Guldborgsund åbner døren for private virksomheder

I Guldborgsund løser private virksomheder 33 procent af kommunens arbejdsopgaver, mens det i Lolland er 28 procent af opgaverne, hvor private får mulighed for at byde ind med nye løsninger. Kommunerne bør teste langt flere opgaver på pris, kvalitet og bæredygtighed, lyder opfordringen fra DI Lolland-Falster.

I Guldborgsund står private virksomheder for at udføre 33 procent af kommunens daglige opgaver som fx at rengøre skolerne, slå græsset på fodboldbanerne eller vaske medarbejdernes uniformer i hjemmeplejen. I Lolland Kommune er det 28 procent af opgaverne, som private virksomheder varetager.

Det viser tal fra Dansk Industri, der har opgjort kommunernes samarbejde med private leverandører i 2022.

- Vi er på rette vej, når hver tredje kommunale opgave i Guldborgsund bliver testet på det private marked. Det er en god start, og kommunen får på den måde testet, om opgaven bliver løst på den bedst mulige måde i forhold til den kvalitet man ønsker, og den pris man ønsker at betale. Man kan først vide, hvad borgerne får for skattekronerne, når man sammenligner flere tilbud. Det er jo ligesom derhjemme, når vi skal bestille en maler eller købe nye vinduer, siger formand for DI Lolland-Falster Jakob Søndergaard Nielsen og uddyber:

- Stigende udgifter til fx ældre og børn gør det svært for kommunerne at få pengene i kommunekassen til at passe med udgifterne. Samtidig skal kommunerne også levere resultater i forhold til den grønne omstilling, og derfor er det oplagt at invitere private virksomheder ind og lade dem vise, hvad de kan bidrage med fx i form af ny teknologi eller bæredygtige måder at løse opgaven på.

Derfor vil han opfordre kommunerne til at sætte nye mål for, hvor ofte de bør sende en kommunal opgave i udbud.

- Vi ser store forskelle i graden af offentlig-privat samarbejde fra kommune til kommune, så en målsætning om, at 40 procent af alle opgaver skal sendes i udbud i løbet af en kortere årrække, burde både Lolland og Guldborgsund kommuner godt kunne komme i mål med. Det burde være en målsætning for alle kommuner hvert år at teste, om skattekronerne bruges bedst muligt på så mange opgaver som muligt, siger formand Jakob Søndergaard Nielsen, DI Lolland-Falster.

DI Lolland-Falster opfordrer Lolland og Guldborgsund kommuner til at lade sig inspirere af andre kommuner.

- Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, hvis andre kommuner allerede har gode erfaringer med et område. Og så er det bare med at åbne dørene mere og give virksomhederne en chance for i endnu højere grad at byde ind med deres erfaringer, teknologi og spidskompetencer, siger Jakob Søndergaard Nielsen, DI Lolland-Falster.

Formand for DI Lolland-Falster Jakob Søndergaard Nielsen, telefon 30 47 00 67
Regional konsulent for DI Lolland-Falster Lars Magnus Christensen, telefon 41 27 28 38

Links

For yderligere information om DI Lolland-Falster: Chefkonsulent Lars Magnus Lund Christensen Mail: lmlc@di.dk Tlf. 3377 3087 Mobil: 4127 2838 Koordinator Susanne Munk Jørgensen Mail: sul@di.dk Tlf.: 3377 3924