Netto Allinge præsenterer Danmarks kommende klimamærke
Det haster med et klimamærke, mener Salling Group, der har omdannet anbefalingerne fra Fødevarestyrelsens arbejdsgruppe til et konkret mærke, der skal gøre det lettere for danskerne at handle med omtanke for klimaet. Mærket præsenteres i Netto Allinge på Folkemødet 2023.

Du behøver ikke gå agurk over citroner til sommerens drinks og lemonader. Men hvordan er det nu lige med jordbær og vandmeloner? Og skal du vælge okse, svin eller kylling til grillen? Hvis du handle med omtanke for klimaet, altså.
Salling Group viser på årets Folkemøde, hvordan Danmarks kommende klimamærke kan se ud og tages i brug i landets dagligvarebutikker. Mærket er et skalamærke med tydelig farveskala, der gør det let at afkode, om varen har et højt eller lavt CO2e-aftryk. Samtidig angiver mærket den enkelte vares beregnede CO2e-aftryk. Og læner sig dermed ret præcist op ad den anbefaling, Fødevarestyrelsens arbejdsgruppe for et nationalt klimamærke har anbefalet Fødevareministeren at tage i brug.
Dagligvarekoncernen er nemlig ikke i tvivl om, at der er brug for et mærke, der kan gøre det lettere for danskerne at sætte CO2e-reduktioner øverst på indkøbslisten.
”Vi ved, at mange danskerne gerne vil handle mere klimavenligt. Men vi ved også, at det kan være svært at have tanke på indkøbskurvens klimaaftryk, når man i en travl hverdag bare skal skynde sig hjem og have aftensmaden sat over,” siger kommerciel direktør i Netto Martin Hasgard.
Martin Hasgard er aktivt medlem af Fødevarestyrelsens arbejdsgruppe, der for nyligt afleverede sine anbefalinger til et nationalt klimamærke. Samtidig er han hovedarkitekten bag Nettos eget klimamærke Skyen, der blev testet med stor succes, men taget af hylderne for at give plads til et fælles, nationalt mærke. Det dur nemlig ikke, at hver koncern eller producent udvikler sit eget mærke:
”Både kunderne og klimaet er bedst hjulpet med ét fælles klimamærke, der ligesom øko-mærket er ens for alle og let at navigere efter. Danskerne skal i forvejen forholde sig til et væld af mærker, og hvis vi vil rykke på klimaagendaen – og det vil vi – så er det et mærke som dette, der skal til,” siger Martin Hasgard, der glæder sig til at præsentere mærket for kunderne.
Martin Hasgard præsenterer klimamærket; hvad er overvejelserne bag mærket og hvordan fungerer det i praksis, på Folkemødet sammen med forbrugerrådet TÆNKs politiske direktør Karin Breck, der har været en vigtig stemme i Fødevarestyrelsens arbejdsgruppe og anbefalinger. Under hele Folkemødet kan handlende i Netto blive klogere på, hvordan et klimamærke kan være med til at gøre det lettere at købe ind med omtanke for klimaet, også i en snæver vending.
”Vi håber, at vi med mærket kan inspirere kunderne til fx at lave bolognesen lidt grønnere eller måske få øjnene op for helt nye, smage, ingredienser og ideer, og derigennem lige så stille ændre vaner,” siger Martin Hasgard.
Præsentation af klimamærket er programsat til torsdag d. 15. kl. 15.30 i Netto Allinge.
Pressen er desuden velkommen til at lave særskilte aftaler om præsentation i butikken – kontakt Public Affairs Manager i Salling Group Pernille Bonne Neisig: 2273 1676
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Bilka sætter kurs mod eldreven hjemmelevering9.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på klimamål.
Nu kan du få målt dit blodtryk i Netto6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I uge 19 lancerer Hjernesagen og Salling Group et nyt skridt i arbejdet for at forbedre danskernes sundhed og forebygge stroke. Her vil man for første gang invitere kunderne i udvalgte Netto-butikker til gratis blodtryksmåling og en snak om farerne ved forhøjet blodtryk.
Salling Groups overtagelse af Rimi Baltic godkendt5.5.2025 12:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Europa-Kommissionen har godkendt Salling Groups opkøb af Rimi Baltics forretning i Estland, Litauen og Letland.
Salling Group styrker sin markedsposition i historisk 202428.4.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Både top- og bundlinje blev løftet i et tilfredsstillende 2024 præget af et rekordstort investeringsniveau og en ny ambitiøs strategi for de kommende år.
Bilka fortsætter sin udvidelse af BilkaToGo Hjemmelevering28.4.2025 10:17:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 udvidet sin hjemmelevering markant, og nu kan kunderne i Esbjerg og Sønderborg også benytte sig af Bilkas populære hjemmeleveringstjeneste.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum