Uambitiøst EU-forslag om længere og tungere lastbiler ser stort på let klimaløsning
Europa-Kommissionen lancerede i dag sit forslag til revisionen af regelsættet for lastbilers længde, højde og vægt i EU. Det længe ventede vægt- og dimensionsdirektiv er et skridt på vejen, men vognmændene har brug for højere vægtgrænser i hele EU, mener ITD, International Transport Danmark.

Europa-Kommissionen har netop præsenteret sit bud på et nyt regelsæt for lastbilers længde, højde og vægt i international og national kørsel med lastbiler i EU. Desværre byder revisionen af vægt- og dimensionsdirektivet ikke på de løsninger, som branchen længe har efterspurgt.
Lovforslaget gør det muligt, at man kan krydse landegrænser med modulvogntog, hvis det pågældende land accepterer brugen af disse. Tilmed gælder det kun for vogntog på maksimalt 40 tons (eller 44 tons ved kombineret transport).
Selvom det er glædeligt, at lastbilerne nu kan krydse landegrænser med modulvogntog, bliver potentialet for de længere vogntog slet ikke udnyttet. Det mener Stefan K. Schou, der er administrerende direktør i ITD, International Transport Danmark.
-Det er afgørende for vores vognmænd, at de får mulighed for at køre med længere og tungere lastbiler både i national kørsel og på tværs af grænserne i EU, for det er langt mere energieffektivt at transportere større mængder ad gangen. Vi ved, at man kan spare helt op til 35% brændstof, hvis man kører med de største lastbiler, siger Stefan K. Schou.
Ifølge Europa-Kommissionens forslag vil det dog være muligt at køre med 60 tons til nabolande, der har de samme vægtgrænser. For danske vognmænd vil det betyde, at man vil kunne køre med 60 tons til Sverige og herefter til Finland, mens det fortsat kun vil være muligt at køre med 40 tons til Tyskland.
-I lovforslaget konkluderer Europa-Kommissionen selv, at der kun er gode erfaringer med modulvogntog. Derfor er det virkelig skuffende, at det faktisk bare er status quo i forhold til, hvordan vi i Danmark har kørt gennem de sidste mange år har kørt, fordi vi har en bilateral aftale med Sverige, siger Stefan K. Schou, der ærgrer sig over, at den eneste øgning i vægt, der lægges op til i forslaget, er, at el-lastbiler på grund af batteriet må blive 4 tons tungere.
Vil følge sagen tæt
ITD havde håbet, at Europa-Kommissionen ville være mere ambitiøs med det her forslag. For det ér den mest effektive måde at reducere CO2-udslippet fra den tunge transport her og nu, mener Stefan K. Schou.
-Hvis vognmændene skal kunne reducere deres CO2-emissioner frem mod 2030, så er der ikke mange muligheder for lastbiler over 40t., der kører lange ture, for de kan endnu ikke overgå til el, siger Stefan K. Schou og tilføjer:
-Større lastbiler er en lavthængende frugt, og det bør EU og medlemslandene simpelthen udnytte i langt højere grad, end de lægger op til i forslaget. Det er en fuldstændig gennemtestet løsning, der ovenikøbet også kan afhjælpe på problemer med trængsel på vejene og chaufførmangel – uden at det går på kompromis med sikkerheden, siger Stefan K. Schou.
ITD vil arbejde for, at politikerne i Bruxelles ser meget grundigt på forslaget og sørger for, at der kommer de nødvendige ændringer, så det bliver langt mere attraktivt at investere i store lastbiler.
Og det bliver det, hvis de store lastbiler får lov at køre grænseoverskridende på udvalgte vejnet i hele EU.
Samtidig opfordrer ITD til, at den danske transportminister arbejder for, at reglerne bliver mere ambitiøse, end Europa-Kommissionen lægger op til.
Kontakter
Jonatan Grau MøllerPolitisk chefkonsulent
Tlf:+45 6046 7755jgm@itd.dkITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Nu kan modulvogntog køre mellem Tyskland og Danmark4.12.2023 12:26:16 CET | Pressemeddelelse
Tyskland og Danmark har i dag underskrevet en bilateral aftale, der muliggør grænseoverskridende kørsel med modulvogntog mellem Tyskland og Danmark. Det skriver det tyske Digitaliserings- og transportministerium i en netop udsendt pressemeddelelse
Regeringen skal hjælpe branchen godt på vej23.11.2023 15:07:58 CET | Pressemeddelelse
Hvordan vil regeringen støtte transportbranchen i overgangen til en grønnere fremtid? Sådan lød åbningsspørgsmålet fra BHS Logistics, da Transportministeren og ITD i går besøgte virksomheden i Køge. Og det glæder i den forbindelse ITD, at Thomas Danielsen (V) fortsætter som transportminister – for så kan han forhåbentlig tage fat i nogle af de problemstillinger, branchen har givet ham med hjem.
ITD glæder sig til det fortsatte samarbejde med transportministeren23.11.2023 09:23:18 CET | Pressemeddelelse
Regeringen gennemførte i dag sin varslede ministerrokade, som dog kun kom til at omfatte ministre fra Venstre. ITD glæder sig over, at transportminister Thomas Danielsen fortsætter på posten og ønsker de nye ministre, som er udpeget i rokaden, tillykke med udnævnelsen.
Transportministeren tog pulsen på branchens bekymringer21.11.2023 14:45:06 CET | Pressemeddelelse
Knap 200 mennesker var i går samlet hos Thortrans A/S i Randers, da Transportministeren og ITD stod i spidsen for endnu en forrygende debataften. Der var mange konkrete spørgsmål til ministeren fra de fremmødte – om alt lige fra krav til akselafstande til urimelige regler for statsstøtte i transportsektoren.
ITD tog imod transportministeren på hjemmebane9.11.2023 17:03:02 CET | Pressemeddelelse
Der var plads til både grin og en god dialog, da transportministeren i går tog plads blandt de mange transportinteresserede, der var mødt op for at blive klogere på ministerens tanker om branchens udfordringer – og hvordan vi løser dem.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum