Haribo Danmark

HARIBO afslører danskernes slikvaner i ny national undersøgelse: Næsten fire ud af fem har en skuffe eller et skab til slik

Del

I disse dage er det 40 år siden, at HARIBO sendte den første pose Matador Mix på markedet – den første mixede slikpose på det danske marked nogensinde. I forbindelse med fejringen af den ikoniske slikpose, har slikselskabet, i samarbejde med Epinion, undersøgt danskernes slikvaner, og konklusionen er klar. Slik har en fast plads i alt fra madbudgettet til køkkenskabet.

København 21. august 2023: Matador Mix har været en del af de danske slikhylder i 40 år, og nu viser en ny undersøgelse, der er eksekveret af HARIBO og Epinion*, hvorfor den karakteristiske orange slikpose har fundet en helt særlig plads i danskernes hjerter. Faktisk spises der over 10 millioner poser Matador Mix om året, hvilket svarer til 6,8% af den samlede mængde slik, der spises i Danmark.

Det farverige indhold i Matador Mix-posen har ikke ændret sig over årene, bortset fra en enkelt tilføjelse af Cola Pesetos, og det alsidige indhold er grunden til, at posen kan fortælle meget om dem, der spiser den, ifølge HARIBO's danske landechef, Jannich Dibbern:

”Vi har længe haft lyst til at undersøge danskernes reelle slikvaner, vi kender deres købsvaner, men ikke deres indgående forhold til slikket i poserne. Undersøgelsen viser et godt billede af, hvem danskerne er – men også hvilke adfærdsforskelle, der er på os, både regionalt og aldersmæssigt”.

Danskerne har et skab eller en skuffe til slik

De adspurgte deltagere i HARIBO's undersøgelse er enige om, at slik er et element, der primært nydes i weekenderne. Faktisk er det kun 1%, der spiser slik udelukkende i hverdagene – hvorimod 43% kun spiser slik i weekenderne (fredag til søndag). Det er særligt børnefamilierne, der finder fredagsslikken vigtig, når der skal hygges en fredag aften. Hele 52% svarer, at begrebet ”fredagsslik” er det vigtigste element i fredagshyggen. 

Men selvom slik ikke er en hverdagsspise, har det en helt særlig plads i køkkenet. Hele 78% af de adspurgte danskere opbevarer nemlig deres slik i en decideret slikskuffe eller i et slikskab.

Dette skyldes, ifølge Jannich Dibbern, slikkets særlige plads i danskernes liv:

” Selvom vi ikke spiser slik hver dag, har de fleste af os brug for en fast plads til det i køkkenet, hvor vi ved, at vi altid kan finde det – og hvor hyggen er komplet tilgængelig”.

I den modsatte ende af undersøgelsens svar, finder man 4%, der konsekvent opbevarer deres slik et hemmeligt sted, så der ikke er nogen, der finder det.

Regionale præferenceforskelle træder frem

I Danmark spiser 73% af befolkningen Matador Mix en eller flere gange om året – og hele 27% spiser Matador Mix en gang månedligt eller mere.

Men selvom danskerne generelt er glade for Matador Mix, er der tydelige regionale forskelle i både præferencer og vaner: 

  • Blandt de danskere, der spiser Matador Mix, kan dem fra Jylland og Sjælland bedst lide dragé (Labre Larver og Lakridsæg), hvorimod fynboerne bedst kan lide vingummi, som Eldorado og Pesetos.
  • 45% af folk fra Jylland bruger Matador Mix som slik på deres fødselsdagskager, hvorimod det kun er 29% af sjællænderne.
  • Jyderne er mere tilbøjelige til at have en pose Matador Mix med på køreturen. Hele 26% tager sommetider en slikpose med i bilen, hvilket kun gælder for 19% af sjællænderne.

Jannich Dibbern uddyber: ”Det er superinteressant, at der er så specifikke regionsforskelle i Sjælland, Jylland og på Fyn. Dette viser, at slikvanerne bliver implementeret i kulturen.”

Slik er en måde at vise kærlighed på – særligt hos de unge

Der er mange måder at vise sin kærlighed på, og ifølge de adspurgte danskere i HARIBO's undersøgelse, er det ikke kun blomster og kærlighedsbreve, der har den ønskede effekt. Faktisk viser resultaterne, at fem gange så mange unge (25%) som ældre (5%) ser en pose slik som en kærlighedserklæring.

Dette er dog ikke den eneste aldersbetingede forskel i de adspurgtes slikvaner:

  • 32% af den unge kategori (18-34 år) angiver, at slik er en del af deres madbudget, hvor det kun er 7% af den ældre kategori, der afsætter et decideret budget til slikket.
  • De unges favorit i Matador Mix-slikposen er vingummi (55%), hvorimod det kun er 14% af de ældre, der har vingummierne som favoritslik.

Dette er, ifølge Jannich Dibbern, et godt eksempel på, hvorfor Matador Mix er så stort et hit hos danskerne:

” Selvom folks vaner og sliksmag ændrer sig gennem hele livet, er det tydeligt, at Matador Mix aldrig går af mode. Præferencerne i posen udvikler sig med tiden, og det gør måske posen til et af de mest sikre valg, når man står ved slikhylderne. Der er altid noget i den, man kan lide.”

Matador Mix er HARIBO’s ubetinget bedst sælgende slikpose og blev introduceret på det danske marked i 1983.

Fakta om Matador Mix:

  • Der spises 10 millioner poser Matador Mix om året, hvilket svarer til 6,8% af alt slik, der spises i Danmark (kilder: full year sales HARIBO og Nielsen consumerdata. DVH incl conv & HD Volume sales FY 2022)
  • Matador Mix var den første mix pose på markedet. Før det, kunne produkterne købes som løsvægt hos slikbutikker eller som enkeltposer
  • Matador Mix findes i seks forskellige størrelser på 80g, 120g, 275g, 375g, 585g og 1000g

*National repræsentationsanalyse foretaget af Epinion for HARIBO april 20

Kontakter

Billeder

HARIBOs succes er ikke begrænset til Danmark eller Tyskland: som global markedsleder indenfor vingummi- og lakridsprodukter findes HARIBO nu i mere end 120 lande rundt om i verden. HARIBO producerer på 16 fabrikker i 10 lande og har mere end 7.000 medarbejdere i verden, som hver dag arbejder for at sikre, at vores fans kan få deres yndlingsslik – altid i den exceptionelle kvalitet som HARIBO er kendt for.

HARIBOs udvalg af produkter er skræddersyet til hvert marked og til de smagspræferencer som forbrugerne har i disse lande. Dette gør det muligt at skabe små spontane øjeblikke af glæde for alle mennesker og kulturer verden over. I Danmark er HARIBO specielt kendt for Matador Mix, Stjerne Mix og andre gode mixede slikposer, samt for vingummibamser, og ikke mindst de gode og klassiske lakridsprodukter, som mange danskere elsker.

Følg pressemeddelelser fra Haribo Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Haribo Danmark

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye