Hver anden unge dansker synes, det er i orden at købe kopivarer
Hver anden unge dansker mellem 15 og 24 år synes, det i orden at købe kopivarer, og næsten hver tredje af dem har helt bevidst selv købt kopivarer. Det viser en ny rapport fra den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO.
Ifølge undersøgelsen finder 53 procent af de danske unge det ligeledes acceptabelt at købe kopivarer, hvis prisen for originalproduktet er for høj. Det er højere end gennemsnittet i EU, hvor 50 procent af de unge europæere har samme holdning.
Mange danske unge omsætter desuden deres holdning til handling. Næsten hver tredje unge dansker i undersøgelsen, 29 procent, angiver, at de bevidst har købt kopivarer. Til sammenligning er gennemsnittet blandt EU’s unge 26 procent.
”Det er nogle opsigtsvækkende tal, og det bekymrer os, at så mange unge bevidst køber kopivarer. De risikerer at udsætte sig selv for sundheds- og sikkerhedsmæssige farer. Vi ved, at forfalsket kosmetik kan indeholde sundhedsskadelige stoffer, ligesom forfalsket elektronik kan risikere at bryde i brand. Derfor er det vigtigt, at vi hjælper de unge med at passe på sig selv ved at styre uden om kopivarerne, ” siger Barbara Suhr Jessen, der er sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Kender til risici
Foruden de sundheds- og sikkerhedsmæssige risici, er der også andre risici forbundet med at købe kopivarer:
”Det er jo sådan, at det ofte er organiserede kriminelle grupper, der står bag handlen med kopivarer, og de kan også være involverede i andre former for kriminalitet - for eksempel handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse eller menneskehandel,” siger Barbara Suhr Jessen.
Det er en del unge bevidste om. Ifølge rapporten er knap 59 procent helt eller delvist enige i, at der kan være helbredsmæssige risici forbundet med kopivarer, mens 77 procent er helt eller delvist enige i, at man kan risikere at støtte organiseret kriminalitet.
I orden, når det er luksus
Alligevel er der noget, som tyder på, at det er andre hensyn, der vejer tungere blandt de danske unge. For eksempel accepterer 45 procent af de unge køb af kopivarer, hvis det originale produkt endnu ikke er tilgængeligt. Næsten seks ud af ti af de unge i Danmark synes desuden, at køb af kopivarer er okay, når der er tale om luksusvarer – en holdning der i gennemsnit blot deles af 40 pct. af unge europæere.
Adspurgt om, hvad der kunne få dem til at holde op med at købe kopivarer, svarer de unge danskere, at en lavere pris på originalprodukterne vil være den vigtigste grund.
Patent- og Varemærkestyrelsen understreger, at det ulovlige salg af forfalskede produkter ikke kun angår luksusvarer som tasker, ure og solbriller. I dag forfalskes nærmest alle typer af produkter – fx også kosmetik, legetøj, sportsudstyr, lægemidler, reservedele til biler og elektronik.
”Ulovligt salg af kopivarer har alvorlige konsekvenser for danske virksomheder – og dermed også for vores samfund. Mange er stadig ikke helt klar over, hvad man risikerer at støtte, hvis man køber kopivarer, og hvor alvorligt salget af dem påvirker vores virksomheder,” siger sektionschef Barbara Suhr Jessen.
Undersøgelsen viser desuden, at de ældre danske forbrugere generelt har en lavere tilbøjelighed til bevidst at købe kopivarer end EU-borgere som helhed. Således viser tallene, at 10 pct. af danskerne på tværs af aldersgrupper bevidst har købt kopivarer sammenlignet med 13 pct. af EU-borgerne.
Om rapporten
For Christian Archambeau, der er administrerende direktør i den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, er undersøgelsen af de europæiske borgeres holdning til kopivarer med til at kaste lys over, hvor der skal sættes ind i kampen mod kopivarer.
”Dét at forstå borgernes opfattelser er en stor hjælp for os til at føre meningsfulde samtaler med forbrugere og andre interessenter som en del af vores oplysningsarbejde og opsøgende aktiviteter. Den seneste udgave af vores holdningsundersøgelse giver nye relevante indsigter i opfattelsen af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder og understreger endnu en gang behovet for at støtte op om beskyttelsen af forbrugerne,” siger Christian Archambeau.
Læs undersøgelsen her: Microsoft Word - IP perception study full report (dkpto.dk)
Du kan også tilgå rapporten direkte fra EUIPO's hjemmeside (fra kl. 9.00) her: https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/web/observatory/ip-perception-2023
For danske tal, se nedenstående data.
Fakta: Hjælp unge med at spotte kopivarerne, når de handler på nettet
Her er 6 gode tegn, man kan gå efter, når man skal spotte kopivarer på nettet:
- Er der sprogfejl på websitet og underlige, skæve priser?
- Er prisen for varen mistænkelig lav?
- Er webshoppens kontaktoplysninger mangelfulde eller mistænkelige? Tjek også "Om os"-siden.
- Er webadressen mærkelig?
- Er betalingsmulighederne mistænkelige? Betal altid med kort, så du kan benytte indsigelsesordningen! Kontakt din bank.
- Hvad er andres erfaringer med hjemmesiden? Kig på diverse anmeldelsesordninger på internettet.
Og husk: Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også!
DATA
Nedenfor oplyses data gældende for Danmark, der er stillet til rådighed af EUIPO.
Attitudes towards counterfeit goods amongst young Europeans (figure 3.1.3) |
|||
To what extent do you agree or disagree with the following statements? |
EU average (all age groups) |
15-24 |
25-34 |
It is acceptable to purchase counterfeit products when the price for the original product is too high |
30% |
53% |
34% |
It is acceptable to buy counterfeit products when the original product is not or not yet available |
24% |
45% |
21% |
It is acceptable to buy counterfeit products when the quality of the product does not matter |
26% |
59% |
28% |
It is acceptable to buy counterfeit products when it concerns luxury products |
24% |
57% |
26% |
It is acceptable to buy counterfeit products because everybody does it |
19% |
49% |
19% |
Compared to the same age groups across the EU, Danish 15-24 year-olds have a significantly higher acceptance of fakes, while the older group 25-34 is less accepting than their peers in the EU as a whole.
Intentional buyers of counterfeit goods by age (figure 3.2.2) |
|||
Age |
Number |
% |
|
15-24 |
44/108 |
29% |
|
25-34 |
18/123 |
13% |
|
35-44 |
18/126 |
13% |
|
EU Average (all age groups) |
13% |
||
45-54 |
12/157 |
7% |
|
55-64 |
5/155 |
3% |
|
65+ |
8/242 |
3% |
While overall, Danes have a lower propensity to buy fakes intentionally than EU citizens as a whole (10% vs. 13%), the youngest age group 15-24 in Denmark has a higher propensity to do so than their EU peers (29% vs. 26%). This is consistent with the higher acceptance of buying fakes in this age group.
What are all the elements that would make you stop buying counterfeit products? (figure 3.3.1) |
|
Risk of being caught and fined |
30% |
Personal bad experience with the quality of a counterfeit product |
24% |
Bad experience of others with a counterfeit product |
17% |
Harm to my image: others would judge me because of having or wearing counterfeit items |
16% |
A better understanding of the harm caused by my behaviour to jobs and to the EU economy |
28% |
A better understanding of the harm caused by my behaviour to the producers of the original products |
18% |
Larger and/or better offer of original products |
22% |
If the price of the original product was affordable to me |
33% |
Risk of exposing myself to the safety or health risks of a counterfeit product |
30% |
A better understanding of the harm caused by my behaviour to the environment |
19% |
A better understanding of how buying counterfeit products supports criminal organisations |
23% |
Nothing would make me stop |
3% |
The numbers here are different from the overall EU figures in the report, but keep in mind that the sample size for this table is very small, just the 105 respondents who admitted to buying fakes. With this as the caveat, it seems that Danes are more likely to be deterred by the risk of punishment, by damage to the economy, and by health and safety considerations.
Understanding of the negative effects of buying counterfeit products (figure 3.1.1) |
||||
To what extent do you agree or disagree with the following statements? |
1 Totally agree |
2 Tend to agree |
3 Tend to disagree |
4 Totally disagree |
Buying counterfeit products ruins businesses and jobs |
33.9% |
44.0% |
18.1% |
4.0% |
Buying counterfeit products supports criminal organisations |
32.5% |
44.6% |
17.2% |
5.7% |
Buying counterfeit products supports unethical behaviour |
42.9% |
39.6% |
12.5% |
5.0% |
Buying counterfeit products poses a threat to health and safety |
16.9% |
41.6% |
31.3% |
10.1% |
Buying counterfeit products is an act of protest and a way to resist to the market driven economy and the large premium brands |
11.4% |
39.9% |
29.8% |
18.9% |
Buying counterfeit products has a harmful impact on the environment |
17.2% |
41.6% |
31.2% |
9.9% |
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tlf:20 76 92 08tiht@dkpto.dkBilleder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen er en del af Erhvervsministeriet. Vi arbejder for at sikre, at danske virksomheder har rettighederne til deres egne idéer, så vi skaber de bedst mulige forudsætninger for vækst og udvikling – både i og udenfor Danmarks grænser.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
Ny kampagne målrettet unge stiller skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer12.6.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Online produktkataloger med links til kopivarer spredes blandt unge på digitale og sociale medier. Det er en bekymrende tendens, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der med en ny kampagne sætter fokus på de skadelige konsekvenser ved kopivarer.
Tøj-, kosmetik- og legetøjsbranchen i Danmark kæmper mod forfalskede varer12.6.2024 02:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tøj-, kosmetik- og legetøjsbranchen lider betydelige tab på grund af forfalskede produkter. Det viser ny undersøgelse fra den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO. Producenterne mister milliarder i omsætning og tusindvis af arbejdspladser. ”Det er vigtigt at få de reelle omkostninger ved kopivarer frem”, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen.
Store regionale forskelle på dansk innovation19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Virksomheder i hovedstadsregionen bidrager mest til, at Danmark kan fastholde europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger per mio. indbyggere sidste år, mens Region Midtjylland taber terræn. Region Nordjylland er den region, der i år står bag den største stigning med næsten 17 procent flere patentansøgninger end året før fra virksomheder i regionen.
Dansk innovation indtager topplacering19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Novozymes, Vestas og Novo Nordisk har leveret største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger sidste år. Københavns Universitet er i år med på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum