Coop Danmark A/S

Coop investerer millioner i ung genbrugsvirksomhed

Del

Coop Invest køber sig ind i den fremadstormende iværksætter virksomhed create2STAY, som fremmer virksomheders salg af genbrugsvarer

Virksomheder skal i de kommende år omstille sig fra en lineær til en cirkulær økonomi. Det bedste for klimaet er at sikre at produkter bruges så lang tid som muligt. Genbrug er den bedste mulighed for at påvirke klimaet positivt ved at minimere affald.

create2STAY har udviklet en intelligent software, der håndterer tilbagekøb fra forbrugere i hele Europa samt har faciliteter, der står for at modtage, reparere, rengøre og fotografere produkter, så det er klar til at blive solgt endnu en gang på brandets eksisterende salgskanaler. På den måde kan Brands være med til at hjælpe til klimaudfordringer og på samme tid fastholde deres kommercielle fokus.

Coop Invest har med en millioninvestering fået ejerskab af 12 procent af den to år gamle startup virksomhed.

Adm. direktør for Coop Invest, Jan Madsen:

”Hos Coop Invest Venture er der et stort fokus på bæredygtige forretningsmodeller, og med vores investering forventer vi at kunne udbrede konceptet, så det bliver en standard for hvordan flere brancher, tænker gensalg af deres varer. Vi har været meget imponeret af virksomhedens evne til at lave en skalerbar software løsning, som er meget enkel at implementere for brands i Danmark og udlandet.”

Direktør Morten Linnet, create2STAY:

”Vi har efter en længere proces med flere kapitalfonde valgt at indgå aftale med Coop Invest. Deres fokus på klima og kommerciel forretning ser vi som seriøs og unik for alle virksomheders omstilling til cirkulær økonomi. Derudover får vi via aftalen adgang til unikke kompetencer indenfor forbrugerkommunikation og loyalitet, samt en infrastruktur, der potentielt kan gøre en forskel for fremtidens take back forretningsmodeller.”

Gennem investeringen opnår create2STAY nye muligheder for at sætte fart på udviklingen og udvide til flere brancher, herunder multi brandede butikker. En af disse der har taget løsningen til sig og forbereder en markant omstilling af deres fremtidige forretningsmodel, er Spejdersport.

Thomas Vangsgaard, direktør i Spejdersport:

”Vi er ejet af Det Danske Spejderkorps - og har dermed reelt 37.000 spejdere som ejere - og føler os derfor forpligtet til at accelerere den cirkulære omstilling via reparation udlejning og genbrug. Vi forventer på sigt via samarbejdet med create2STAY at genbrug vil blive en betydelig del af vores omsætning og indtjening.”

Create2STAY har i dag opnået aftaler med bl.a. 46 modevirksomheder i Danmark og Tyskland, herunder Konges Sløjd, Les deux, lala Berlin og Hummel.

Yderligere information:

Adm. direktør Jan Madsen, Coop Invest, 5159 3838

Adm. Direktør Morten Linnet, create2STAY, 2974 1690

Om Coop Invest

Coop Invests ventureportefølje består af startupvirksomheder som er Planteslagterne, Brikk og Selvhent. Yderligere har Coop Invest porteføljeselskaber som: FDB Møbler, Catering Danmark, African Coffee Roasters, Republica, Severin og Quick Info.

Om create2STAY

Brabrand-baserede create2STAY er en kombineret logistik og techvirksomhed stiftet i 2021 af Niels Mikkelsen, Øjvind Hulgaard, Morten Linnet, Michael Toft og Thomas Østergaard-Geisler. create2STAY hjælper livsstilvirksomheder med at etablere en secondhand forretningsmodel i deres eksisterende brand univers.

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye