Ombudsmanden: Bekymrende at borgere blev trukket i kontanthjælp på grund af mangler ved it-system
Ombudsmanden finder det bekymrende, at flere tusinde borgere uberettiget fik deres kontanthjælp beskåret på grund det it-system, der skulle hjælpe kommunerne med at administrere udbetalingerne.
”For nogle borgere er kontanthjælp deres eksistensgrundlag. Myndighedernes administration af reglerne om kontanthjælp skal selvsagt være i overensstemmelse med regelgrundlaget. Bruger myndighederne it-systemer, skal disse understøtte sagsbehandlingen og medvirke til en korrekt anvendelse af lovgivningen. Det har ikke været tilfældet i denne sag, og det er gået ud over sårbare mennesker i vores samfund”, siger Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger.
Ombudsmanden gik ind i sagen sidste år på baggrund af omtale i medierne af, at der var it-problemer ved administrationen af det skærpede rådighedskrav på kontanthjælpsområdet – den såkaldte 225-timersregel. Reglen siger, at kontanthjælpen skal nedsættes, hvis en borger har modtaget hjælp i sammenlagt 1 år eller derover inden for 3 år og ikke har haft 225timers ordinært arbejde inden for de seneste 12 måneder.
Ombudsmandens undersøgelse har haft fokus på de fejl, der er opstået vedrørende uberettiget nedsættelse af hjælp i forhold til 225-timersreglen, herunder it-problemer i tilknytning hertil.
It-systemet i sagen er det fælleskommunale Kommunernes Ydelsessystem (KY), der er udviklet af kommunernes it-fællesskab KOMBIT og Netcompany, og som skal hjælpe kommunerne med den digitale sagsbehandling af 225-timersreglen.
Ombudsmandens undersøgelse har haft fokus på to hovedproblemer:
- KY har i en række tilfælde udsendt uberettigede parthøringsbreve til borgere med varsling om, at deres kontanthjælp ville blive nedsat. Det har efterfølgende ført til fejlagtige afgørelser, hvor kontanthjælpen blev nedsat, selv om der ikke var grundlag for det.
- KY har i en række tilfælde nedsat kontanthjælpen til borgere, uden at der forinden eller samtidig med nedsættelsen var sendt et afgørelsesbrev om nedsættelsen til borgeren.
Efter ombudsmanden indledte sin undersøgelse, har kommunerne indført midlertidige løsninger, der skal forhindre, at flere borgere fejlagtigt bliver trukket i kontanthjælp. Samtidig er kommunerne gået i gang med en tilretning af it-systemet.
Kommunerne er også i gang med at tilbageføre penge til de borgere, der uretmæssigt er blevet trukket i kontanthjælp. Blandt andet har kommunerne identificeret 5.700 sager med ugifte kontanthjælpsmodtagere, der fik beskåret deres kontanthjælp, selv om de var fritaget for 225-timersreglen.
Politisk fokus
Sideløbende med ombudsmandens undersøgelse har Revisionsfirmaet BDO på myndighedernes foranledning undersøgt kommunernes forvaltning af 225-timersreglen. BDO-undersøgelsen viste, at kommunerne har begået en række fejl – også ud over de problemer, som ombudsmanden har fokuseret på.
Beskæftigelsesministeren har udtalt, at hun er stærkt bekymret over revisionens resultater, og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har bedt KL om at følge op over for kommunerne og om en handleplan for, hvordan kommunerne vil rette op på forvaltningen af 225-timersreglen.
På baggrund af de allerede iværksatte og de yderligere varslede initiativer fra myndighederne finder ombudsmanden, at en fortsat undersøgelse fra ombudsmandens side næppe kan fremskynde udbedringen af fejl og mangler. Han har derfor besluttet ikke at foretage sig mere i sagen på det foreliggende grundlag. Ombudsmanden vil blive orienteret, når Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har modtaget KL´s udtalelse og handleplan.
Kontakter
Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger, tlf. 42 47 50 91.
Områdechef Johannes Martin Fenger, tlf. 33 13 25 12
Folketingets Ombudsmand
Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder.
Følg pressemeddelelser fra Folketingets Ombudsmand
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Folketingets Ombudsmand
Kriminalforsorgen bør skaffe bedre viden om indsattes adgang til at få besøg i Vestre Fængsel3.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Direktoratet for Kriminalforsorgen ved på nuværende tidspunkt ikke, om de indsatte i Vestre Fængsel får de besøg, som de efter reglerne har krav på. Det skyldes, at kriminalforsorgen ikke råder over et tilstrækkeligt datagrundlag til at kunne foretage denne vurdering. Det oplyser direktoratet i et svar til Folketingets Ombudsmand, der indledte en undersøgelse af besøgsforholdene i fængslet efter et uvarslet tilsynsbesøg i Vestre Fængsel. Tilsynsbesøget blev gennemført i samarbejde med Institut for Menneskerettigheder og DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur. Direktoratet tilføjer over for ombudsmanden, at når man tager antallet af indsatte og kriminalforsorgens bemandingsmæssige udfordringer samt klager fra de indsattes talsmænd og pårørende i betragtning, tyder noget dog på, at der er udfordringer med at sikre regelmæssige besøg for de indsatte i Vestre Fængsel. Det er en bekymring, som ombudsmanden mener, at der er grundlag for at have. Det er blandt andet derfor ombudsmandens opfattel
Ministerium fejlbehandlede sag om aktindsigt i miljøoplysninger28.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En advokat for en interesseorganisation søgte om aktindsigt hos Miljø- og Ligestillingsministeriet i den dokumentation, der lå til grund for en udtalelse fra ministeriet om et foretaget ”nabotjek” af andre europæiske landes regler om såkaldte blandingszoner. Blandingszoner er vandområder omkring et udledningspunkt, hvor koncentrationen af forurenende stoffer må overskride fastsatte miljøkrav. Ministeriet afgrænsede aktindsigtsanmodningen til udelukkende at omfatte et bilag med anonymiserede oplysninger, der tidligere var blevet oversendt til Folketinget. Men ministeriet oplyste ikke, at der også fandtes andre dokumenter om nabotjekket, og det vedlagde heller ikke en aktliste. Efter ombudsmandens opfattelse måtte anmodningen naturligt forstås således, at advokaten ønskede indsigt i alle dokumenter, der indeholdt dokumentation for ministeriets udtalelse i medierne om størrelsen af blandingszoner i Danmarks nabolande, herunder dokumenter der indeholdt de informationer, som ministeriet hav
Afslutter undersøgelse af Vurderingsstyrelsens vejledning om tillægslån4.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ombudsmanden har afsluttet sin undersøgelse af Vurderingsstyrelsens vejledning til boligejere om tillægslån. I undersøgelsen bad ombudsmanden styrelsen om at redegøre for dens overvejelser om bl.a. vejledningsindsatsen i forbindelse med udsendelse af breve til boligejerne. Herunder bad han om at få svar på, hvorfor brevene om tillægslån ikke blev sendt til alle berørte boligejere på samme tid, og hvorfor indholdet af brevene var ændret, efter de første breve var udsendt. Ombudsmanden bad også Vurderingsstyrelsen oplyse om dens vejledningsindsats om tillægslån for 2025. Styrelsen har svaret bl.a., at beslutningen om at udsende brevene på forskellige tidspunkter tog udgangspunkt i en vurdering af størrelsen på den restskat eller det tillægslån, som den enkelte boligejer kunne forvente. Styrelsen har også oplyst, at brevenes indhold i løbet af 2024 blev justeret ud fra en kommunikationsfaglig vurdering på baggrund af henvendelser fra boligejere. I lyset af det, som Vurderingsstyrelsen har
Ombudsmanden offentliggør beretning for 2024 – blandt andet med artikel om Børnekontorets samtaler med børn ved tilsynsbesøg1.4.2025 10:15:53 CEST | Pressemeddelelse
Hvert år tager Ombudsmandens Børnekontor på tilsynsbesøg på nogle af de steder, hvor udsatte børn og unge bor og opholder sig. Det kan for eksempel være børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger, sikrede døgninstitutioner eller private opholdssteder for børn og unge. Børnene og de unges rettigheder er i fokus, når Børnekontoret er på besøg. Det er også et vigtigt formål med tilsynene at sikre, at børnene og de unge trives på institutionerne, og at de har gode og trygge relationer til de voksne, som arbejder dér. Derfor er et af hovedelementerne ved Børnekontorets tilsyn samtalerne med de børn og unge, der bor på stederne. I Folketingets Ombudsmands netop offentliggjorte beretning handler en af artiklerne om, hvordan Børnekontoret gennemfører samtaler med udsatte børn og unge i forbindelse med tilsynsbesøg. Herunder ikke mindst hvordan man opbygger en uformel og tryg ramme om en samtale med et barn eller ungt menneske, som man ikke har mødt før. Flere tusind klik på Myndighedsguiden Bere
Undersøgelse af Langeland Kommunes brug af it-system til sager om udsatte børn og unge12.3.2025 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ombudsmanden har besluttet at indlede en undersøgelse af Langeland Kommunes brug af it-systemet DUBU (Digitalisering – Udsatte Børn og Unge), som kommunen anvender til at behandle sager i familieafdelingen. På baggrund af en konkret klagesag og omtale i medierne er ombudsmanden blevet opmærksom på en generel problemstilling vedrørende kommunens sagsbehandling i it-systemet og ønsker at undersøge, om det kan føre til mangelfuld eller forkert journalisering i familieafdelingens sager. Offentlige myndigheders notat- og journaliseringspligt har bl.a. til formål at sikre den nødvendige dokumentation i den enkelte sag. Hvis journaliseringen er mangelfuld eller forkert, er der risiko for, at både sagsbehandlingen og borgernes retssikkerhed forringes. I den konkrete klagesag oplyste Langeland Kommune i sit svar til borgeren, at kommunen ville bestræbe sig på at ensrette medarbejdernes brug af it-systemet og på den måde systematisere sagsbehandlingen. I en efterfølgende artikel i Fyns Amts Avis
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum