Kampagne skal få flere tilbage i busserne
Passagernedgang skal vendes til opgang, hvis der ikke skal skæres i de lokale busruter. Derfor er Guldborgsund Kommune gået sammen med Movia om en kampagne, der forhåbentlig kan få de tabte passagerer tilbage igen – og gerne flere til.

Busserne kører flittigt rundt i Guldborgsund Kommune. Men buspassagererne er blevet knap så flittige til at bruge bussen. Antallet af buspassagerer er i gennemsnit faldet med 10 procent siden corona ramte landet i 2020. Det er en nedgang, der kan mærkes i tabte billetindtægter, så nu søsætter Guldborgsund Kommune sammen med Movia en kampagne, der skal vinde de tabte passagerer tilbage, og gerne få flere nye med om bord.
For det er dyrt at have halvtomme og nogle gange helt tomme busser kørende rundt.
- Udgifterne til busdrift er steget markant. I år har vi fået en ekstraregning på cirka 2,3 millioner kroner for at have de samme buslinjer kørende de samme steder og i de samme intervaller. Så regningen er dyr. På nogle linjer giver kommunen op til 100 kroner i tilskud for hver passager pr. tur. Det regnestykke håber vi at kunne rykke på. For lige nu ser vi desværre nok ind i nedskæringer, hvis ikke flere af vores borgere begynder at bruge bussen. Det vil vi meget gerne undgå, og derfor søsætter vi nu denne kampagne, siger formand for Teknik, Klima og Miljøudvalget Annemette S. Johnsen.
Kampagnen kommer til at køre sommeren over, og undervejs til der være flere tiltag, der skal gøre opmærksom på, at man skal bruge busserne, hvis ikke de skal forsvinde. Det handler ikke nødvendigvis om at borgerne skal udskifte bilen med bussen. Hvis flere begynder at tage bussen bare en gang imellem, vil det have en stor effekt. For eksempel en tur om måneden til og fra job eller en tur til standen eller andre udflugtsmål.
- Vi har investeret i elbusser på de kommunale buslinjer, så derfor er der også en stor klimafordel, hvis flere bare en gang imellem skifter benzinbilen ud med bussen. Så foruden en mere solidarisk fordeling af regningen, så er der også andre fordele ved at få flyttet de 10 procent og selvfølgelig gerne flere tilbage i busserne, siger udvalgsformanden.
De 10 procents passagernedgang er ikke kun gældende i Guldborgsund Kommune. Det er en generel tendens i kommunerne, og derfor er Movia også nysgerrige på effekten af kampagnen i Guldborgsund, som er det første sted, hvor en sådan kampagne udrulles i Movias dækningsområde.
- Da Guldborgsund Kommune spurgte os, om vi ville hjælpe med at promovere de lokale busser, sagde vi selvfølgelig ja med det samme. Både for klimaet og for trængslen på vejene er det enormt vigtigt, at vi flytter flere mennesker over i den kollektive transport, men det er også vigtigt for busserne selv og økonomien i en kommune. For hvis der ikke er nogen, der bruger bussen – ja så kan det ikke betale sig for en kommune at blive ved med at betale Movia for at køre den. Det her er den første kampagne af sin slags, og derfor ser vi i Movia naturligvis med stor spænding på, hvad kampagnen i Guldborgsund Kommune kan føre med sig af resultater, siger Marlene Holmgaard Fris, direktør for Kunder og Kommunikation i Movia.
4. august vil repræsentanter fra Movia og Guldborgsund Kommune tage en rigtig bus med til Late Night i Nykøbing, hvor de vil fortælle meget mere om buskørsel og dele ud af de små fifs, som mange ikke kender til, men som kan gøre livet lettere som kommende passager.
Kontakter
Udvalgsformand for Teknik, Klima og Miljøudvalget Annemette S. Johnsen, telefon: 25 18 18 63 eller byasj@guldborgsund.dk
Movia Presse & Kommunikation, telefon: 36 13 20 10 eller presse@moviatrafik.dk
Kommunikationskonsulent Stine Melissa Jensen, telefon: 25 18 04 90 eller mail: stmj@guldborgsund.dk
Billeder
Følg pressemeddelelser fra Guldborgsund Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Guldborgsund Kommune
Tæt samarbejde med boligselskaber skal bidrage til endnu mere udvikling i Guldborgsund30.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Guldborgsund Kommune og de almennyttige boligselskaber har netop underskrevet en ny fireårig samarbejds- og rammeaftale. Aftalen understreger det gode samarbejde og sikrer et fortsat tæt fællesskab om udviklingen af kommunen som helhed.
Ny strategisk plan for handicapområdet30.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den hidtidige handicappolitik i Guldborgsund Kommune fra 2013 erstattes nu af en strategisk plan for handicapområdet.
Udvalg vedtager navneændring: Fra plejecenter til plejehjem26.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Navneændring på ældreområdet betyder, at plejehjem erstatter plejecenter. Ældre og Omsorgsudvalget har besluttet, at der er behov for en navneændring, der har fokus på hjemlighed.
Slagterigrunden bliver en grøn indgang til havnen26.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det tidligere slagteri på den sydlige del af havnen i Nykøbing Falster er nu revet ned. Enkelte mindre bygningsdele er bevaret, og får nyt liv som orangeri og cykelparkering. Hele området omdannes til en grøn og indbydende indgang til hele havneområdet.
Sakskøbing får nyt liv gennem fem nye byprojekter25.6.2025 10:42:47 CEST | Pressemeddelelse
Guldborgsund Kommune er nu klar med en investering på over 4,4 millioner kroner i fem konkrete projekter, der skal gøre Sakskøbing grønnere, mere indbydende og trygt. Alt sammen baseret på borgernes egne ønsker og idéer. Projekterne sker som en del af kommunens områdefornyelse Sakskøbing Byrum.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum