Koffein har overraskende indvirkning på vores indkøbsvaner
En videnskabelig undersøgelse har vist, at hvis man indtager en koffeinholdig drikkevare, inden man handler, resulterer det i køb af flere ting og et forhøjet pengeforbrug.

En videnskabelig undersøgelse har vist, at hvis man indtager en koffeinholdig drikkevare, inden man handler, resulterer det i køb af flere ting og et forhøjet pengeforbrug.
Den internationale undersøgelse, som blandt andet Martin Eisend, adjungeret professor i marketing på CBS, stod bag, fandt, at effekten af koffein er særlig tydelig ved ” meget hedoniske” produkter, altså produkter med en høj, samlet nytte- og nydelsesværdi, såsom dufte og boligindretningsudstyr, mens den er svagere ved ”mindre hedoniske” produkter, såsom køkkenudstyr og notesbøger.
Betydningen af denne forskning ligger i det faktum, at koffein er en af de mest udbredte, lovlige stimuli, og cirka 85% af alle amerikanere indtager minimum én koffeinholdig drikkevare om dagen, primært i form af kaffe, te eller sodavand.
”At forstå hvordan koffein påvirker forbrugeradfærd bliver afgørende, særligt når der er høj inflation og begrænsede midler, og forbrugerne skal være mere bevidste om deres udgifter,” siger Martin Eisend.
RESULTATERNE
Forskningen omfattede en serie forskellige eksperimenter, som foregik såvel i kontrollerede omgivelser med studerende og i virkelige indkøbsmiljøer. Man undersøgte koffeinindtag i størrelsesorden 30-100 mg, som svarer til det, man typisk finder i almindelige koffeinholdige drikkevarer.
Som en del af undersøgelsen satte forskerne en espressomaskine op tæt på indgangen til en detailhandel i en større fransk by og uden for et stormagasin i Spanien. Ud af de 300 forbrugere, som deltog, blev halvdelen tilbudt en gratis kop koffeinholdig kaffe, inden de gik ind, mens den anden halvdel blev tilbudt koffeinfri kaffe eller vand.
Ifølge forskningsresultaterne, som blev publiceret i Journal of Marketing, spenderede de kunder, som drak en kop gratis koffeinholdig kaffe, inden de handlede, over 50% flere penge og købte omkring 30% flere ting end dem, som drak koffeinfri kaffe eller vand.
Derudover påvirkede koffeinen de ting, der blev købt, hvor dem, som havde indtaget koffein, foretrak ikke-essentielle varer, som duftlys og andre duftstoffer. Koffeinens effekt på forbrugeradfærd blev observeret blandt individer, som indtog to kopper kaffe eller derunder per dag, men ikke blandt store kaffedrikkere.
VÆRDIFULD INDSIGT
Med undersøgelsen vil forskerne gerne fremhæve dette hverdagsfænomen og dets betydning for detailhandlere, forbrugere og politiske beslutningstagere. Detailhandlere kan potentielt drage økonomisk fordel af at opfordre kunderne til at indtage koffein, inden eller under deres indkøbstur, som det tydeligt fremgik af tilbuddet om gratis koffeinholdig kaffe eller kaffebarerne inde i flere af butikkerne og forretningerne.
På den anden side bør forbrugerne være opmærksomme på den indvirkning, koffeinen kan have på deres forbrugsadfærd, særligt når de bør udvise omhu i forhold til deres udgifter. Politikerne bør måske også overveje, om de skal informere og uddanne forbrugerne i koffeinens potentielle effekt på deres indkøbsvaner,” tilføjer Eisend.
Undersøgelsen tilbyder værdifuld indsigt i forholdet mellem koffeinindtag og forbrugeradfærd og nye perspektiver for detailvirksomheder, samtidig med at den fremhæver vigtigheden i, at forbrugerne er bevidste om den indvirkning, koffein kan have på deres forbrug.
Nøgleord
Kontakter
Richard SteedJournalistSekretariat for Ledelse og Kommunikation
Tlf:41852205rs.slk@cbs.dkBilleder

Links
Om Copenhagen Business School
Copenhagen Business School (CBS) er et globalt anerkendt erhvervsuniversitet, dybt forankret i den nordiske samfundsmodel. CBS har oparbejdet et stærkt renomme i Danmark og internationalt på baggrund af forskning og uddannelse af højeste kvalitet.
Vores profil forpligter os til at adressere vigtige globale samfundsudfordringer i forskningen og til at udvikle omstillingsparatheden hos studerende, dimittender og ledere gennem vores uddannelsesaktiviteter og muligheder for livslang læring. Komplekse udfordringer kalder på fælles handling. Vores strategi er derfor fokuseret på partnerskaber med andre forskningsområder, erhvervslivet, offentlige myndigheder og civilsamfundet.
CBS ligger på Frederiksberg og har cirka 21.000 studerende på hel- og deltid, 760 fuldtidsansatte forskere, 210 Ph.d.-studerende, 680 ansatte i administrationen og en bred portefølje af bachelor- og kandidatuddannelser, samt omfattende udbud af efteruddannelse og lederuddannelse på både engelsk og dansk.
Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Business School
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Business School
Professor fra CBS bliver optaget i det europæiske akademi Academia Europaea23.4.2025 09:29:23 CEST | Nyhed
Det europæiske videnskabsakademi Academia Europaea har optaget den danske professor Poul Fritz Kjær
Ny rapport: Opløst verdensorden stiller nye krav til virksomhedernes rolle og ansvar19.3.2025 13:21:56 CET | Nyhed
De traditionelle ledelsesmodeller rækker ikke længere til at håndtere de komplekse og eskalerende risici, som verden står over for. Det konkluderer en ny rapport, der præsenteres torsdag på CBS, og som følger op på udmeldinger fra Mærsks topchef på generalforsamlingen onsdag
CBS-forsker: ”EU bliver klemt mellem USA og Kina, og gør vi ikke noget drastisk, vil det koste på velfærden”5.2.2025 10:08:29 CET | Nyhed
EU står over for betydelige udfordringer i forholdet til Kina. Kinas stigende konkurrenceevne, indførelsen af industripolitiske tiltag i USA og fremtidsvarslinger om en mere multipolar verdensorden kræver en mere strategisk og forskningsbaseret analyse af vores forhold til Kina. Det mener CBS-forsker Kjeld Erik Brødsgaard, som leder et stort EU-finansieret forskningsprojekt.
Studerende på CBS er blandt Europas mest entreprenante19.12.2024 06:06:00 CET | Pressemeddelelse
I en tid, hvor såvel politikere i Danmark som i EU taler om et stigende behov for nye virksomheder og mere vækst, viser en international opgørelse, at udklækkede studerende fra CBS er nogle af Europas bedste til at rejse venturekapital.
Nyt studie: Vi undervurderer forskellene i vores CO2-aftryk og klimapolitikken lider derunder16.10.2024 14:00:30 CEST | Nyhed
Hvis du tror, at der ikke er nogen væsentlig forskel på gennemsnitsborgeren og multimillionærens CO2-aftryk, tager du fejl – og du er ikke alene. Ny forskning fra CBS peger på, at vi undervurderer hvor stor forskel der er på CO2-udledningen for gennemsnitsborgeren og samfundets allerrigeste, og at netop fejlopfattelsen svækker opbakningen til klimahandling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum