Biosolutions accelereres med yderligere 37,4 mio. i Region Sjælland

Et af de mest interessante globale vækstområder får nu en saltvandsindsprøjtning af de helt store i Region Sjælland. Med de såkaldte biosolutions-teknologier kan man bæredygtigt fremstille fødevarer, materialer og kemi. Og Sjælland er verdensførende på området.

Mads Váczy Kragh, direktør i Erhvervshus Sjælland

Med en ny bevilling på 37,4 mio. sættes der nu ekstra skub i udviklingen inden for Biosolutions med udgangspunkt i Region Sjælland.

Og selvom de færreste måske helt forstår, hvad det er for bæredygtige processer begrebet Biosolutions dækker over, så forventer man, at det i fremtiden kommer til at spille en signifikant rolle i produktionen de kommende mange år. Fra flere sider identificerer man også Biosolutions som et af de områder, som spås en kæmpe verdensomspændende vækst i løbet af de kommende ti år

- Biosolution handler om, at vi kan producere en række forskellige varer langt mere bæredygtigt. Det er allerede ved at revolutionere fødevareindustrien, og det kan bruges til at producere alt fra forskellige kemiske produkter til konkrete materialer som fx gulvfliser. Og i Sjælland er vi verdensførende på området, særligt med udgangspunkt i de mange store virksomheder i Kalundborg, Køge og flere andre steder i regionen, fortæller Mads Váczy Kragh, som er direktør i Erhvervshus Sjælland.

De 37,4 mio. kroner kommer fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til det såkaldte Biosolutions-fyrtårn, som er et partnerskab mellem Erhvervshuset, Food & Bio Cluster Denmark, Knowledge Hub Zealand og en række vidensinstitutioner som Absalon, DTU, KU, RUC, Teknologisk Institut og flere andre.

Hos Food & Bio Cluster Denmark ser man de nye midler som et helt afgørende rygstød for Biosolutions i både Sjælland og resten af Danmark.

- Vi står simpelthen på en guldmine af know-how her i Danmark. Og særligt i Region Sjælland er der et enormt potentiale. Mange af teknologierne på området er nye, og derfor er fokus på at få flyttet dem fra forskningsstadiet ud mod markedet. Vi skal arbejde med innovation, afprøvning og test, så de gode projekter kan blive til industrier. Vi er godt på vej, og midlerne er et afgørende rygstød for at vi kan fortsætte rejsen, udtaler Lars Visbech, direktør i Food & Bio Cluster Denmark.

En af de regionale indsatser, som har et særligt fokus på området er Knowledge Hub Zealand, som ligger i Kalundborg. Her ser direktør Christian Beenfeldt midlerne som et vigtigt step på vejen for Kalundborg og hele regionen.

- Der er rigtig meget medvind på biosolutionsområdet. Og det betyder, at vi i løbet af nogle år kommer til at se en revolution af, hvordan vi producerer en række varer. En produktion som vil være langt mere bæredygtig og skabe en helt ny industri inden for Biosolutions. De nye midler tager os til next step. Vi er ved at udvikle nogle test- og skaleringsfaciliter i verdensklasse, og det kommer til at drive og accelerere udviklingen. Det er meget, meget positivt, udtaler Christian Benfeldt.

Også i de Sjællandske kommuner er man meget glade for den nye bevilling. Formand for KKR, som er samlingen af de 17 sjællandske kommuner, ser meget positivt på udviklingen.

- I Region Sjælland er vi blandt de verdensførende på et rigtig stort vækstområde omkring Biosolutions. Og det har en kæmpe betydning for hele regionen, fordi det skaber nye arbejdspladser, tilflytning og vækst. Med de nye midler får vi mulighed for at booste indsatsen, så vi ikke bare holder føringen, men udbygger den, fortæller borgmester Mikael Smed fra Vordingborg.

De 37,4 mio. kroner er bevilget fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Midlerne kommer bl.a. fra EU’s Social- og Regionalfond.

Internationalisering: 5 vigtige overvejelser når du vil ind på nye markeder29.2.2024 13:17:11 CET | Pressemeddelelse

Der er store muligheder i udlandet, og derfor drømmer mange virksomheder om internationalisering. Men alt for mange er for hurtige på aftrækkeren og får ikke gjort sit forarbejde ordentligt, fortæller Hendrik Staack, forretningsudvikler i internationalisering hos Erhvervshus Sjælland. Han giver dig derfor her fem vigtige overvejelser, du skal gøre dig, inden du går ind på et nyt marked.