ELLE udstiller backstage-fotografier på Designmuseum Danmark
Det danske modemagasin ELLE, som i år kan fejre 15-års fødselsdag, kickstarter årets modeuge med en stor, retrospektiv udstilling af backstage-fotografier fra de forgangne modeuger. Udstillingen hedder BACKSTAGE, og alle billederne er taget af den prisvindende fotograf Lasse Bak Mejlvang. Udstillingen kan opleves hos Designmuseum Danmark fra den 8. august til den 3. september.

Hvert år i februar og august puster den københavnske modeuge ekstra liv i byens gader, stræder, pladser og museer, når modebranchen indtager rum og byrum med et vitalt mix af farver, former og agendaer på programmet. Det danske modemagasin ELLE har i 15 år været med, både front row til modeshows og backstage sammen med modeller, stylister og designere – og det er der nu kommet en fotoudstilling ud af, nemlig BACKSTAGE.
Udstillingen giver et retrospektivt indblik i en branche i evig udvikling – både når det gælder moden, modehusene og modellerne, som – sammen med den københavnske modeuge – spiller hovedrollerne i BACKSTAGE. Fotograf Lasse Bak Mejlvang har igennem 15 år fanget og dokumenteret de flygtige øjeblikke mellem to shows, livet i backstage-området eller byrummet, og det er disse unikke øjebliksbilleder, som kan opleves i museumshaven på Designmuseum Danmark.
BACKSTAGE viser desuden moden og modehusenes store udvikling igennem de seneste 15 år. I stedet for et fokus på de store kollektioner og velkendte navne, omfavner modebranchen i dag også mindre, selvstændige designere og brands. Og når det handler om diversitet hos modellerne, tegner den københavnske modeuge ligeledes en af de mest diverse modelprofiler i verden – på tværs af etnicitet, kropstype og alder.
”Moden har altid været omdrejningspunktet for ELLE, fordi den afspejler det samfund som vi lever i. Mode fortæller historie. Mode optager os alle i en eller anden grad. Moden, og den måde vi klæder os på, er med til at definere, hvem vi er, og hvad vi skal. Mode kan også være en måde at vise respekt på, en måde at udtrykke vores ’state of mind’ eller en måde at lege på. Og modebranchen involverer mange kreative mennesker, der hver dag står op for at gøre deres ypperste – fra designere og produktionsansvarlige til modeller, influencere, stylister og modemagasiner,” siger Cecilie Ingdal, der er ansvarshavende chefredaktør for ELLE, og fortsætter;
”Det er alt dette, som vi gerne vil skildre i udstillingen BACKSTAGE. Alle de kræfter, der er involveret i at få tøjet til at tage sig bedst muligt ud i det øjeblik, hvor det skal præsenteres for offentligheden. For os har det været en stor drøm at lade udstillingen udfolde sig netop på Designmuseum Danmark i hjertet af København - en lokation, der flere gange på smukkeste vis har dannet ramme om modeugen.”
Designmuseum Danmarks direktør Anne-Louise Sommer udtaler:
”Mode og design hænger uløseligt sammen. Designmuseum Danmark har i mere end 125 år samlet mennesker om godt design og innovativ formgivning, og derfor har moden gentagne gange indtaget museets sale – fra modeskaberen Erik Mortensen i 2016 til Nicholas Nybro senere i år. BACKSTAGE giver et unikt indblik i en branche i rivende udvikling, og vi er utrolig glade for i samarbejde med ELLE at kunne præsentere vores gæster for Lasse Bak Mejlvangs stemningsfulde øjebliksbilleder fra 15 års modeuger i København – med vores grønne museumshave som ramme.”
BACKSTAGE kan opleves i museumshaven i museets åbningstid i hele udstillingsperioden – fra den 8. august til den 3. september 2023. Det er gratis at besøge udstillingen og kræver ikke billet til museet.
For mere information, kontakt venligst:
Cecilie Ingdal, ansvarshavende chefredaktør for ELLE
Mail: cecilie.ingdal@elle.dk, tlf: +45 26 19 52 05
Mille Marie Steffen-Nielsen Smith, kommunikationschef hos Designmuseum Danmark
Mail: mms@designmuseum.dk, tlf: +45 93 83 84 15
Kontakter
Karen-Sofie BrunseKommunikationschef
Tlf:+45 51 51 81 02Om Aller Media
Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
Aller Media styrker sit nordiske samarbejde – etablerer fælles kommerciel organisation og tilføjer nyt forretningsområde15.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter halvandet år med en nordisk organisationsstruktur tager Aller Media nu næste skridt i sin udvikling. Fra den 1. oktober samles den kommercielle forretning i en fælles nordisk organisation med tre forretningsområder og flere støttefunktioner, der skal drive vækst, innovation og effektivt samarbejde på tværs af landegrænser. Der tilføjes desuden et helt nyt forretningsområde, Retail Media Business, der skal hjælpe virksomheder med at øge mulighederne inden for annoncesalg.
femina får ny chefredaktør7.8.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I foråret kom Danmarks ældste magasin for kvinder igen på papir, og samtidigt skabte de et helt nyt digitalt medlemsunivers – med bragende succes. De første tre numre har solgt omkring 20.000 stykket, hvilket har været langt over egne forventninger. Nu får femina en ny chefredaktør til at føre succesen videre.
Børnene har taget nyt lydunivers til sig – HULiGENNEM har nået målet1.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
HULiGENNEM havde i deres udbudsansøgning selv sat som mål at nå 34.000 app-downloads på 18 måneder. Det mål er allerede nået – og overgået – efter blot syv måneder. Det beviser, at målgruppen er der og værdsætter kvalitet, mener chefredaktør.
Heartbeats overtager Allers native-afdeling26.6.2025 10:32:39 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere har produktionen af native-indhold været udliciteret, men nu har Aller taget det hjem til deres eget selskab Heartbeats.
Her er prismodtagerne ved Det Vi Elsker Prisen 20254.6.2025 22:04:27 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 4. juni var en bred vifte af morgendagens stjerner og garvede kræfter samlet i Store VEGA for at hylde fortællingerne, der samler os ved Det Vi Elsker Prisen 2025. Med 11 kategorier fordelt på tværs af film, serier, tv, bøger og teater afspejlede aftenens nominerede og prismodtagere ligeledes den alsidige kultur, der har inspireret og underholdt os det forgangne år. Holdene på og bag Pigen med nålen og Fuld af kærlighed kunne skåle en ekstra gang, da de hver modtog to priser ved Det Vi Elsker Prisen 2025.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum