Socialpædagogerne

Socialpædagoger får ikke nok i løn

Socialpædagogers løn står ikke mål med deres ledelsesansvar, erhvervserfaring og uddannelsesniveau. Det viser Lønstrukturkomitéens nye rapport. Formand for Socialpædagogerne, Benny Andersen, er tilfreds med, at offentligt ansattes lønninger nu kan drøftes på et fælles grundlag.

Når socialpædagoger modtager lønsedlen sidst på måneden, er beløbet markant lavere, end det burde være. Socialpædagoger er nemlig én af de faggrupper, der lønmæssigt ligger for lavt, hvis man vurderer det i forhold til deres ledelsesansvar, erhvervserfaring og uddannelsesniveau. Det viser Lønstrukturkomitéens nye rapport, som blev offentliggjort tirsdag.

Rapporten giver ifølge Socialpædagogernes formand, Benny Andersen, et fælles grundlag baseret på fakta, som regeringen og arbejdsmarkedets parter kan tage udgangspunkt i, når de skal drøfte offentligt ansattes lønninger i de kommende trepartsforhandlinger.

”Vi er tilfredse med, at der nu er et fælles grundlag, som vi kan drøfte offentlig ansattes lønninger ud fra. Som vi hele tiden har sagt, har det krævet tålmodighed og is i maven at afvente rapporten og få dette grundlag. Men vores formodninger om socialpædagogers lønniveau holdt stik. Nu har vi sort på hvidt data, der understøtter, at socialpædagoger bør få en bedre løn, end tilfældet er i dag. Det er et godt udgangspunkt for de videre drøftelser,” siger Benny Andersen.

Nu er fakta på bordet

Socialpædagogernes formand, Benny Andersen, har selv siddet med i Fagbevægelsens Hovedorganisations forhandlingsudvalg, som har fulgt processen bag rapporten. Han har igennem forløbet været tilfreds med det grundige arbejde med en bred kreds af involverede parter, som nu er mundet ud i Lønstrukturkomitéens rapport.

”Det er en meget grundig og gennemarbejdet rapport, som vi står med. Nu er fakta på bordet, og vi har et fælles grundlag at gå ud fra. Mit håb er derfor, at vi nu kan få taget hul på at få gjort op med de strukturelle årsager til den for lave løn og sørge for, at der bliver sat pris på os – også lønmæssigt,” siger han.

Socialpædagogerne repræsenterer næsten 40.000 medlemmer, som primært er offentligt ansatte i landets kommuner.

Læs Lønstrukturkomitéens rapport her

Pressekontakt:

Niels Søndergaard, presseansvarlig

Tlf. 23 69 18 99 / nis@sl.dk

Om Socialpædagogerne

Socialpædagogerne repræsenterer den største faggruppe på det sociale område. Vores medlemmer arbejder hver dag for at støtte udsatte børn, unge og voksne og mennesker med handicap og psykiske lidelser.

Følg pressemeddelelser fra Socialpædagogerne

Flere pressemeddelelser fra Socialpædagogerne

Socialpædagogerne: Fortsat stort fald i ansøgere kalder på en ambitiøs, attraktiv og målrettet pædagoguddannelse5.7.2024 16:43:45 CEST | Pressemeddelelse

Stadig markant færre unge søger ind på pædagoguddannelsen, viser dagens tal for kvote 1-ansøgninger til de videregående uddannelser. Det er alvorligt og bekymrende, siger Socialpædagogernes formand, Benny Andersen. Han peger på, at der er kraftigt brug for en reform, som kan skabe en ambitiøs, attraktiv og målrettet pædagoguddannelse, der kan tiltrække flere studerende til blandt andet den socialpædagogiske retning.

Fortsat fald i ansøgere kalder på en ambitiøs, attraktiv og målrettet pædagoguddannelse15.3.2024 15:45:07 CET | Pressemeddelelse

Antallet af ansøgninger til pædagoguddannelsen fortsætter med at falde, viser dagens tal for kvote 2-ansøgninger. Det kalder på en ambitiøs, attraktiv og målrettet pædagoguddannelse, som kan tiltrække flere unge til blandt andet den socialpædagogiske retning på uddannelsen. Tilstrækkelig faglighed på socialområdet er afgørende for kvaliteten i indsatsen til mennesker med handicap, psykiske lidelser samt udsatte børn, unge og voksne.