If Forsikring

Inden bilferien: Løs hund på bagsædet kan være livsfarligt

Del

Det er ikke et lovkrav i Danmark, at hunde skal være fastspændt eller i bur under kørsel, men det er klogt både for ens egen og hundens skyld. Kolliderer du med 70 km/t, kan en hund på 25 kg ramme de foransiddende med en vægt svarende til 700 kg, advarer forsikringsselskabet If.

En løs hund på bagsædet mangedobler sin vægt ved en kollision. Det kan i værste tilfælde være livsfarligt for de foransiddende i bilen. (Foto: iStock)
En løs hund på bagsædet mangedobler sin vægt ved en kollision. Det kan i værste tilfælde være livsfarligt for de foransiddende i bilen. (Foto: iStock)

Kørselv-ferier og sommerhusture venter om hjørnet for mange danskere. Skal det firbenet familiemedlem med på turen, gør en sikkerhedssele eller et bur til hunden køreturen markant mere sikker. Selv en lille hund på 8 kg kan ramme forruden eller de foransiddende med en vægt, der svarer til flere hundrede kilo, hvis man kolliderer med 70 kilometer i timen.

- Har man både børn og hund, synes børnene ofte, at det er hyggeligt, hvis hunden sidder hos dem på bagsædet. Her har det stor betydning, at hunden er fastspændt under kørslen, både for hundens og menneskernes sikkerhed, siger Birgitte Ringbæk, kommunikationschef hos If Forsikring.

En labrador, som er den populæreste hunderace i Danmark, der vejer 25 kg og som ikke er fastspændt på bagsædet, kan ramme med en vægt på næsten 700 kg, hvis bilen kolliderer eller laver en hård opbremsning ved 70 km/t. Sker det ved 50 km/t svarer vægten til 261 kg.

Hundesele eller transportbur
En hundesikkerhedssele spændes fast til bilens almindelige selelåse og sikrer, at hunden ikke presses fremad i bilen, hvis uheldet er ude. Selerne fås for mellem 100-200 kr. i de fleste butikker med dyre- eller autoudstyr. Det er bedst, at hunden placeres på bagsædet, så man undgår, at den bliver ramt af bilens front airbags ved et eventuelt sammenstød.

Ved sammenstød uden brug af sikkerhedssele på hunden er der samtidig risiko for, at hunden løber væk og kan blive kørt ned.

En hundesikkerhedssele er også en fordel ved ind- og udstigning. Der kan hurtigt opstå farlige situationer, hvis hunden smutter ud af bilen og løber ud på vejen, når bildøren åbnes. Det undgår du også, når hunden har sele på eller opholder sig i et transportbur under kørslen, siger Birgitte Ringbæk.

Strammere regler i udlandet
De danske regler handler primært om at sikre dyrs velfærd under transport. Der findes ikke specifikke regler for hunde, men forsikringsselskaber anbefaler sele og allerhelst et transportbur af hensyn til både dyr og menneskers sikkerhed. Et hundebur skal fastgøres og må ikke stå løst, for så kan det blive kastet rundt i bilen i tilfælde af sammenstød.

Andre lande har skrappere regler end Danmark, eksempelvis Sverige. Husk at tjekke de lokale regler, hvis hunden skal med på bilferie. Overtrædelse kan udløse en bøde.

Hunderace

Vægt                   

Vægt v/ kollision 
med 50 km/t

Vægt v/ kollision 
med 70 km/t  

Dansk/svensk gårdhund

8 kg

139 kg

220 kg

Labrador

25 kg

261 kg

688 kg

Schäfer

35 kg

609 kg

964 kg

Kilde: NTF Sverige

Nøgleord

Kontakter

Billeder

En løs hund på bagsædet mangedobler sin vægt ved en kollision. Det kan i værste tilfælde være livsfarligt for de foransiddende i bilen. (Foto: iStock)
En løs hund på bagsædet mangedobler sin vægt ved en kollision. Det kan i værste tilfælde være livsfarligt for de foransiddende i bilen. (Foto: iStock)
Download
Det er ikke et lovkrav at fastspænde hunde under kørslen i Danmark, men det kan betyde forskellen på liv eller død for både mennesker og dyr. (Foto: iStock)
Det er ikke et lovkrav at fastspænde hunde under kørslen i Danmark, men det kan betyde forskellen på liv eller død for både mennesker og dyr. (Foto: iStock)
Download
Det er ikke et lovkrav at fastspænde hunde under kørslen i Danmark, men det kan betyde forskellen på liv eller død for både mennesker og dyr. (Foto: iStock)
Det er ikke et lovkrav at fastspænde hunde under kørslen i Danmark, men det kan betyde forskellen på liv eller død for både mennesker og dyr. (Foto: iStock)
Download
Det er ikke et lovkrav at fastspænde hunde under kørslen i Danmark, men det kan betyde forskellen på liv eller død for både mennesker og dyr. (Foto: If)
Det er ikke et lovkrav at fastspænde hunde under kørslen i Danmark, men det kan betyde forskellen på liv eller død for både mennesker og dyr. (Foto: If)
Download

Om If Forsikring

If er Nordens største forsikringsselskab og ejet af den finske forsikringskoncern Sampo. If forsikrer hver 4. familie i Norden. Mere end 7000 medarbejdere tager sig af selskabets 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Ambitionen er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Læs mere på www.if.dk

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

If tilbyder ansatte at udskifte helligdage for at kunne fejre egne traditioner25.3.2024 07:25:00 CET | Pressemeddelelse

Mens de fleste arbejdspladser i finanssektoren har lukket ned i påsken, er der folk på arbejde hos Nordens største forsikringsselskab. Med et nyt initiativ og en ekstraordinær godkendelse fra lokale fagforeninger tilbyder If, at medarbejderne kan erstatte udvalgte helligdage med en dato, der er mere i overensstemmelse med medarbejderens individuelle kulturelle eller religiøse overbevisning. Langfredag og 2. påskedag er to af de mulige helligdage.

If får godkendt klimamål af SBTi og inkluderer frivilligt skadesreparationer for over 3 mia. svenske kroner om året29.1.2024 07:50:20 CET | Pressemeddelelse

If har som første forsikringsselskab på det danske marked fået godkendt sine kortsigtede klimamål af det anerkendte klimatiltag, Science Based Targets initiative. Samtidig tager Nordens største forsikringsselskab det usædvanlige skridt at gå udover SBTi’s krav, og udvider frivilligt sine klimaforpligtelser ved at ville reducere 30% af udledningerne fra skadesreparationer på motor- og bygningsområdet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye