Fordomme står i vejen for iværksætteriet

Del

Vi går glip af masser af vækst og udvikling, hvis vi ikke formår at understøtte de mange forskellige iværksættertyper langt bedre. Det er budskabet i erhvervshusdirektør Mads Váczy Kraghs nye bog, som på statistisk grundlag givet et indblik i syv unikke iværksættertyper.

Måske ser du en iværksætter for dig, som en pengemotiveret smart-i-en-fart type. Men virkeligheden er en helt anden. Direktør i Erhvervshus Sjælland hvert år arbejder med 2.000 virksomheder i Region Sjælland har skrevet en ny bog, som gør op med de mange fordomme om iværksættere.  

- Der er nogle stereotyper omkring iværksættere. Og det har i mange år generet mig, at jeg oplevede iværksættere var vidt forskellige, men man fra flere sider både banker, investorer og rådgivere så forsimplet på iværksætterne. Det har jeg ønsket at gøre op med, og i bogen Iværksættertyper har jeg på et statistisk grundlag defineret syv vidt forskellige iværksættertyper, udtaler Mads Váczy Kragh.

Bogen iværksættertyper som udkommer på forlaget Content Publishing definerer de syv typer som livsstils-iværksætteren, team iværksætteren, vækstiværksættere, specialisten, risikotageren, pengemageren og idealisten. 

- De syv typer repræsenterer nogle meget forskellige motiver for at drive virksomhed. Og faktisk viser statistikken, at den mindste gruppe af iværksættere faktisk er pengemageren, som måske er den stereotyp som de fleste forbinder med en iværksætter. Rigtig mange iværksættere er i dag drevet af at få den frihed som iværksætteri giver eller ønsket om at skabe en højere mening, fortæller Mads Váczy Kragh. 

Baggrunden for bogen er et ønske om rykke forståelsen af iværksætterne og skabe grobund for bedre rammer for iværksætterne.

Når det er så vigtigt, så skyldes det, at den forsimplede version af iværksætteren giver store samfundsøkonomiske tab. For det første kommer vi til at lave iværksætterpolitik på et forkert grundlag, for det andet bliver mange skræmt væk fra iværksætteriet, hvis man ikke kan spejle sig i det billede, som bla. medierne giver af iværksætterne. Og for det tredje så bliver den rådgivning som vi og andre leverer, fejlagtig i forhold til iværksætternes drømme. Det giver tilsammen mindre og dårligere iværksætteri i Danmark.

Bogen er skrevet i samarbejde med kommunikationsrådgiver Eva Beckmann. Og for hvert iværksættertype er der et interview med en caseiværksætter, som sætter ansigt på hvert af typerne.

- Iværksættere er mennesker af kød og blod. Og de syv iværksættertyper er ikke syv nye stereotyper, men en måde at vise, hvor forskelligt iværksætteri ser ud. Fælles for alle iværksættere er, at de spiller en vigtig rolle i udviklingen af vores erhvervsliv. Og at alle typer rummer et potentiale, som vi har brug for i vores samfund.

Kontakter

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Erhvervshus Sjælland

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Erhvervshus Sjælland

Internationalisering: 5 vigtige overvejelser når du vil ind på nye markeder29.2.2024 13:17:11 CET | Pressemeddelelse

Der er store muligheder i udlandet, og derfor drømmer mange virksomheder om internationalisering. Men alt for mange er for hurtige på aftrækkeren og får ikke gjort sit forarbejde ordentligt, fortæller Hendrik Staack, forretningsudvikler i internationalisering hos Erhvervshus Sjælland. Han giver dig derfor her fem vigtige overvejelser, du skal gøre dig, inden du går ind på et nyt marked.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye