Kursen er sat mod en grøn skibsfart
Skibsfarten skal i gang med en omfattende grøn omstilling. Det står klart efter mødet i FN’s søfartsorganisation, IMO. De 175 medlemslande er enige om, at den globale skibsfart skal være 100 procent CO2-neutral omkring 2050. Det er en fremragende aftale, som rummer store muligheder for Danmark som søfartsnation og leverandør af grønne brændstoffer, mener Green Power Denmark.
Forventningerne var store, og de grønne håb endnu større, da FN’s søfartsorganisation (IMO) indledte mødet i London. Og forventningerne er blevet indfriet.
IMO har indtil nu haft et ikke-bindende mål om, at den samlede udledning fra skibsfarten skal være halveret i 2050. Med dagens aftale skal skibsfarten ramme et rundt nul for udledningerne af drivhusgasser ”omkring 2050”.
- Kravene til den grønne omstilling af skibsfarten er blevet øget væsentligt. Det er en fremragende aftale, som sætter retningen for den grønne omstilling af skibsfarten. Det er en sektor, som står for tre procent af CO2-udledningen på verdensplan, siger Jan Hylleberg, viceadm. direktør i Green Power Denmark.
Med aftalen kommer der delmål i 2030 og 2040 på henholdsvis 20 procent og 70 procents reduktion af CO2. Landene har også aftalt, at der senere skal vedtages en standard for de brændstoffer, som skibene skal bruge i fremtiden.
- Vi skal for alt i verden sikre, at det er klimaneutrale brændstoffer, som erstatter olien i skibenes tanke. Det er store investeringer, som rederierne skal foretage i de kommende år, og skibene skal sejle længe, inden de er udtjente. Så de investeringer, rederierne foretager nu, vil få betydning på den anden side af 2050, siger Jan Hylleberg.
De klimaneutrale brændstoffer til skibsfarten vil blive produceret af strøm fra vedvarende energikilder gennem en proces, der er kendt som Power-to-X. Den grønne strøm bliver omdannet til brint via elektrolyse, og derfra bliver der gennem syntese produceret grøn metanol eller grøn ammoniak, som kan hældes på skibenes tanke.
Omstillingen kræver altså, at der er adgang til rigelige mængder grøn strøm, anlæg som kan producere brændstofferne og en havneinfrastruktur, der kan understøtte omstillingen.
- De danske rederier er allerede i gang. Flere har bestilt skibe, som kan sejle på grøn metanol. men skibsfarten kan ikke løse denne udfordring alene. Energisektoren skal levere de grønne brændstoffer, som skibene skal sejle på. Og politikerne skal levere de arealer på havet og land, hvor vindmøller og solceller skal stå, siger Jan Hylleberg.
Danmark har gode muligheder for at blive leverandør af de grønne brændstoffer til skibsfarten.
- Jo hurtigere vi handler, og jo højere ambitionerne bliver, desto større er muligheden for, at Danmark kan spille en international rolle og gøre produktionen af grønne brændstoffer til både en effektiv klimaløsning og en erhvervsmæssig styrke, siger Jan Hylleberg
Kontakter
Claus Kaae-NielsenSenior presserådgiver
Tlf:35 30 04 02Tlf:23 32 68 29ckn@greenpowerdenmark.dkGreen Power Denmark
Green Power Denmark er Danmarks grønne erhvervsorganisation og vil fungere som talerør for den danske energisektor. Sammen med vores mere end 1500 medlemmer arbejder vi for, at Danmark hurtigst muligt elektrificeres med grøn strøm. Green Power Denmark repræsenterer både energiindustrien, store og små ejere og opstillere af energiteknologi samt de selskaber, der driver det danske elnet og handler med energi.
Green Power Denmark blev grundlagt 23. marts 2022 ved en fusion af Dansk Energi, Wind Denmark og Dansk Solkraft.
Følg pressemeddelelser fra Green Power Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Green Power Denmark
EU’s klimamål sætter retningen for Europa2.7.2025 12:03:31 CEST | Pressemeddelelse
EU-Kommissionens klimamål i 2040 handler ikke bare om klimaet. Det sætter en retning for udviklingen af Europa. Det vil forbedre virksomhedernes konkurrenceevne og løsrive Europa fra import af olie og gas. Kommissionens udspil er godt – men til den uambitiøse side, mener Green Power Denmark.
God digital aftale, men med foden på bremsen26.6.2025 10:01:20 CEST | Pressemeddelelse
På Christiansborg er en ny aftale om digital infrastruktur netop landet. Den indeholder ifølge Fiberalliancen en række lyspunkter, men glimter også ved væsentlige mangler. På den positive side sættes der blandt andet fokus på at fremme investeringer i digital infrastruktur, mens det desværre halter med målsætningerne, som stopper lige før målstregen.
Tiltrængt at Energinet sænker priserne for at benytte elnettet4.6.2025 12:13:53 CEST | Pressemeddelelse
Energinet vil sænke den pris, som elkunder og ejere af solceller og vindmøller skal betale til Energinet for at komme på elnettet, med op mod 10 procent. Det er et tiltrængt og nødvendigt skridt, mener Green Power Denmark, som længe har advaret mod Energinets stigende omkostninger for særligt producenterne af grøn strøm.
Energifællesskabet Avedøre vinder Green Power Prisen 202520.5.2025 16:01:08 CEST | Pressemeddelelse
Det lokale energifællesskab i Hvidovre vinder årets Green Power Pris for evnen til at engagere naboer, forankre den grønne omstilling lokalt – og vise, hvordan man med vilje, vedholdenhed og samarbejde kan drive udviklingen frem nedefra.
Husholdninger med elbil og varmepumpe sparer store beløb hvert år20.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Husholdninger, som vælger en elbil frem for benzinbil og en varmepumpe frem for gasfyr, sparer i gennemsnit 21.000 kroner om året, viser beregninger fra Green Power Denmark. Derfor bør forbrugerne vælge elektriske løsninger, når de skal skifte bilen og fyret ud. Og politikerne bør sætte skub i en plan for et elektrisk Danmark i 2035.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum