Nyt videnscenter skal sikre digital teknologiforståelse til alle børn og unge
Hvad er en algoritme egentlig, og hvordan skaber vi nye teknologier, der harmonerer med et godt og meningsfuldt hverdags- og arbejdsliv?
Et nyt center for digital teknologiforståelse vil udforske, hvordan børn og unge konstruktivt og kritisk kan være medskabere af de digitale teknologier, som danner rammer for vores liv, fællesskaber og samfund.
Videnscenter for digital teknologiforståelse vil levere viden om digital teknologiforståelse til grundskolen og ungdomsuddannelserne i samarbejde med en lang række aktører og forskningsmiljøer. Målet er at skabe et fælles vidensgrundlag på tværs af uddannelsessektorer, der kan danne grundlag for nye uddannelsestiltag samt videreudvikling af eksisterende fag.
”Ambitionen er, at alle børn og unge uanset, køn, postnummer eller social baggrund får viden om digital teknologiforståelse, så de konstruktivt og kritisk kan deltage som demokratiske borgere i et digitaliseret samfund. Centeret vil udvikle en viden, som giver børn og unge mulighed for at medskabe de digitale teknologier, som skaber rammer for vores hverdag, fællesskaber og demokratiske samfund”, siger Ole Sejer Iversen, professor i interaktionsdesign og leder af Center for Computational Thinking & Design ved Aarhus Universitet. Han er også leder af det nye videnscenter.
Center med bevågenhed fra minister
Videnscenteret skal med en bevilling på 50 mio. kr. fra Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden over de næste fem år bidrage til at skabe en solid og fælles faglighed i digital teknologiforståelse med afsæt i de danske skoletraditioner og nyeste internationale erfaringer. Det skal forskere og undervisere fra universiteter og professionshøjskoler medvirke til.
”Vi har som samfund haft en tendens til at overvurdere vores børn og unges digitale kompetencer. Nogle kalder dem endda digitalt indfødte, men faktum er, at flere børn føler sig alene og overladt til den digitale verden uden støtte fra de voksne. Ikke mindst børn fra ressourcesvage hjem. Derfor er det vigtigt, at vi tager ansvaret på os og klæder vores børn og unge bedre på. Her kommer det nye videnscenter til at spille en helt afgørende rolle”, siger docent Lars Bo Andersen fra Københavns Professionshøjskole og vicecenterleder ved det nye videnscenter.
Det er også et område, der optager børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S):
”Digitaliseringens indtog i vores liv forsvinder ikke. Den er kommet for at blive. Det gælder både os voksne og for vores børn. Derfor er det helt afgørende, at vi skaber mere viden om, hvordan alle børn kan få et sundt forhold til deres digitale liv. Jeg vil gerne, at alle børn og unge i deres skolegang får viden om teknologiernes konsekvenser for både dem selv og samfundet. Derfor er jeg rigtig glad for det nye videnscenter.” siger Mattias Tesfaye.
Tre fonde støtter teknologiforståelse
Videnscentret bliver muliggjort med støtte fra Villum Fonden, Novo Nordisk fonden og Lundbeckfonden, der samstemmende kalder det et vigtigt område, der skal prioriteres.
Agi Csonka, programdirektør i Villum Fonden siger:
”Vi har valgt at støtte dette nationale initiativ, fordi digitale teknologier spiller en stadig større rolle i vores samfund. Alle børn og unge har brug for både at kunne bruge teknologierne konstruktivt og for at kunne forstå hvordan de digitale teknologier påvirker vores samfund – så de kan tage kloge beslutninger som oplyste borgere”.
Jan Egebjerg, forskningsdirektør i Lundbeckfonden:
”Ingen kan være i tvivl om, at mange hverdagsaktiviteter og vores tilgang til information i stigende grad er påvirket og styret af digitale teknologier. Der er behov for at afdække, hvordan undervisning i digital teknologiforståelse bedst inddrages på de forskellige uddannelsesniveauer, og projektet er derfor yderst betimeligt og vigtigt for at sikre, at alle børn og unge i Danmark får en digital teknologiforståelse, der kan styrke deres forståelse for digitale teknologiers indvirkning på dem selv, på fællesskaber og på basale samfundsværdier.”
Berith Bjørnholm, Senior Vice President, Education & Outreach, Novo Nordisk Fonden:
”I Novo Nordisk Fonden er vi stolte over at støtte etableringen af det nationale center, hvor der skabes et tværfagligt miljø, der kan opbygge vidensgrundlaget for en fælles uddannelsesmæssig indsats på området og dermed bidrage til at styrke den digitale dannelse blandt børn og unge i Danmark.”
Videnscentrets opgave
Centret bygger videre på tidligere forsøg og projekter og samler for første gang de danske fagmiljøer på tværs af universiteterne, professionshøjskoler, skoler og gymnasier for at etablere en samlet dansk tilgang til digital teknologiforståelse i grundskolen og på ungdomsuddannelserne (STX, HHX og HTX).
Det er helt centralt, at den videre udvikling af digital teknologiforståelse foregår i og med praksis på skoler og ungdomsuddannelser. Derfor kommer skole- og gymnasielærere og ikke mindst elever til at spille en stor rolle i den faglige udvikling. Af samme grund rådgives centret også af de centrale parter omkring skolen og ungdomsuddannelserne.
Organisering og deltagere
Videnscentret etableres i et ligeværdigt samarbejde mellem universiteter og professionshøjskoler. Konsortiet er landsdækkende og består af 8 partnere: De seks professionshøjskoler, Aarhus Universitet og Københavns Universitet.
Aarhus Universitet og Københavns Professionshøjskole er værtsorganisationer på vegne af deres respektive sektorer og varetager henholdsvis forankring af digital teknologiforståelse på de gymnasiale og videregående uddannelser, og grundskole og læreruddannelse. Centret er støttet med 50 mio. kr. af Lundbeckfonden, Novo Nordisk Fonden og Villum Fonden i en programperiode 2023 – 2028.
Åbningen af videnscentret markeres senere på året ved en åbningsceremoni med deltagelse af landets førende eksperter og beslutningstagere inden for teknologiforståelse.
For yderligere oplysninger:
Ole Sejer Iversen, professor og centerleder, tlf.: 50546778, e-mail: oiversen@cc.au.dk
Lars Bo Andersen, docent og vicecenterleder, tlf.: 41897574, e-mail: lboa@kp.dk
Nøgleord
Billeder
Information om Aarhus Universitet
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet
Aarhus Universitet udnævner 5 æresdoktorer9.9.2024 11:09:55 CEST | Pressemeddelelse
Én spiller en afgørende rolle i kampen mod HIV, en anden har vist, hvordan man kan dyrke grøntsager i gamle madrasser. Aarhus Universitet udnævner i anledning af sin fødselsdag 5 internationale æresdoktorer fra øverste hylde.
Royal hæder til 5 studerende fra Aarhus Universitet29.8.2024 14:03:22 CEST | Pressemeddelelse
5 studerende fra Aarhus Universitet er snart på vej ud i verden for at udvide deres faglige horisont. De modtager Dronning Margrethe II’s rejselegat, og på deres internationale studieophold skal de blive endnu klogere på skibsvrag fra middelalderen, politisk adfærd, fysiologi, sygdommen cystisk fibrose og elektriske racerbiler.
Velkommen til 7.612 nye studerende på Aarhus Universitet26.7.2024 00:12:16 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 7.600 ansøgere har fået tilbudt en studieplads på Aarhus Universitet – det er flere end nogensinde. Fremgangen skyldes især de nye uddannelser i Viborg og øget optag på de engelsksprogede bacheloruddannelser, almen erhvervsøkonomi (HA) og en række STEM-uddannelser.
Kvote 1: Stor interesse for Aarhus Universitet5.7.2024 17:04:37 CEST | Pressemeddelelse
11.234 ansøgere har i år en uddannelse fra Aarhus Universitet øverst på ønskelisten. Det er 6 % flere end sidste år. Stigningen ses især på fakulteterne Aarhus BSS og Technical Sciences, hvor særligt den nye dyrlægeuddannelse i Viborg kommer godt fra start.
Fem forskertalenter modtager ph.d.-prisen8.5.2024 11:03:08 CEST | Pressemeddelelse
Vidste du, at nogle mennesker mangler en indre stemme? At man ved hjælp af nanoteknologi kan skabe materialer, som blot er få atomer tykke? Og at en ph.d.-studerende har spillet en afgørende rolle for AU’s klimaregnskab? Forskningen spænder vidt hos de fem talentfulde ph.d.er, der modtager Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-priser onsdag d. 29. maj.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum