TUI Danmark A/S

To ud af tre danskere ændrer ikke ferieplanerne trods inflation og prisstigninger

Del

Økonomisk uro det sidste år er ikke noget, der får danskerne på andre tanker med ferieplanerne til udlandet. Det slår en Gallup-undersøgelse fast, som er foretaget af Kantar Media på vegne af rejseselskabet TUI.

Hotel Ajman Saray A Luxury Collection Resort
Hotel Ajman Saray A Luxury Collection Resort TUI TUI

Økonomisk uro det sidste år er ikke noget, der får danskerne på andre tanker med ferieplanerne til udlandet. Det slår en Gallup-undersøgelse fast, som er foretaget af Kantar Media på vegne af rejseselskabet TUI.

Ny undersøgelse slår fast, at en stor del af danskerne vil rejse til udlandet, som de plejer denne sommer. Til spørgsmålet om, hvorvidt den økonomiske uro den seneste tid har påvirket ferieplanerne til udlandet sammenlignet med tidligere somre, svarer 66 procent, at deres planer er uændret. Kun 21 procent svarer, at de har ændret deres ferieplaner på grund af økonomien, mens 13 procent er usikre. For de respondenter, der har ændret ferieplanerne, svarer 40 procent, at de i år holder ferie hjemme i Danmark fremfor i udlandet. 20 procent ændrer ferieplanerne ved enten at rejse mindre eller rejse til en mere prisvenlig destination i udlandet, end hvad de plejer.

”Vores sommersalg lige nu er på linje med salget i 2019. Vi kan mærke, hvordan danskerne er vendt tilbage til deres normale rejsemønster, og oplever ikke en afmatning trods prisstigninger. Tværtimod har vi set en tidlig interesse for tilkøb og dyre produkter, hvilket betyder, at vores gæster i snit bruger 19 procent mere på deres rejse sammenlignet med samme periode i 2019,” siger Mikkel Hansen, kommunikationschef hos TUI.

Hos Sydbank nikker de genkendende til undersøgelsens konklusioner og peger på den opsparede rejsetrang og ferielyst som en hovedårsag i en ellers presset periode for mange danskere rent økonomisk.

”Hos nogle hårdt inflationsramte forbrugere er ferierejsen bare en vigtig bastion. De år, hvor vi ikke har kunne rejse, har haft en effekt. Feriebudgettet har fået lov at bestå hos langt de fleste, hvilket flugter med de europæiske tendenser og signaler fra forbrugerne, vi ser lige nu. Selv med økonomisk stilstand samt prisstigninger på rejser og flybilletter, så er det ikke nok til at lægge låg på danskernes trang til at komme ud i verden,” siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank.

Den ældre gruppe er mindst påvirket

Det er specielt den ældre gruppe af danskere, der ikke har tænkt sig at ændre ferieplanerne til udlandet på trods af den økonomiske situation. Til spørgsmålet om, hvad man ikke vil skære ned på, når alle faste udgifter er betalt, svarer 24 procent, at de ikke vil skære ned på ferie i udlandet. Og her er en overvægt af respondenterne i alderen 56 til 79 år, mens de to yngre målgrupper i undersøgelsen er mere tilbageholdende. Samme tendens gør sig gældende for familier, der stadig har hjemmeboende børn. De svarer, at de er mere tilbøjelige til at skære ned på udlandsferien, mens en overvægt af husstande uden hjemmeboende børn ikke har samme planer om det. Det er kun penge til fritidsaktiviteter og opsparing, som danskerne prioriterer højere end rejsen til udlandet denne sommer.

”Den gruppe af gæster, som ringer ind for at finde alternativer til den sommerferie, de plejer at tage på, er hovedsageligt børnefamilier og unge. Hos os er det en overvægt af ældre, som betaler mere for rejsen end tidligere og ikke har tænkt sig at gå på kompromis med deres sommerferie i udlandet,” siger Mikkel Hansen.

”Nogle dele af det danske samfund er ramt hårdere end andre. Set over en bred kam, så er der flere af de ældre, som har betalt lånet af på deres hus, haft gode jobs, pensionsopsparing og ikke de store månedlige udgifter, som de måske havde engang. Samtidig har de et mentalt og tidsmæssigt overskud. Det er meget logisk, at det er børnefamilierne frem for de ældre, der vælger at sige, at de tager på en anden type ferie i år, fordi børnefamilierne har været langt hårdere ramt af prisstigningerne,” siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank.

1058 danskere fordelt ud over hele landet i alderen 18-79 år har deltaget i Gallup-onlineundersøgelsen, som er foretaget af Kantar Media på vegne af TUI i perioden 30. maj til 5. juni 2023.

Kontakter

Om TUI

TUI er verdens førende rejsekoncern og opererer sine hoteller, krydstogtskibe, flyselskaber og udflugter verden over. TUI-aktien er børsnoteret på London Stock Exchange og det regulerede uofficielle marked i Tyskland. I regnskabsåret 2019 havde TUI-koncernen omkring 70.000 ansatte, 28 millioner kunder og en registreret omsætning på 19 mia. euro. Hele værdikæden for turisme er under ét tag og tæller, foruden online marketingplatforme på tværs af Europa, 400 TUI-ejede hoteller, 15 krydstogtskibe og fem flyselskaber med mere end 100 fly. TUI-brandet har eksisteret i Danmark siden 2016 og hører under koncernens nordiske afdeling. TUI har sit danske kontor i København.

Følg pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye