Læger uden Grænser indgiver klage over italiensk lov til EU-Kommissionen

Fem NGO’er har indsendt en klage til Europa-Kommissionen over italiensk lov, der giver myndighederne ret til at henvise NGO’ers redningsskibe til havne, som ligger langt væk fra redningsstedet. Længere tid på havet forværrer de overlevendes lidelser.

Den 16. maj 2023 reddede Læger uden Grænser 26 mennesker fra en usødygtig båd i havsnød i internationalt farvand ud for Libyens kyst. Blandt de overlevende var otte børn. MSF/Skye McKee Skye McKee MSF

De fem ikke-statslige organisationer (NGO’er) Læger uden Grænser, Oxfam Italia, SOS Humanity, Association for Juridical Studies on Immigration (ASGI) og Emergency har indgivet en formel klage til Europa-Kommissionen.

Ifølge NGO’erne strider den nye italienske lov nemlig mod EU-lovgivning og de forpligtelser, som EU-medlemslande har under international lov, når det kommer til redningsarbejde til søs.

“EU-Kommissionen skal beskytte EU-traktater, og kommissionen skal sørge for, at medlemslandene respekterer både international- og EU-lovgivning,” siger Giulia Capitani, Oxfam Italien’s migrationspolitiske rådgiver.

Kommissionen burde opretholde og beskytte menneskers fundamentale rettigheder i hele Europa, men i stedet udfylder NGO’erne det skamfulde tomrum på havet, som EU’s medlemslande efterlader. I stedet for at forhindre NGO’ernes arbejde burde medlemslandene oprette et ordentligt redningssystem på havet,” siger Giulia Capitani.

I januar 2023 introducerede Italien et nyt dekret, senere indført som lov i marts. Loven (Law 15/2023) forhindrer NGO-drevne redningsskibe i at foretage mere end én redningsmission ad gangen.

Loven kræver nemlig, at redningsskibene sejler direkte mod en bestemt havn, som er udvalgt af myndighederne, efter hver redningsaktion.

Det betyder, at NGO’erne ikke må assistere andre både på deres vej, selvom de er i havsnød.

Redningsskibe bliver sendt på unødvendigt lange rejser

Siden december 2022 er det normal praksis for de italienske myndigheder at udpege havne, som ligger uhensigtsmæssigt langt væk fra redningsstedet - også selvom denne detalje ikke står nedskrevet i loven.

Redningsskibe bliver ofte sendt til havne i den nordlige del af Italien, selvom en redningsmission har fundet sted i den sydlige del af landet. Dette er havne, der typisk ligger mere en 1.000 kilometer væk fra, hvor redningsaktionen fandt sted.

Med den forlængede rejsetid bliver skibenes tilstedeværelse i redningszonerne dermed indskrænket.

De fem NGO’er, som har indsendt klagen, udtrykker, at kombinationen af disse foranstaltninger opsætter uberettigede forhindringer for NGO’ers redningsarbejde, og det begrænser organisationernes mulighed for at redde liv på havet.

“Hver dag, vi ikke kan være i redningszonen, risikerer mennesker at miste livet. Om det så er fordi, vi tilbageholdes eller er tvunget til at sejle mod en havn langt væk,” siger Djoen Besselink, som leder Læger uden Grænsers indsats på Middelhavet og fortsætter:

”Loven er rettet mod NGO’er, men prisen betales af de mennesker, som ender i havsnød på flugt over Middelhavet.”

Myndighedernes praksis skader de overlevendes helbred

Den nyere Italienske praksis med forlænget rejsetider for redningsskibe medfører fysiske- og mentale sundhedsrisici for de reddede mennesker ombord.

Organisationen SOS Humanity’s redningsskib 'Humanity 1' måtte for nylig sejle 1.300 kilometer for at sætte 199 overlevende af - heriblandt børn og gravide kvinder, selvom der lå andre italienske havne meget tættere på.

“De overlevende kommer fra lande, som er berørt af krig, klimaforandringer og overtrædelser af menneskerettigheder. Derfor er de ofte i en ekstremt skrøbelig tilstand, og den forværres af, at de skal tilbringe endnu længere tid på havet end nødvendigt,” siger Carlo Maisano, som er koordinator på organisationen Emergency’s redningsskib.

Den 23. februar 2023 blev dekretet (Law 15/2023) anvendt for første gang.

Havnemyndigheden i den italienske by Ancona valgte at tilbageholde Læger uden Grænsers redningsskib 'Geo Barents' i 20 dage og udstede en bøde på 5.000 euro.

Straffen blev pålagt, fordi nødhjælpsorganisation ikke kunne give specifikke informationer til myndighederne, som den ellers aldrig var blevet bedt om at give før.

Siden da har de italienske myndigheder tilbageholdt fire andre redningsskibe, drevet af NGO’er, i 20 dage hver. Det svarer samlet til 100 tabte dage for redningsskibene i en periode, hvor et stort antal mennesker har taget den farlige rejse over Middelhavet.

Læger uden Grænser, Oxfam Italia, SOS Humanity, ASGI og Emergency opfordrer omgående Europa-Kommissionen til at undersøge den italienske lov (Law 15/2023) og måden, den udføres på i praksis ved at sende redningsskibe på uberettigede lange rejser efter en redningsaktion.

Det er kommissionens ansvar at sikre, at medlemslandene ikke hindrer NGO’ers livreddende arbejde på havet. I stedet burde organisationerne blive en del af de statsledte proaktive eftersøgninger og redninger på Middelhavet.

Læger uden Grænser på Middelhavet:

Læger uden Grænser har været en del af redningsindsatsen på Middelhavet siden 2015 og reddet omkring 90.000 mennesker i havsnød. Siden maj 2021 har Læger uden Grænser haft deres eget redningsskib, Geo Barents, som har reddet mere end 8.100 mennesker på to år.

Læger uden Grænser er verdens største medicinske, humanitære nødhjælpsorganisation. Knap 68.000 medarbejdere redder hvert år millioner af liv verden over. Vi hjælper mennesker, som har været udsat for krige, konflikter og katastrofer, men kæmper også for adgang til livsvigtig medicin og behandling.