areal presser alle teleselskabernes netværk til det yderste. For 3 betyder gæsternes massive og konstante dataforbrug en unik mulighed for at tryktekste netværkets muligheder i et miljø, der minder om det, vi højst sandsynligt vil opleve i fremtiden.
I år tester 3 såkaldt ’refarming’ eller omlægning af frekvenser fra 3G til 4G, som skal øge hastigheden og effektiviteten i netværket. Under festivalen vil omlægningen betyde, at der lukkes ned for nogle af selskabets 3G-frekvenser, som i stedet bruges til at udvide kapaciteten på 4G-mobilnettet.
”Når vi frigiver frekvensspektrum fra 3G til 4G, vil man som bruger af netværket tydeligt kunne mærke den ekstra 4G-kapacitet i form af forbedret lydkvalitet ved opkald og hurtigere datahastigheder. Langt de fleste mobiler på vores netværk under festivalen understøtter 4G, ligesom stadig mere taletrafik bliver håndteret på 4G. Derfor er Roskilde Festival et oplagt sted at teste, hvordan vi kan maksimere 4G-kapaciteten på hver enkelt mast,” forklarer Stefan Ring.
Fakta om 3’s netværk torsdag 4. juli fra kl. 00-23.59
- Samlet dataforbrug: 14,2 TB data. Det svarer til 263 døgns konstant streaming af Netflix i HD-kvalitet og er en stigning på 13 % i forhold til torsdag sidste år.
- Travleste time for opkald torsdag var mellem kl. 21-22 inden Mø gik på scenen.
- Travleste time for sms torsdag var mellem kl. 20-21.
Akkumuleret dataforbrug fra fredag 29. juni 2019 kl. 00 til torsdag 4. juli 2019 kl. 23.59:
62,9 TB data. Det er en stigning på 11 % i forhold til samme tidspunkt sidste år.
Fakta om 3’s netværk på Roskilde Festival
- Torsdag 4. juli fra kl. 00 til 23.59 blev der brugt 14,2 TB data. Det er 13 procent mere data i forhold til den tidligere dagsrekord.
- 3 har ni eksisterende master i området og opsætter yderligere seks mobile master. Teleselskabet har seks ingeniører på vagt hele ugen til at vedligeholde og servicere netværket.
Nøgleord
Kontakter
3's pressetelefon
Pressekontakt
presse@3.dk
31 200 202
Kundeservice
Pressekontakt
70 313 313
Billeder

Information om 3 Danmark
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 64 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
3 lancerer i samarbejde med Tryg ny forsikring til mobil og tablet26.5.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag går 3, i samarbejde med forsikringsselskabet Tryg Affinity, i luften med en ny type forsikring, der dækker både mobil- og tablet-enheder. Det nye forsikringstilbud, 3Mobilforsikring, afløser 3Forsikring og dækker mod en bred vifte af uheld – endda også for brugte mobiler og tablets.
3 styrker udlandsdækningen igen: 3LikeHome udvides med Sydafrika og Costa Rica12.5.2025 05:31:00 CEST | Pressemeddelelse
3 udvider endnu engang deres udlandsdækning og tilføjer Sydafrika og Costa Rica til listen over lande i 3LikeHome. Kunderne har dermed frihed til at bruge mobilen som hjemme i hele 78 lande verden over. Samtidig udvides 3Pro Extra med Ghana og Bangladesh, som derved dækker 100 lande.
Flest anbefalinger i branchen – kunderne peger på OiSTER8.5.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I en ny, stor brancheundersøgelse foretaget af analysehuset Loyalty Group kåres OiSTER til dét teleselskab i Danmark, som har den højeste NPS-score og dermed de kunder, der er mest tilbøjelige til at anbefale OiSTER til andre. Derudover viser undersøgelsen også, at OiSTERs kunder mener, de får mest for pengene.
3 indgår partnerskab med Arctic Wolf om digitale sikkerhedsløsninger til erhvervskunder24.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Cybersikkerhedstruslen mod danske virksomheder stiger. Derfor annoncerer 3 og Arctic Wolf, en global leder indenfor digitale sikkerhedsløsninger, i dag et nyt partnerskab, som tilbyder 3’s erhvervskunder en lang række skræddersyede sikkerhedsprodukter.
3 runder ti år med uafbrudt kundevækst i første kvartal23.4.2025 08:23:21 CEST | Pressemeddelelse
I første kvartal af 2025 runder 3 et skarpt hjørne. For med en kundevækst på ca. 30.000 nye kunder i første fjerdedel af året, afrunder 3 nemlig hele 40 kvartaler og derved ti år med konstant fremgang i kundebasen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum