Clever sætter strøm til Midtjylland

Der er fart på hos ladeoperatøren Clever, der i går satte strøm til sin anden lynladestation i det midtjyske på kort tid. I sidste uge gik turen til Pårup nær Ikast, og nu sætter Danmarks største ladeoperatør så strøm til Purhus ved Randers.

Der er godt nyt til de elbilister, som spejder efter flere lynhurtige lademuligheder i det midtjyske. På kort tid har ladeoperatøren Clever nemlig givet elbilisterne 24 nye og lynhurtige lademuligheder med indvielserne af to lynladestationer i Pårup nær Ikast og i går ved Purhus nær Randers.

Hver lynladestation har plads til 12 elbiler, og det vil være muligt at lade med en effekt på op til 300 kWh, så bilens batteri går fra 0-80 pct. på under 30 minutter, afhængig af bilens evne til at lade. Dermed kan elbilisterne hurtigt køre videre ud i det danske sommerland:

”Mange danskere er begyndt at tage elbilen til sig, og det er rigtig positivt for den grønne omstilling af transporten. Men der er stadig mange, der tøver, fordi de er nervøse for, om der er lademuligheder nok. Derfor er det også ladeoperatørernes vigtigste opgave at sørge for, at der er relevant opladning, hvor du er – fx når du er på arbejde, ude at handle, eller hvis du fx skal på sommerferie i det midtjyske” fortæller Mathias Langkilde Sukstorf, der er med til at udrulle ladeinfrastrukturen hos Clever.

De to lynladestationer har ikke kun til formål at sikre lynhurtig opladning til elbilisterne – de skal nemlig også give elbilisterne en pause fra hverdagens ræs, og derfor har Clever valgt at bygge dem i et bæredygtigt design og med på træer og buske omkring, som skal vække sanserne og bidrage positivt til biodiversiteten.

Mere opladning på vej
Selvom der nu står to lynladestationer klar til at forsyne elbilerne i det midtjyske med lynhurtig strøm, betyder det ikke, at Clever kommer til at hvile på laurbærrene.

Således har ladeoperatøren planer om at sætte strøm til 2800 ladepunkter i regionen inden udgangen af 2025, heriblandt både normal-, hurtig- og lynladere:

”Det er vigtigt, at vi bruger ladeinfrastrukturen så intelligent og smart som muligt, når vi skal have strøm på bilen, så vi kan give elbilens batteri bedre levevilkår. Derfor skal der både sættes normal-, hurtig- og lynhurtig opladning op rundt om i landet. Lynhurtig opladning er især relevant, når du skal ud på en længere tur, mens hurtig- og normalopladning giver god mening, når bilen alligevel holder stille Det er en af mange fordele ved at køre i elbil – du kan lade på forskellige måder alt efter tid og behov”, fortæller Mathias Sukstorf.

I tirsdags blev der sat strøm til lynladestationen i Pårup. Den kan, ligesom lynladestationen i Purhus, levere lynhurtig opladning til 12 elbiler på samme tid.

Om Clever

Clever tilbyder i dag opladning på Danmarks største ladenetværk med mere end 2700 åbne, offentlige ladepunkter, og inden udgangen af 2025 vil Clever have etableret over 20.000 offentlige ladepunkter i Danmark, herunder en række hurtigladestandere på tværs af landet ved relevante trafikale knudepunkter.