Københavnske bilister drømmer om flere ladestandere og hurtigere opladning

Det er især i hovedstaden, at nuværende elbilister drømmer om at få flere og hurtigere ladestandere. Ligeledes ville flere og hurtigere ladestandere kunne få endnu flere københavnere til at skifte deres benzin- og dieselbiler ud med elbiler. Det fremgår af en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov for Circle K.

Op mod hver femte bilist (18 pct.) i hovedstaden overvejer at anskaffe sig en elbil eller en plug-in hybridbil inden for det kommende år. Kun 15 pct. overvejer at anskaffe en benzin- eller dieselbil.

Men faktisk kunne endnu flere københavnere lokkes over i en elbil. De vigtigste faktorer ifølge 47 pct. af københavnerne er etablering af flere ladestandere og en kortere opladningstid (44 pct.).

Tallene i hovedstaden er højere end for bilister på resten af Sjælland, hvor kun 38 pct. ønsker sig flere ladestandere og blot 36 pct. ønsker sig kortere opladningstid.

Behovet for mere og hurtigere opladningskapacitet er klart størst i hovedstaden, og derfor har vi alene det seneste år etableret 66 kraftfulde lynladepladser på Circle K-stationer i hovedstadsområdet. Her kan du oplade din bil på blot 20-30 minutter. På landsplan har vi etableret over 200 lynladepladser på et par år, som skal gøre det nemmere at skifte til elbilsiger Sisse Follmann, produktchef for El og Brændstof hos Circle K.

Circle Ks ladestandere er nogle af de mest kraftfulde herhjemme med en effekt på 300 kW. Det betyder, at en elbil kan oplades på 20-30 minutter. Hos andre operatører, som typisk benytter 150 kW opladere, kan det tage dobbelt så lang tid, mens en almindelig fortovslader på 11-22 kW tager skal bruge mere end timer.

Der er således en væsentlig tidsbesparelse i at have adgang til en kraftig lader.

Energiprisen mindre vigtig

Ifølge undersøgelsen er lave energipriser knapt så vigtige som flere og hurtigere ladestandere i forhold til at fremme udbredelsen af elbiler. Både i hovedstadsområdet og på landsplan er det kun 37 pct., som tillægger energipriserne en vigtig rolle i udbredelsen.

Hvis det til gengæld var muligt at oplade bilen på under en halv time, ville over halvdelen af hovedstadens elbilister (56 pct.) vælge at køre længere ture i deres elbil.

Samtidigt mener godt fire ud af ti i hovedstaden, at de største ulemper ved elbiler er høj anskaffelsespris (41 pct.), at længere ture kræver for meget planlægning (37 pct.), og at rækkevidden på en opladning er for kort (37 pct.).

Den manglende rækkevidde er imidlertid en større udfordring på resten af Sjælland, hvor det er 41 pct. af bilisterne, der betragter elbilers begrænsede rækkevidde som en ulempe.

Når vi etablerer lynladestandere kigger vi dels på, hvor mange bilister, der bor i et område, og her scorer København højst. Herudover kigger vi på, hvor langt der er mellem ladepladserne, og her er udfordringen størst i provinsen. Så i begge områder er der brug for hurtig opladning. Derfor har vi valgt at etablere lynladestandere over hele landet, siger Sisse Follmann.

Analyseinstituttet YouGov har gennemført den repræsentative undersøgelse på vegne af Circle K i sommeren  2023. Den repræsentative undersøgelse er baseret på svar fra 1.023 danskere over 18 år, som har adgang til en bil.

Fakta fra undersøgelsen

• 18 pct. af bilister i hovedstaden overvejer at anskaffe sig en elbil eller plug-in hybridbil inden for det kommende år.
  • Godt hver anden bilist i hovedstaden ville vælge elbil, såfremt anskaffelsesprisen var lavere (56 pct.), driftsøkonomien var mere gunstig (55 pct.), eller hvis bilens rækkevidde var større (49 pct.).
  • 44 pct. af bilister i hovedstaden peger på kortere opladningstid som den vigtigste faktor for at fremme udbredelsen af elbiler.

Sådan foregår opladningen på Circle K’s lynladestandere

• Der kræves ikke abonnement for at bruge Circle K’s over 200 lynladepladser fordelt på 57 stationer.
  • Betalingen kan foretages med betalingskort ved standeren eller på Circle Ks app ”Circle K Charge”.
  • På app’en er det også muligt at se, om lynladeren er ledig, inden man kører hen på stationen.
  • Der betales kun for den el, der bruges under opladningen. Prisen er 4,25 kroner pr. kWh.
  • Alle Circle K’s lynladestandere har en effekt på hele 300 kW og kan oplade en elbil på 20-30 minutter.

Circle K er én af de førende convenience, energi og brændstofleverandører i Danmark, og er en del af den canadiske Alimentation Couche-Tard gruppe. Gruppen har samlet mere end 14.000 butikker og stationer og ca. 122.000 ansatte i 24 forskellige lande rundt om i verden. Circle K driver i Danmark to separate brands (Circle K & INGO) på i alt 435 lokationer landet over. Vi arbejder målrettet med en bæredygtig omstilling af vores forretning og investerer massivt i lynladestandere til elbiler på vores stationer samt Power-to-X i form af e-metanol.