Ny rapport: Ny national strategi for forskningen på professionshøjskolerne kan sikre fremtidens velfærd

Del

Professionshøjskolerne har i dag ikke gode nok muligheder for at bringe ny forskning i spil i fx børnehaver, skoler og det nære sundhedsvæsen. Lav en ny strategi for området, lyder én anbefaling fra det råd, som er sat i verden for at rådgive uddannelses- og forskningsministeren. Forkvinde for Danske Professionshøjskoler er begejstret for anbefalingerne.

I 2013 fik professionshøjskolerne for første gang penge på finansloven til at forske i fx kvalitet i børnehaver, skoler samt behandling og rehabilitering i det nære sundhedsvæsen. Nu ti år senere er Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) så klar med en rapport og i alt fem anbefalinger, der skal styrke professionshøjskolernes forskning.

Læs DFiR´s rapport på Uddannelses- og forskningsministeriets hjemmeside

På høje tid med ny strategi

Camilla Wang, forkvinde for Danske Professionshøjskoler, roser anbefalingerne fra DFiR, som hun mener kommer på det helt rigtige tidspunkt. Ikke mindst anbefalingen om at hæve de politiske ambitioner og udvikle en visionær, national strategi for forskning og udvikling på professionshøjskolerne har et stort potentiale til at styrke kvaliteten rundt om i landets børnehaver, skoler og i det nære sundhedsvæsen:

- Det er på høje tid, at vi hæver ambitionerne og får mere praksisnær og anvendelsesorienteret viden ud at virke dér, hvor pædagoger og sygeplejersker hver dag arbejder for at gøre en positiv forskel for små børn og patienter. Derfor håber jeg, at regeringen vil lytte til anbefalingen om at udvikle en national strategi, der styrker rammerne for professionshøjskolernes forskning. Det er der i dén grad brug for, siger Camilla Wang.

Rapporten fra DFiR peger netop på, at velfærdssamfundet kommer under pres i de kommende år, hvor ungdomsårgangene falder samtidig med, at der kommer flere små børn og ældre. Her kan professionshøjskolernes forskning, ifølge DFiR, være med at sikre højere kvalitet og produktivitet på velfærdsområdet.

Også Reformkommissionen pegede for nylig på behovet for at udvikle mere praksisnær viden om arbejdet med fx sprogstimulering i dagtilbud og støtte til børn med særlige behov.

Behov for større og flerårige forskningsbevillinger

DfiR konstaterer i deres rapport også, at forskningsbevillingerne til professionshøjskolerne i dag er for små og kortvarige, hvilket er en barriere i forhold til at bringe mere viden ud i praksis tæt på borgerne. Ifølge Camilla Wang er der da også behov for at sikre et mere solidt bevillingsgrundlag til professionshøjskolerne, ikke mindst fra statens side:

- I dag har vi en helt skæv fordeling af forskningsmidler, hvor professionshøjskolerne kun får 3 pct. af de statslige basismidler til uddannelsesinstitutioners forskningsaktiviteter, mens universiteterne får 96 pct. Med den fordeling er det ikke muligt for alvor at styrke vidensgrundlaget for arbejdet med kvaliteten i landets børnehaver, skoler og i det nære sundhedsvæsen, siger Camilla Wang.

Camilla Wang opfordrer også til, at professionshøjskolerne fremover får bedre adgang til større og mere langsigtede eksterne bevillinger til forskning og udvikling også fra private bevillingsgivere, fx fonde. Sammen med en øget statslig basisbevilling vil det bidrage til at understøtte den langsigtede kapacitetsopbygning i forsknings- og udviklingsmiljøerne på professionshøjskolerne, men også sikre, at mere viden kommer i spil til gavn for kvaliteten i børnehaven, skolen eller det nære sundhedsvæsen.

- Kombinationen af en lille statslig grundbevilling og små og ofte kortsigtede bevillinger fra bl.a. fonde betyder, at vi i dag har videnshuller på helt centrale velfærdsområder. Her skal vi være langt mere ambitiøse, men det kræver en visionær, national strategi, som kan forbedre rammene for vores arbejde med forskning og udvikling. I Danske Professionshøjskoler er vi klar til at bidrage, siger Camilla Wang, som også opfordrer til, at der fx i de offentlige fonde udvikles kvalitets- og vurderingskriterier, som i højere grad understøtter den anvendelsesorienterede og praksisnære forskning.

God inspiration at hente fra Holland

I Holland har man i flere år arbejdet målrettet og strategisk for at sikre kapacitets- og kvalitetsopbygning af forskningsaktiviteter på landets professionshøjskoler. Det har skabt positive resultater, siger Camilla Wang.

- I Holland startede man med at lave en strategi for området med nogle ambitiøse mål. Man lavede også en særskilt finansiering til professionshøjskolesektoren målrettet praksisnær forskning, som samlet set har skabt positive resultater og bragt dem til et nyt niveau. Det bør vi lade os inspirere af i Danmark, siger Camilla Wang.

Nøgleord

Kontakter

Camilla Wang, forkvinde for Danske Professionshøjskoler
Tlf: 7248 1044.

Ole Larsen, kommunikationschef i Danske Professionshøjskoler
Tlf: 9154 1668

Danske Professionshøjskoler er interesseorganisation for landets seks professionshøjskoler. 

Følg pressemeddelelser fra Danske Professionshøjskoler

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Professionshøjskoler

Danske Professionshøjskoler: Regeringens reformudspil leverer på opgaven med at skabe gode og attraktive professionsuddannelser8.10.2024 10:27:45 CEST | Pressemeddelelse

Med både et uddannelseskvalitetsløft og nye muligheder for, at fx pædagog-, lærer- og socialrådgiveruddannede kan videreuddanne sig gennem hele arbejdslivet, har regeringen lagt ud med et højt ambitionsniveau i nyt reformudspil. Reformudspillet flugter de forslag, Danske Professionshøjskoler selv har peget på som nødvendige for at nå det mål, vi som samfund har om flere og dygtigere pædagoger, sygeplejersker, socialrådgivere mv.

Besparelser på Center for Undervisningsmidlers budget stemmer dårligt overens med ønsket om, at bøger skal fylde mere i folkeskolen2.9.2024 11:47:54 CEST | Pressemeddelelse

Finansminister Nicolaj Wammen lægger med regeringens finanslovsudspil for næste år op til besparelser på Center for Undervisningsmidlers budget med en nedskæring på årligt 37,2 millioner kr. Besparelsen vil få betydning for Center for Undervisningsmidlers arbejde med bl.a. at sikre, at de bøger, der købes ind til skolen, kommer ud at leve i undervisningslokalerne – at de bliver brugt i motiverende undervisningsforløb. Netop det ønske – at bøger skal fylde mere i elevernes skoledage – har regeringen nævnt ifm. Kvalitetsprogrammet for Folkeskolen, hvor der blev afsat et stort beløb til indkøb af bøger. ”Det virker paradoksalt, at regeringen nedskærer Center for Undervisningsmidlers budget årligt med 37,2 millioner kr., når den samtidig har en ambition om at få mere skøn- og faglitteratur ud på skolernes bogreoler. Det er jo netop gennem Center for Undervisningsmidler, vi sikrer, at de nye bøger ikke kommer til at samle støv på hylderne, men bliver brugt i elevernes undervisning”, siger C

Optag 2024: Fortsat fald i antallet af optagne på velfærdsrettede professionsuddannelser kræver ambitiøs politisk reform25.7.2024 18:03:19 CEST | Pressemeddelelse

Årets optagetal viser, at der igen i år samlet set optages færre studerende på uddannelserne til pædagog, sygeplejerske, folkeskolelærer og socialrådgiver sammenlignet med sidste års i forvejen kritisk lave optag. Ifølge Camilla Wang, forperson for Danske Professionshøjskoler, understreger det lave optag på samfundsbærende uddannelser behovet for tårnhøje politiske ambitioner i kommende reform.

Fald i søgningen mod velfærdsrettede professionsuddannelser fortsætter: Bydende nødvendigt med en ambitiøs reform5.7.2024 15:38:34 CEST | Pressemeddelelse

Med dagens søgetal til de videregående uddannelser falder antallet af ansøgere til samfundsbærende uddannelser til fx pædagog, socialrådgiver og lærer. Årets søgetal skriver sig derfor igen i år ind i en langvarig tendens, hvor færre unge søger mod uddannelser til fx pædagog, lærer og sygeplejerske. Det understreger behovet for en ambitiøs politisk reform, der vender udviklingen, og gør det attraktivt for flere unge at vælge en professionsuddannelse og -karrievej til.

Danske Professionshøjskoler: Der er behov for en ambitiøs og helhedsorienteret reform af professionsuddannelserne2.5.2024 09:07:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmark mangler uddannede fagprofessionelle - både på velfærdsområdet, men også til life-science-industrien og de erhverv, der knytter sig til den grønne omstilling og digitalisering. Samtidig har de unges søgning til samfundsbærende professions- og erhvervsrettede uddannelser været stærkt nedadgående de senere år; ikke mindst til de store velfærdsrettede professionsuddannelser til fx pædagog, socialrådgiver og sygeplejerske. Fx har der siden 2014 været et fald i antallet af kvalificerede 1. prioritetsansøgere til pædagoguddannelsen på 42 pct., mens der på sygeplejerske-, fysioterapeut- og ergoterapeutuddannelsen har været et fald på omkring 40 pct. i samme periode. Regeringen forventes inden for kort tid at præsentere et udspil til en reform af de professions- og erhvervsrettede uddannelser. I den forbindelse kommer Danske Professionshøjskoler for første gang i dag med et bud på, hvad en reform bør indeholde, hvis vi skal lykkes med at løse den store samfundsmæssige udfordring, Danmar

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye