Taler I om digital chikane på arbejdspladsen? Ny kampagne fra Arbejdstilsynet sætter arbejdsrelateret digital chikane på dagsordenen
Hvad gør du som medarbejder og leder, når kunder eller borgere opfører sig grænseløst via digitale medier? Digital chikane i arbejdslivet er omfattet af arbejdsmiljøloven, og det er arbejdsgivers pligt at tage hånd om det. Arbejdstilsynet sætter derfor arbejdsrelateret digital chikane på dagsordenen for at hjælpe arbejdsgivere med at forebygge og håndtere chikanen.
En ansat modtager truende opkald fra en kunde. En anden modtager hadefulde beskeder fra en borger. En tredje bliver hængt ud på Facebook på grund af sit arbejde. Digital chikane finder sted i mange variationer og mange oplever desværre at blive udsat for digital chikane i arbejdslivet, viser data fra National Overvågning af Arbejdsmiljø blandt lønmodtagere (NOA-L).
Ca. 28 % af de medarbejdere, der har oplevet chikane fra kunder, klienter, patienter, elever eller pårørende, inden for de seneste 12 måneder, svarer, at chikanen er foregået via sociale medier, telefon, SMS, brev eller e-mail, viser undersøgelsen.
Digital chikane er omfattet af arbejdsmiljøloven, og det er arbejdsgivers pligt at forebygge og håndtere chikanen. Med kampagnen ”Beskeder, kommentarspor og opkald skal ikke give ondt i maven – Taler I om digital chikane?” vil Arbejdstilsynet derfor sætte fokus på, hvad du som arbejdsgiver og medarbejder kan gøre for at forebygge og håndtere digital chikane.
Det er arbejdsgivers pligt at forebygge digital chikane
Arbejdsrelateret digital chikane rammer ansatte og ledere i arbejdstiden, men det kan også trænge ind i privatlivet med beskeder og opkald efter arbejde, i weekenden og på ferier. Chikanen kan have store konsekvenser for den enkelte medarbejdere og for hele arbejdspladsen med søvnproblemer, svækket selvtillid, lavere kvalitet i arbejdet, højere sygefravær og flere opsigelser.
”Det er vigtigt, at du som arbejdsgiver eller leder taler åbent med dine medarbejdere om arbejdsrelateret digital chikane, så alle på arbejdspladsen har en fælles forståelse af, hvad digital chikane er, og hvordan det kan håndteres, hvis det opstår. Digital chikane er ikke noget, man selv skal løse som medarbejder. Det er arbejdsgiverens pligt at forebygge og håndtere chikanen,” fortæller tilsynschef Lars Toft Pedersen.
Ligesom en virksomhed skal have retningslinjer for fysiske trusler, er det vigtigt at have en plan, hvis en medarbejder bliver overfaldet digitalt. Det kan være en beredskabsplan, hvor medarbejderne ved, hvem de skal henvende sig til, og hvordan de skal håndtere chikanen, hvis de er udsat for den.
”Retningslinjer for digital chikane skaber tryghed for medarbejderne, fordi de ved, at det de bliver udsat for ikke er acceptabelt, og at de har nogen, der tager problemet alvorligt og hjælper dem igennem. Når en virksomhed håndterer en episode, giver det også bedre muligheder for at forebygge fremtidige episoder,” forklarer Lars Toft Pedersen.
Læs mere
Læs mere om kampagnen, og find hjælp til at forebygge og håndtere digital chikane på
at.dk/digital-chikane
Se data
National Overvågning af Arbejdsmiljø blandt lønmodtagere (NOA-L)
Arbejdstilsynet definition af digital chikane
I Arbejdstilsynet definerer vi digital chikane som psykisk vold, når den kommer fra fx en kunde eller en borger. Psykisk vold kan være trusler og anden krænkende adfærd som ubehagelige og nedsættende kommentarer, afpresning, offentlig udhængning og stalking. Chikanen kan også have seksuel karakter. Digital chikane dækker over episoder, hvor ansatte blive udsat for chikanen via digitale medier som mail, telefon, hjemmesider og sociale medier.
Digital chikane er arbejdsrelateret, når en person udsættes for chikane i forbindelse med arbejdet. Det gælder både i og uden for arbejdstiden og via arbejdspladsens eller medarbejderens egne kanaler. Digital chikane kan være rettet mod enkelte medarbejdere eller hele arbejdspladsen.
Kontakter
Lars Flindt PedersenPressechef Arbejdstilsynet
Tlf:72209394lfp@at.dkFølg pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet sætter i 2025 fokus på sikkerhed i transport af gods30.1.2025 08:57:18 CET | Pressemeddelelse
En lang række aktører har indflydelse på, om både chauffører og gods når sikkert frem. Bedre sikkerhedsledelse og samarbejde mellem aktørerne er omdrejningspunkterne i en ny indsats fra Arbejdstilsynet, der skal forebygge ulykker i branchen transport af gods.
Arbejdstilsynet vil styrke udenlandske medarbejderes viden om regler og rettigheder, når de arbejder i Danmark2.12.2024 09:28:44 CET | Pressemeddelelse
Arbejdstilsynet har netop lanceret en ny guide på websitet Workplace Denmark, som skal gøre det nemmere for udenlandske medarbejdere at orientere sig om deres rettigheder og søge indflydelse på deres arbejdsmiljø.
Ny kampagne fra Arbejdstilsynet: Sådan sætter I godt arbejdsmiljø på menuen28.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
1 ud af 4 har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling i restaurationsbranchen. Arbejdstilsynet vil med en ny kampagne udbrede gode råd og løsninger til, hvordan restauranter skaber et godt og inkluderende arbejdsmiljø.
Ny kampagne fra Arbejdstilsynet: Sådan sætter I godt arbejdsmiljø på menuen28.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
1 ud af 4 har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling i restaurationsbranchen. Arbejdstilsynet vil med en ny kampagne udbrede gode råd og løsninger til, hvordan restauranter skaber et godt og inkluderende arbejdsmiljø.
Alle slags ledere kan få brug for hjælp: Ny kampagne om ledertrivsel og hotline for ledere19.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ledere er generelt glade for deres arbejde. De trives med at have travlt, tage beslutninger og finde løsninger. Men også ledere kan stå i situationer, som er vanskelige at løse, og som kan påvirke deres trivsel negativt. Det kan være, når der er udfordringer i lederens eget arbejdsmiljø eller i medarbejdernes arbejdsmiljø.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum