25-årsgallaforestilling og prisuddeling: Dans i verdensklasse ved festforestilling på Bellevue Teatret

Neel Resling Halpern Fonden fejrer sit 25-årsjubilæum den 27. august med et stjernespækket festfyrværkeri af udvalgte værker fra klassisk ballet til moderne dans.

På vegne af Neel Resling Halpern Fonden:

Gennem 25 år har Neel Resling Halpern Fonden støttet og uddelt rejselegater til de bedste dansere i Danmark. En perlerække af prismodtagere gennem årene og andre dansetalenter samles på Bellevue Teatrets smukke scene kun denne ene aften til en parade af nye og kendte danseværker under overværelse af H.K.H. Prinsesse Benedikte. Endvidere deltager den amerikanske ambassadør Alan Leventhal samt andre internationale ambassadører.

Aftenens program underholder med værker af Bournonville, Christopher Wheeldon, Gregory Dean, Stephanie Thomasen, Sebastian Kloborg m.fl. danset af talenter som Alban Lendorf, Tara Schaufuss, Carling Talcott-Steenstra, Ask La Cour, Uppercut Danseteater, Selene Muñoz og mange flere.

Kgl. balletdanser Ulrik Birkkjær modtager det særlige Neel Resling Halpern jubilæums-hæderslegat for sin store indsats i danseverdenen gennem årene, senest med festivalen København Danser.

Desuden bliver årets modtager af NRH-rejselegatet afsløret på scenen. Der er tre nominerede: Emilie Palsgaard-Jensen (Den Kgl. Balletskole i København, nu korpsdanser ved Den Kgl. Ballet i Kbh.), Hilde Sandvold (Den Danske Scenekunst Skole, turneret med andres og egne værker) og Ditte Stoltenborg Baltzer (startede ved Den Kgl. Balletskole i Holsterbro, nu korpsdanser ved Den Kgl. Ballet i Kbh.).

Efter afsløringen af dette års rejselegat afrundes aften med det klassiske værk Pas de Sept (A Folk Tale, August Bournonville) med dansere fra Den Kgl. Ballet.

Skuespiller Vivienne McKee, bl.a. kendt fra Crazy Christmas Cabaret, binder aftenen sammen som konferencier med sin underholdende charme.

Fondens ambassadører vil være til stede:
Alexa Bruun Rasmussen

Peter Brandenhoff
Dorthe Aeberhard

Om Neel Resling Halpern Fonden

Den amerikanske forretningsmand Mike Halpern oprettede i 1997 Neel Resling Halpern Fonden til minde om sin danske hustru Neel Resling Halpern og hendes livslange arbejde for dansk ballet i Danmark og USA. Fonden har siden uddelt rejselegater til talentfulde dansere og koreografer med base i Danmark. De to døtre Lisa and Michelle driver fondens fokus på at støtte dansens verden.

For interview/udtalelser: Lisa & Michelle Resling Halpern
neelreslinghalpernfonden@gmail.com