DLG åbner for sluserne til nyt partnerskabskoncept
Andelsselskabet DLG, der er ejet af 26.000 landmænd, præsenterer nu konceptet ´DLG Partnerskab´, hvor man som andelshaver overlader indkøb af udvalgte produkter til specialister i koncernen.

Under navnet ´DLG Partnerskab´ åbner DLG nu op for, at andelshavere kan blive en del af et tillidsbaseret partnerskab mellem andelsselskab og landbrug. I konceptet overlader landmanden forvaltningen af udvalgte produkter til DLG, som i stedet vil håndtere handlen ud fra en konstant overvågning af det globale marked for korn, afgrøder, og råvarer.
Ifølge Vicekoncerndirektør for Salg & Kunderelation i DLG, Camilla Blicher Simonsen, har en model for strategisk samhandel været efterspurgt af mange landmænd.
”DLG Partnerskab er for de kunder, der med ro i maven har tillid til, at DLG over tid kan handle bedre ind end en selv. Vi har et stærkt setup, hvor mange øjne er rettet mod, hvad der sker i verden, og som kan vurdere, hvornår det er en god idé at foretage disponeringer. Vi har sat nogle stærke systemer op, hvor vi løbende tager pulsen på vores positioner i markedet, og med det in mente er vi overbeviste om, at vi kan sikre en konkurrencedygtig pris til vores ejere og kunder – uden at vi går på kompromis med kvaliteten,” siger hun.
Camilla Blicher Simonsen understreger, at DLG Partnerskab er for de landmænd, der mener, at de kan bruge tiden bedre på bedriften frem for at følge med i kornbørserne på skærmen. Dermed vil DLG Partnerskab ikke nødvendigvis være den rigtige løsning for alle.
”Der er mange landmænd, der synes det er interessant at følge med i markedet, og som selv ønsker at træffe beslutningen om, hvornår der skal købes ind. Men der er også landmænd, der hellere vil være i produktionen eller ønsker et større fokus på ledelse og strategi. Med DLG Partnerskab giver vi andelshavere mulighed for at lægge en del af deres arbejde over til os, så de kan fokusere på andre gøremål,” siger hun.
Dialog og transparens er vigtigt
Før den enkelte andelshaver kan blive en del af DLG Partnerskab, er det vigtigt med en klar forventningsafstemning med sin salgskonsulent. Dialog og transparens er nogle af nøgleordene for, at DLG Partnerskab bliver en succes.
”Vi vil løbende sørge for at holde landmændene orienteret om, hvilken pris de har opnået, og det vil vi sammenligne med dagspriser og de priser, som andre andelshavere, der ikke er med i partnerskabet, har handlet til. Dialog, tillid og transparens er helt centralt for, at alle får glæde af konceptet,” siger Camilla Blicher Simonsen.
Via DLG´s Kundeportal kan landmanden sammenholde den opnåede pris ved DLG Partnerskab med den gennemsnitlige pris for sammenlignelige produkter. Det koster ikke andelshaverne noget at være med i DLG Partnerskab, hvilket adskiller sig fra andre indkøbsforeninger.
Bestemmer selv, hvad der skal indgå
Andelshavere, der vil være en del af DLG Partnerskab, vælger selv hvilke produkter af de tilgængelige varegrupper, der skal indgå i aftalen.
I første omgang vil DLG Partnerskab primært omfatte en række råvarer og produktgrupper inden for færdigfoder og tilskudsfoder, hvor råvarerne indgår. Blandt andet er hvede, soja, byg, raps og roepiller nogle af de råvarer, der bliver inkluderet i DLG Partnerskab, men planen er, at flere varegrupper kommer med over tid.
”I begyndelsen vil det primært være råvarer, der bruges i foder til kvæg, grise og fjerkræ, som vi har fokus på, men vi kigger allerede ind i at lave samme model inden for planteavl. Det kunne f.eks. være inden for gødning og planteværn,” siger Camilla Blicher Simonsen.
DLG har over en længere periode haft pilotkunder tilknyttet for at teste, udvikle og forbedre konceptet.
Kontakter
DLG’s pressevagt
Tlf:+45 2835 1044www.dlg.dk/Om-DLG/PresseBilleder
Om DLG
DLG-koncernen er et andelsselskab ejet af knap 26.000 danske landmænd. Selvom vores rødder er danske, har vi et globalt udsyn. Fra at vi tidligere udelukkende opererede i Danmark er DLG-koncernen vokset markant gennem de seneste 20 år og er nu en af de førende europæiske virksomheder inden for fødevarer, energi og byggematerialer med kontorer i 18 lande.
I 2022 havde DLG-koncernen en omsætning på 80 mia. kr., hvilket gør os til en af Danmarks største virksomheder målt på omsætning. Cirka 65 % af vores omsætning genereres i Tyskland, som er vores største marked.
Følg pressemeddelelser fra DLG Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DLG Group
Kim Japp bliver ny Vice President for Financial Operations26.6.2025 15:00:18 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. oktober tiltræder Kim Japp som Vice President for Financial Operations i DLG Group. Han får opgaven at samle en række af koncernens økonomifunktioner i én enhed.
800 landmænd studerede fremtidens afgrøder12.6.2025 18:30:00 CEST | Pressemeddelelse
DLG Innovation, der er en tilbagevendende begivenhed hvert andet år, blev med stor succes afholdt på Sejet Planteforædling i dag, d. 12. juni. Eventet tiltrak et betydeligt antal besøgende fra hele landet.
DLG Group udnævner EVP til at lede Agriculture Business Group3.6.2025 11:01:55 CEST | Pressemeddelelse
For at udnytte koncernens størrelse fuldt ud og eksekvere på transformationsprogrammet, ReGen, konsoliderer DLG Group nu sine agriaktiviteter i én stærk enhed, Agriculture Business Group. Det skal sikre fuld udnyttelse af værdipotentialet, styrke den funktionelle ekspertise, realisere stordriftsfordele og synergier på tværs af forretningen samt skabe rum for øgede investeringer i innovation, der kan accelerere væksten. Det bliver Peter Kjær Jensen, der som nyudnævnt Executive Vice President (EVP) skal stå i spidsen for DLG’s Agriculture Business Group. Peter Kjær Jensen bringer betydelig ledelseserfaring med sig fra en karriere med flere internationale ledelsesroller. I sin rolle som CEO for PostNord Danmark & Vice CEO for PostNord Group ledte han organisationen gennem en succesfuld transformation, der forbedrede resultaterne, kundetilfredsheden og medarbejderengagementet. “Peter Kjær Jensens omfattende ledelseserfaring og dokumenterede resultater med at drive succesfulde transformatio
DLG Group ansætter ny Head of Agriculture Denmark3.6.2025 11:01:41 CEST | Pressemeddelelse
Den 4. juni tiltræder Anders Jeppesen Jensen som Head of Agriculture Denmark hos DLG Group. Han erstatter Bøje Kjær, der påtager sig en ny rolle som EVP for Animal Nutrition Business Group. Anders Jeppesen Jensen kommer til DLG Group fra DAKA Denmark A/S, hvor han har været General Manager siden 2018. I den rolle har han drevet organisatorisk udvikling og succesfuldt implementeret en ny strategi, der har ført til betydelige forbedringer på bundlinjen. “Jeg er glad for at byde Anders Jeppesen Jensen velkommen til DLG Group. Vores danske forretning spiller en afgørende rolle i at betjene vores ejere, de danske landmænd. Anders kommer med betydelig ledelseserfaring, omfattende viden om landbrugssektoren og stærkt kommercielt talent med sig; kompetencer, der er vigtige for os at bygge fremtidens DLG Group. Sammen med sit team vil Anders bringe os endnu tættere på vores ejere og kunder ved at styrke vores værditilbud og konkurrenceevne gennem nye løsninger og førsteklasses service, og derme
DLG Group ændrer organisationsstruktur for at eksekvere på transformationsprogram3.6.2025 11:01:22 CEST | Pressemeddelelse
I dag offentliggør DLG Group en ny organisationsstruktur, der skal sikre en succesfuld eksekvering af transformationsprogrammet, ReGen, og bringe koncernen tættere sammen. Målet er at udnytte koncernens fulde potentiale og skabe et stærkt fundament for fremtidig værdiskabelse og vækst. I sidste uge lancerede DLG Group et treårigt transformationsprogram, ReGen, der skal forbedre konkurrenceevnen og styrke kerneforretningen for at sikre en stærkere og mere moderne virksomhed i fremtiden. Transformationsprogrammet skal skabe betydelige effektiviseringer og sigter mod at levere 1 milliard kroner i omkostnings- og indtjeningsforbedringer over de næste tre år. 600 millioner kroner vil i samme periode blive geninvesteret i virksomheden for at muliggøre og opretholde transformationen. Den nye organisationsstruktur er det første vigtige skridt i transformationen. Den vil skabe skalafordele og synergieffekter, øge den funktionelle ekspertise og accelerere eksekveringskraften og performance manag
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum