Dommen er faldet: Field’s-tragedien viser et tydeligt billede af en psykiatri i frit fald

Gerningsmanden i Field’s-sagen fået sin dom: Anbringelse på Sikringsafdelingen i Slagelse uden en fastsat tidsgrænse. Han træder dermed ind i en alvorlig udvikling over de seneste 40 år, hvor antallet af retspsykiatriske patienter er steget med 1.300 procent.

At mennesker med psykisk sygdom begår forbrydelser skyldes i langt de fleste tilfælde utilstrækkelig behandling, viser undersøgelser. Det koster dyrt på både et menneskeligt og samfundsøkonomisk plan: ”Jeg tror ikke, at folk er klar over, hvor mange ressourcer vi bruger på konsekvenserne af, at vi ikke behandler mennesker med svær psykisk sygdom godt nok", siger Psykiatrifondens formand psykiater Torsten Bjørn Jacobsen.

Torsten Bjørn Jacobsen, psykiater og formand for Psykiatrifonden.
Torsten Bjørn Jacobsen, psykiater og formand for Psykiatrifonden. Fotograf: Klaus Holsting

Skudepisoden i Field's trækker uendelige spor hos familier og pårørende, også gerningsmandens. Havde gerningsmandenfået den behandling, han selv bad om og søgte – og som vi ved, han også havde meget alvorligt brug for – kunne rædslerne måske have været undgået, mener Torsten Bjørn Jacobsen. Han finder det ufatteligt, at udviklingen har fået lov til at eskalere så lodret nedad de seneste mange, mange år med meget store menneskelige omkostninger til følge, men også samfundsøkonomiske:

”Jeg tror ikke, at folk er klar over, hvor mange ressourcer vi bruger på konsekvenserne af, at vi ikke behandler mennesker med svær psykisk sygdom godt nok. Nu bliver gerningsmanden anbragt på Sikringen i Slagelse. Sådan en plads koster 3,6 mio. kr. om året. Så er der politiet, der årligt bruger 470.000 timer på opgaver, der involverer mennesker med psykisk sygdom. Det svarer til 244 fuldtidsansatte politibetjente om året. Til sammenligning koster det behandlingstilbud, som gerningsmanden burde have fået, cirka 100.000 kr. årligt”, siger Torsten Bjørn Jacobsen.

Voldsom stigning i antallet af retspsykiatriske patienter

I de seneste 40 år er antallet af mennesker med psykisk sygdom, der har fået en behandlingsdom eller en anbringelsesdom, steget eksplosivt. I 1980 var der cirka 300 patienter i retspsykiatrien. I dag er der næsten 4.000, altså en stigning på omtrent 1.300 procent.

”Vi ved godt, hvorfor det går den vej. Et dansk studie har påvist, at der er en direkte sammenhæng mellem utilstrækkelig behandlingskvalitet og kriminalitet. Undersøgelsen viste, at ud af de borgere med svær psykisk sygdom, der havde begået kriminalitet, havde tre ud af fire ikke fået tilstrækkelig psykiatrisk behandling, og hver anden havde modtaget utilstrækkelig social støtte. Nøjagtig som vi ved, det er tilfældet med gerningsmanden fra Field’s”, siger Torsten Bjørn Jacobsen med reference til det forløb, vi fra retssagen ved sendte gerningsmanden til ikke færre end 13 forskellige behandlere i psykiatrien; en behandling, der er blevet kaldt både overfladisk og mangelfuld.

Det skal være nu
Tragedien rejser samtidig nogle dybt alvorlige spørgsmål om kvaliteten af behandlingen i psykiatrien og hvordan vi hjælper nogle af de sværest psykisk syge borgere, mener Psykiatrifondens formand:

”Hvor mange tragedier skal der til, før vi får den psykiatri, vi har brug for? Det er afgørende, at vi forholder os til, hvad der gik galt, og hvordan vi skaber den psykiatri, vi har brug for. Nu.”

Få en god snak med børn om følelser med elefanter, ordlege og tegninger5.7.2024 12:44:13 CEST | Pressemeddelelse

Under hele eventet 'Find elefanten - oplev Aarhus' kan man være med i ’Min elefant’-tegnekonkurrencen, hvor Psykiatrifonden finder en ny vinder hver fredag. Man kan også tage på tal-skattejagt blandt elefanterne og måske blive den heldig vinder af skattejagten. De 30 elefantkunstværker, mange allerede har opdaget i Aarhus' gader, skal være med til at gøre det lettere at tale om psykisk sygdom, også i børnehøjde.

Find elefanten: Dronningen åbner kunstevent og roser Benthe og Ediths digte20.6.2024 16:08:03 CEST | Presseinvitation

Elefanten i rummet i form af et kunstværk af Aarhus-kunstneren Hans Krull blev afsløret af H.M. Dronning Mary ved Aarhus Øje i dag. Det markerede åbningen af sommerens kunstevent, der skal få os til at tale åbent om psykisk sygdom, Find elefanten - oplev Aarhus. To beboere fra bostedet Enghaven i Horsens læste hver et digt op for Dronningen og mødte tydelig støtte og opbakning.